بیگ بنگ: تاردیگریدها تاکنون بعنوان مقاوم‌ترین موجودات کرۀ زمین شناخته می‌شدند – و حتی انتظار می‌رفت که بتوانند در مقابل گرمایش زمین هم دوام بیاورند، اما یک تحقیق جدید نشان می‌دهد این موجودات آنچنان هم مقاوم نیستند.

scientists discover way kill tardigradesبه گزارش بیگ بنگ، این موجودات میکروسکوپی که بعنوان “خرس‌های آبی” نیز شناخته می‌شوند، می‌توانند وارد حالت حیات معلق شوند و فعالیت‌های متابولیکی خود را تقریباً در واکنش به تنش‌های محیطی متوقف نمایند. تاردیگریدها در این حالت که شبیه به مرگ است، می‌توانند سال‌ها در محیط هایی با شرایط نامناسب از جمله محیط‌ خلاء زنده بمانند. با این حال، یک مطالعۀ جدید که در دانمارک انجام شده، نشان داد چیزی که تاردیگریدها نمی‌توانند در مقابل آن دوام بیاورند: قرار گرفتن طولانی مدت در معرض دمای بالاست.

محقق “ریکاردو نوس”، از دانشگاه کپنهاگ، به نیوزویک گفت: «ما پاشنه آشیل تاردیگریدها را یافتیم. بنابراین آنطور که در بسیاری از وب سایت‌های علمی ِ مشهور بیان شده، تاردیگریدها فناناپذیر نیستند.» محققان گونه‌ای از تاردیگریدها را که Ramazzottius varieornatus نام دارند از رودخانه‌های بارانی دانمارک جمع‌آوری کردند. پس از آن برخی از آنها وارد نوعی از حالت حیات معلق به  نام «خشک شدن» شدند که در پاسخ به کمبود آب محیط رخ می‌دهد و دیگران فعال باقی ماندند.

هنگامی که دانشمندان به مدت 24 ساعت تاردیگریدهای فعال را در دمای 37.1 درجه سانتیگراد قرار دادند، 50 درصد آنها از بین رفتند. اما اگر ابتدا آنها را در معرض دمای پایین‌تر قرار داده و برای خو گرفتن با آب و هوا به آنها زمان داده می‌شد، تاردیگریدهای فعال در دمای 37.6 درجه سانتیگراد، وارد آستانه مرگ می‌شدند. اما 50 درصد از تاردیگریدهای نگهداری شده در دمای خشک، پس از یک ساعت قرار گرفتن در دمای 82.7 درجه سانتیگراد از بین رفتند. حداکثر دمایی که 50 درصد باقی مانده، توانستند به مدت 24 ساعت تحمل کنند 63.1 درجه سانتیگراد بود.

“نوس” افزود: «این حقیقت که متوسط دمای ​​کشنده برای این موجودات به حداکثر دمای متوسط دانمارک یعنی- جایی که نمونه‌های مورد استفاده در این مطالعه استخراج گردید، نزدیک است؛ حقیقتی نگران‌کننده می‌باشد. بنابراین به نظر می‌رسد که حتی تاردیگریدها هم با افزایش ِ درجۀ حرارت کلی به دلیل گرمایش کره زمین، مشکلات زیادی را تحمل خواهند کرد.

با این وجود، تاردیگریدها که پیش از این تصور می‌شد فناناپذیر هستند، اکنون چیزی وجود دارد که زندگی‌شان را تهدید می‌کند، اما باید تکرار کنیم که آستانۀ دمای تاردیگریدهای نگهداری شده در دمای خشک به مراتب بالاتر از میانگین دمای فعلی کره زمین می‌باشد.

دانشمندان معتقدند، افزایش دمایی برابر با  2 درجۀ سانتیگراد بیشتر از سطح “پیش صنعتی” می‌تواند بشریت را به مرحلۀ انقراض سوق دهد. اما 50 درصد از تاردیگریدهای نگهداری شده در شرایط خشک می‌توانند با افزایش دمای بیش از 25 درجه سانتیگراد حداقل برای 24 ساعت و شاید طولانی‌تر زنده بمانند.

شاید استرس ناشی از تغییرات شدید آب و هوایی، برخی از تاردیگریدهای باقیمانده را وادار کند تا وارد یکی از حالات حیات معلق خود شوند و لذا  شاید بتوانند با تغییر شرایط جوی بیشتر از انسان‌ها و سایر موجودات زنده بمانند. جزئیات بیشتر این پژوهش در نشریۀ Scientific Reports منتشر شده است.

ترجمه: سهیلا دوست پژوه/ سایت علمی بیگ بنگ

منبع: futurism.com

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.