بیگ بنگ: چگونگی فرگشت و گسترش گلها و تبدیل آنها به گیاهان غالب در زمین، معمایی است که اکنون محققان می گویند پاسخ آن را یافته‌اند.

به گزارش بیگ بنگ به نقل از ایرنا، گیاهان گلدار یا زینتی حدود 90 درصد تمامی گونه‌های زنده گیاهی از جمله اکثر محصولات غذایی را تشکیل می دهند. در گذشته‌های دور گیاهان گلدار از گیاهانی مانند سرخس ها و گیاهان مخروطی که قبل از پیدایش آنها روی زمین وجود داشتند، سبقت گرفتند اما چگونگی آن به صورت یک راز باقی مانده بود. اکنون محققان حدس می زنند که راز این پیشی گرفتن در اندازه ژنوم است، به عبارت دیگر ژنوم کوچک بهتر است.

صدها میلیون سال پیش عمدتا سرخس‌ها و گیاهان مخروطی زمین را در بر گرفته بودند. سپس 150 میلیون سال پیش، اولین گیاهان گلدار روی زمین پدیدار شدند و با گسترش سریع آنها در تمام قسمت ها، چشم انداز زمین از رنگ سبز ملایم به رنگ‌های مختلف تغییر پیدا کرد، وضعیتی که چگونگی آن ذهن دانشمندان را مشغول کرده است. کوین سیمونین از دانشگاه ایالتی سانفرانسیسکو در کالیفرنیا و همکارش آدم رودی، از دانشگاه ییل در آمریکا به فکر افتادند که دریابند آیا اندازه ماده ژنتیکی گیاه – یا ژنوم – می تواند در این موضوع مهم باشد.

این محققان داده‌های باغ گیاه شناسی Royal Botanic Gardens را در زمینه اندازه ژنوم صدها گیاه از جمله گیاهان گلدار، گیاهان زینتی (گروهی از گیاهان از جمله مخروطی‌ها و گینگو) و سرخس ها مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند. سپس آنها اندازه ژنوم را با خصیصه‌های آناتومی مانند فراوانی منافذ در برگ‌ها مقایسه کردند و در پی بررسی نتایج به دست آمده، گفتند: تنوع و گسترش سریع گیاهان گلدار در سراسر جهان ناشی از کاهش ژنوم است؛ با کاهش اندازه ژنوم که در هسته سلول قرار دارد، گیاهان می توانند سلول‌های کوچکتری بسازند.

سلول‌های کوچک به نوبه خود به گیاه اجازه می دهند که دی اکسید کربن بیشتری جذب کند و کربن بیشتری از فتوسنتز بدست آورد؛ فتوسنتز رویه‌ای است که گیاهان با استفاده از انرژی نور، دی اکسید کربن و آب را به گلوکز و اکسیژن تبدیل می کنند. به گفته محققان، کاهش ژنوم تنها در گیاهان گلدار صورت می گیرد و این موضوع پیش شرط رشد سریع گیاهان روی زمین است. آنها گیاهان گلدار را مهمترین گروه گیاهان روی زمین می دانند و معتقدند که بالاخره به علت گسترش سریع این گیاهان روی زمین پی بردیم. این تحقیق در مجله PLOS Biology منتشر شده است.

سایت علمی بیگ بنگ/ منبع: BBC