بیگ بنگ: دستگاهی که مغز انسان را به یک کامپیوتر متصل می‌سازد، احتمالا اواخر امسال برای اولین‌بار در مغز کار گذاشته خواهد شد.

bc fe db bbb bcbbcبه گزارش بیگ بنگ به نقل از ایسنا، “ایلان ماسک”بنیانگذار استارتاپ “نورالینک”(Neuralink) معتقد است که اتصال مغز انسان به رایانه‌ها می‌تواند به انسان‌ها کمک کند که به ناتوانایی‌ها و آسیب‌های خود غلبه کنند و در نهایت با هوشمندترین “هوش‌های مصنوعی” هم رقابت کنند.

ماسک اخیرا اظهار کرد که استارتاپ “نورالینک” بروزرسانی‌هایی را راجع به فناوری در حال توسعه خود منتشر خواهد کرد. وی این بروزرسانی‌ها را در یک کلمه “عالی” دانسته است. بنابر گزارش‌ها این استارتاپ قصد دارد با ساخت تراشه‌های کامپیوتری قابل کاشت در داخل مغز انسان، مرز بین بشر و ماشین را کم‌ رنگ‌تر کند.

گفته می‌شود این تراشه حس لامسه کاربران را بازیابی می‌کند. این پردازنده سیگنال‌های پیچیده‌ای را رمزگشایی می‌کند که در داخل مغز انسان شکل گرفته‌اند؛ سپس تراشه آن‌ها را به اعداد تبدیل می‌کند تا بتواند این سیگنال‌ها را پردازش کند. در نتیجه شخصی که این تراشه در مغز وی کار گذاشته می‌شود، امکان کنترل کردن عملکرد عضلات بدن را پیدا می‌کند.

در ماه ژوئیه سال گذشته اعلام شد که این فناوری به یک میمون اجازه داده است با مغز خود یک رایانه را کنترل کند. به این ترتیب امید است که فناوری مذکور در بیمارانی آزمایش شود که دچار آسیب‌های مغزی یا نخاعی هستند و یا به طور مادرزادی دچار نقص هستند. در ابتدا قرار بود این کار تا آخر سال ۲۰۱۹ میلادی انجام شود که میسر نشد و ایلان ماسک بتازگی اعلام کرد که امسال این دستگاه تکمیل خواهد شد.

در نهایت، فناوری استارتاپ “نورالینک” برای جبران بخش‌های از دست رفته مغز به دلیل بروز تصادف، سکته مغزی و یا نقص‌های مادرزادی به کار گرفته خواهد شد. در واقع این فناوری، این پتانسیل را دارد که عملکردهای مغزی و حرکتی را بازیابی کند. با وجودی که هدف اولیه ساخت این دستگاه، کمک به این بیماران است، ولی ماسک گفته که هدف نهایی آن برای همگام سازی انسان با هوش مصنوعی است که به معنای واقعی کلمه از انسان سریع‌تر فکر می‌کند.

استارتاپ نورالینک

استارتاپ نورالینک یک شرکت “عصب فناوری”(neurotechnology) آمریکایی است که توسط ایلان ماسک در سال ۲۰۱۶ تأسیس و در سال ۲۰۱۷ کار خود را آغاز کرد. دفتر مرکزی این استارتاپ در سانفرانسیسکو است. از زمان تأسیس، چندین دانشمند عصب شناس از دانشگاه‌های مختلف در آنجا مشغول به کار هستند.

در سال ۲۰۱۷ سایتی به نام “ویت بات وای”(Wait But Why) گزارش داد که این استارتاپ قصد دارد دستگاه‌هایی توسعه دهد که می‌تواند بیماری‌های مغزی جدی را در مدتی کوتاه درمان کند. این سایت کار این شرکت را جنبشی “فرابشریت”(Transhumanism) نامید. فرا بشریت، جنبشی فکری و فرهنگی است که می‌گوید با پیشرفت فناوری و افزایش در دسترس بودن آن، می‌توان به جلوگیری از افزایش سن یا به توانمندسازی انسان‌ها به لحاظ توانایی‌های فیزیکی، ذهنی یا روان‌شناختی، پرداخت.

سایت علمی بیگ بنگ / منبع: cnet.com

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

2 دیدگاه

  1. من معتقدم روزی بشر سیستمی میسازه که جایگزین مغز مکانی برای روح میشود و امکان زندگی جاودانه رو برای انسان میسر می سازه.

    1. اون روز دیگه هر انسان به صورت مجزا معنی نداره. به عبارت دیگه کلیه انسان ها یک هوش جمعی واحد رو میسازن.