بیگ بنگ: دنیای اطراف ما دقیقاً آنگونه که به نظر می‌رسد، نیست. احساس ما از واقعیت (با آن همه ارزشی که دارد)، همانند فرد زودباوری است که به راحتی فریب ترفندها، تعصبات، فرضیات و استثناها را می‌خورد.

extra large cover imageبه گزارش بیگ بنگ، مطالعۀ شگفت‌انگیز جدیدی سعی کرده تا پی ببرد که چگونه درک ما از آنچه می‌بینیم با آن چیزی که انتظار داریم ببینیم، قابل تحریف است. محققان با استفاده از آزمایشی واقعی، کشف کردند که افراد، اعمال دیگران را همان‌گونه که انتظار دارند ببیند، می‌بینند؛ نه آنگونه که واقعا هست. به گفته محققان انسان‌ها، اعمال دیگران را بعنوان اعمالی هدفمند و معنی‌دار تفسیر می‌کنند. همچنین فرض می‌کنند این اعمال بهینه می‌شود تا در صورت امکان، کارآمد و منطقی باشد. به عبارت دیگر، اکثر رفتارها به دلایل منطقی، معمولا به ساده‌ترین شیوۀ ممکن، انجام می‌شود. با این حال در واقعیت، جهان همیشه بدین طریق کار نمی‌کند.

نویسندۀ ارشد، متیو هدسن، در بیانیه‌ای گفت: «انسانها رفتارها را بعنوان اعمالی هدفمند تفسیر می‌کنند و از دیگران انتظار دارند که توسط کارآمدترین شیوه‌های ممکن به آن اهداف دست یابند. با اینکه روانشناسان این موضوع را پذیرفته‌اند، اما در مورد مکانیزم‌های اساسیِ آن، اطلاعات ِ کمی وجود دارد.» در این پژوهش روانشناسان با گردآوری 85 نفر برای تماشای فیلمی در مورد فردی که به سادگی به میزی می‌رسد تا توپی را بگیرد، این ایده را آزمایش کردند. در بعضی از نمایش‌های این عمل، مانعی بین دست و توپ گذاشته شد. بعد از اینکه ویدئو نشان داده می‌شد، شرکت‌کنندگان باید تصور خود از مسیر حرکت دست را روی صفحه نمایش لمسی « می‌کشیدند».

content web
شرکت‌کنندگان این صحنه‌ها را روی کامپیوتری با صفحه نمایش لمسی تماشا کردند.

این یافته‌ها نشان می دهد که ادراک افراد از آنچه اتفاق افتاده، بر اساس آنچه که از حرکت دست‌ انتظار داشتند – یعنی به حداکثر رساندن کارآیی- طبق آنچه که واقعا رخ داده، نبوده است. محققان استدلال کردند که این امر، این ایده را که انتظارات و فرضیات ما می‌توانند به طور گسترده‌ بر نگرش‌مان در مورد جهان تأثیر بگذارند، تقویت می‌کند. هدسن افزود: «ابتدا این امر نشان می‌دهد که افراد وقتی اعمال دیگران را می‌بینند، پیش‌بینی‌هایی انجام می دهند. در واقع زمانی طولانی است که بحث‌هایی در این مورد انجام شده که افراد دائماً چنین پیش‌بینی‌هایی را می‌کنند و از آن پیش‌بینی‌ها برای قضاوت دیگران استفاده می‌کنند.»

وی در آخر گفت: «در نهایت، نتایج ما نشان می‌دهد که افراد، اعمال دیگران را با توجه به انتظاراتی که خودشان دارند، “می‌بینند”. اگر فردی را ببینید که با حالتی خنثی به چیزی نگاه می‌کند و فکر کنید که عصبانی است، شاید آن فرد واقعا فقط کمی عصبانی‌تر از شما باشد. این مسئله می‌تواند توضیح دهد که چرا افراد غالباً اعمال دیگران را اشتباه می‌پندارند و رفتارهای مبهم را معنی‌دار می‌بینند.» جزئیات بیشتر این پژوهش در نشریۀ Proceedings of the Royal Society B منتشر شده است.

ترجمه: زهرا جهانبانی/ سایت علمی بیگ بنگ

منبع: iflscience.com

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

3 دیدگاه

  1. سلام. این ترجمه درواقع گزارش خبری از مقاله است. ممکن نبود تمام مقاله ترجمه و بصورت pdf ارایه شود