بیگ بنگ: ناسا تعداد زیادی کارمند به اضافه کلی تاسیسات و آزمایشگاه دارد. آیا تا به حال به این فکر کرده‌اید که هزینه یک سال ناسا چقدر است و این هزینه از کجا تامین می شود؟!

به گزارش بیگ بنگ، در واقع ناسا یک موسسه تحقیقاتی است که زیر نظر دولت آمریکا فعالیت می‌کند. و مانند بسیاری از موسساتی که زیر نظر دولت‌ها فعالیت می کنند، ناسا هم درآمدی ندارد و در بهترین حالت می تواند هزینه‌های خود را پوشش دهد نه اینکه درآمدزایی کند! پس ناسا صرفا جایی است برای خرج کردن پول!! کمی عجیب به نظر می رسد. اینطور نیست؟ چرا باید پول ها جایی خرج شوند که هیچ سودآوری مستقیمی ندارد؟!

ناسا می‌تواند از چندین طریق درآمدزایی کند مثلا: از طریق ثبت پتنت‌هایش یا انجام آزمایشات دیگر سازمان‌ها و موسسات تحقیقاتی دنیا در آزمایشگاه‌هایش یا هم اجرای تورهای فضایی و یا موارد دیگر. با این حال تمرکز ناسا مانند بسیاری از وزارت‌خانه ها و موسسات دولتی مثل آموزش و پرورش یا سازمان محیط زیست و… روی سودآوری پولی نیست. و حتی اگر درآمدی هم داشته باشد این درآمد باید به صندوق خزانه‌داری آمریکا منتقل شود.

اما هزینه‌های ناسا چقدر است و از کجا تامین می‌شود؟ محل تامین بودجه ناسا مالیات مردم است. برای دانستن مقدار هزینه های ناسا شکل زیر را ببینید. این شکل بودجه ناسا را از سال 1962 تا سال 2014 به میلیارد دلار نشان می‌دهد.

و در تصویر پایین می‌توانید درصد بودجه ناسا را نسبت به بودجه کل دولتی از سال 1958 تا سال 2012 ببینید:

از نمودارهای بالا مشخص است که ناسا به طور متوسط 10 میلیارد دلار در سال از طرف دولت بودجه دریافت می‌کند و این مقدار به طور متوسط کمتر از 1 درصد بودجه کل است. (بسیاری از آمریکایی ها تصور می‌کنند بودجه ناسا 20 درصد بودجه کل است!) یعنی از هر 100 دلاری که آمریکاییها به عنوان مالیات می‌پردازند، کمتر از یک دلار و در بعضی موارد 50 سنت در ناسا خرج می‌شود. (نقاط پیک نمودار مربوط به پروژه آپولو است).

با وجود اینکه ناسا سودآوری پولی زیادی ندارد اما نه فقط برای آمریکا بلکه برای تمام انسان‌ها منافع زیادی به همراه آورده. واضح ترین مثال دانشی است که از طریق تحقیقات ناسا درباره جهان بدست آورده‌ایم. یا اینکه برای انسان های با استعداد زیادی ایجاد شغل کرده است. حتی بسیاری از اختراعاتی و ابداعاتی که باعث شده زندگی و دنیای ما شکل الان خود را بگیرد، به نحوی با تحقیقات ناسا در ارتباط است. این اختراعات و ابداعات شامل GPS، لباس آتش‌نشانی، پیشرفت‌های علوم کامپیوتر و… می‌شوند. (لیست کامل را اینجا ببینید)

بسیاری از تحقیقات ناسا می‌تواند پایه‌ای باشد برای ابداعات شرکت‌هایی که با ناسا همکاری می‌کنند. مانند ابداعاتی در زمینه صنایع هواپیمایی یا نظامی. اطلاعاتی که ما از جو و آب و هوای زمین داریم شاید بدون وجود تحقیقات و فعالیت‌های ماهواره های ناسا امکان‌پذیر نبود. تا اینجا تا حدودی با مسایل مالی و فواید ناسا آشنا شدیم. برای اینکه کمی هم سرگرم شویم بیایید هزینه‌ای که در ناسا خرج می شود را با پولی که آمریکایی‌ها در چیزهای دیگر خرج می‌کنند، مقایسه کنیم:

• آمریکایی‌ها سالانه 27 میلیون دلار صرف خرید پیتزا می کنند مقایسه کنید با بودجه ناسا. منبع

• آمریکایی‌ها سالانه 88 میلیون دلار تنباکو و 97 میلیون دلار الکل مصرف می‌کنند. هزینه مربوط به درمان بیماری های این دو مورد 313 میلیون دلار در سال است.

• آمریکایی‌ها 586 میلیون دلار صرف قمار می‌کنند.

فهمیدیم که ناسا حقیقتا سودآوری مالی ندارد. با این حال منافع زیادی نصیب مردم آمریکا و بشریت کرده. اما ممکن است باز هم کسی بتواند دلایلی قوی درباره بی فایده بودن ناسا ارائه کند. شاید کسی بتواند استدلال کند که اگر این پول جای دیگری یا به گونه دیگری (در حیطه دانش) خرج می‌شد منافع بیشتری به همراه داشت. آیا شما آن شخص هستید؟ نظر شما چیست؟

آشنایی بیشتر با اثرات ابداعات ناسا بر زندگی ما

لینکی مفید که به صورت انیمیشن به شما تاثیرات ناسا بر خانه‌ها و شهرهایمان نشان می‌دهد.

مقاله‌ای در هافینگتون پست درباره تصورات غلط مردم دربارۀ ناسا

مقاله‌ای درباره راه‌های درآمدزایی از فضا

برگردان: تحریریه سایت علمی بیگ بنگ / منابع: ویکی‌پدیا, universetoday.com

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

11 دیدگاه

  1. بشر مدرن زندگی و دیدگاه و ایدولوژی ابدیت شده مدرن خویش و تقریبا بگویم اکثریت پیشرفت های خویش را مدیون ناسا است و روز بروز بر این اهمیت افزوده خواهد شد و بنظر من باید همه ممالک هزینه های ناسا را بدهند چون کل دنیا رو متحول کرده و نه فقط یک کشور یا گروه خاص را . ناسا یعنی افزایش علم و عمق فکری انسان نسبت به کیهان و زندگی و این یعنی شکست خرافات و شکست خرافات یعنی زندگی

  2. وجود یه مرکز تحقیقاتی مستقل خیلی خوبه اما وقتی حقوقش رو یکی دیگه می‌ده نمی‌تونه مستقل باشه. وقتی حقوقت رو یکی دیگه می‌ده کارت رو هم همون تعیین می‌کنه. مخصوصا جایی که برای سنت به سنتش حساب می‌کنند. دولت آمریکا رو هم که می‌شناسیم. خیلی به دانش علاقه‌منده و محیط زیست و بشریت و صلح هم براش خیلی اهمیت داره.
    ناسا یا هر مرکز تحقیقاتی دیگه‌ای باید از نظر مالی روی پای خودش بایسته تا بتونه مستقل باشه.

    1. اگر زیر نظر ایران بود وایران بودجه اش را میداد
      فقط موشک های پیشرفته می ساختند

      1. بهتره بگی پولشو میده چین تا براش موشک بسازه. وگرنه کسی که نمیتونه یک پیچ و مهره ی درست و حسابی بسازه، قطعا موشک هم نمیتونه بسازه..

  3. یکی از بهترین کارهای تحقیقاتی ناسا مربوط به تغییرات جوی است که نقشه مناطق مختلف زمین از نظر مقدار بارش و خشکسالی رو نشون میده، واقعا که باید بهشون آفرین گفت که اینگونه به فکر بشریت هستند

  4. خب من دوست دارم ناسا چند روز کار نکنه بعدش مردم ببینن که چه بلایی سرشون میاد بعد نظر بدن.

  5. دوپایان زمینی خیلی چیزها رو به ناسا مدیونن ، حتی خود سیاره ناچیز زمین کم بدهی به ناسا نداره .

  6. خب من هیچ تعجبی نمیکنم که مردم اینجوری مخالف ناسا باشن چون الان در امنیت هستیم من دوست دارم زمانی با مردم درباره ناسا صحبت کنم که یه شهاب سنگ در حال برخورد با زمین باشه اون وقته که همه به دستو پای ناسا میوفتن که یه کاری بکنه…..

  7. بعضی ها یا خیلی ها فکر میکننددهمه چیز پول هست و به قول یکی اینها بنده ی پول هستن نه دنبال پول .. و اصلا فکر هم تو کل عمرشون نکردن و فقط به طور ماشینی و اتوماتیک و بدون فکر فقط میرن دنبال پول و پول رو پرستش میکنن و این اسکناس رو بالاترین چیز میدونن . درصورتی که همه ی ما فقط برای یک مدت کوتاهی بیشتر در این جهان نیستیم و بعد چند سال میمیریم و معلوم نیست کجا میریم . اگه قرار بود همه فقط به سود و منفعت و منافع خودشون فکر کنند و خودخواه باشند که دنیا تا همین امروز کاملا نابود شده بود … فقط ادم های احمق و نفهم این جوری هستند . تحقیقات ناسا بیشتر از همه برای اینده و بقای بشر و زمین مفید هست و به گسترش انسان در فضا و جهان کمک میکند … و خود علم و دانش هم هزاران سود و فایددو خوبی برای بشر داره که اصلا با پول قابل اندازه گیری نیست . بهترین سرمایه گذاری سرمایه گذاری در علم و دانش است که هم دنیا و بشر رو از جهل و نادانی و سیه روزی نجات میده هم بی نهایت درامد زایی و ایجاد اشتغال میکنه

  8. درود بر ناسا اگه از من براي ناسا ماليات ميگرفتن با کمال ميل ميدادم