بیگ بنگ: شاید تنها موجودی که میتواند از سانحه سرنگونی کاوشگر در ماه جان سالم بدر ببرد، «تاردیگرید» باشد. وقتی سرتان را بالا برده و به ماه خیره می شوید، شاید حالا چند هزار خرس آبی کوچک(تاردیگرید) وجود داشته باشد که دارند به شما نگاه می کنند.

GettyImages Tardigrade moonبه گزارش بیگ بنگ، فضاپیمای اسرائیلی «برشیت» به خاطر فرود ناموفق در یازدهم آوریل در ماه دچار سانحه شد. در همین راستا، احتمال می رود هزاران تاردیگرد را در قمر زمین پیاده کرده باشد. «برشیت» یک فرودگرِ رباتیک بود. اگرچه این فضاپیما حامل هیچ فضانوردی نبود، اما نمونه‌های DNA انسان را با خود به همراه داشت؛ در کنار اینها، تاردیگریدها و 30 میلیون صفحه خیلی کوچک دیجیتالی اطلاعات دربارۀ فرهنگ و جامعه انسان وجود داشت. با این حال، هنوز مشخص نیست که خرس‌های آبی از برخورد این فضاپیما به ماه جان سالم به در برده‌اند یا خیر.

تاردیگریدها و DNA انسان‌ها از جمله مواردی بودند که در روزهای آخر به عملیات اضافه شدند؛ یعنی چند هفته قبل از اینکه فضاپیمای اسرائیلی در 21 فوریه 2019 پرتاب شد. نمونه‌های DNA و تاردیگریدها در لایه صمغی بصورت مهر و موم شده قرار داده شدند، اما هزاران تاردیگرید دیگر روی نوار چسبناکی ریخته شدند که آرشیو را سر جایش نگه داشته بود. تاردیگریدها به موجودات خیلی ریزی گفته می شود که طول بدنشان بین 0.05 تا 1.2 میلی‌متر است. بدن چاقی دارند و به هشت پا با دست‌های کوچک مجهز هستند؛ آنها شکل بدن عجیب و غریبی دارند، اما آنچه آنها را بر سر زبان‌ها انداخته، قابلیت زیست‌پذیری بالا و مقاومت در شرایط بسیار نامساعد است.

gettyimagesتاردیگریدها میتوانند در شرایطی به بقای خود ادامه بدهند که برای هر نوع موجود زنده دیگر مرگبار است؛ آنها توان بقا در دمای منفی 200 درجه سلسیوس تا بیش از 149 درجه سلسیوس دارند. این موجودات میتوانند در برابر تابش و خلاء فضا هم زنده بمانند. یکی دیگر از قدرت‌های خیره‌کننده تاردیگریدها، کاهش آب بدن است. آنها سر و پایشان را به داخل بدنشان میکِشند، آب را از بدنشان دفع می کنند و تبدیل به توپ کوچک چروکیده‌ای می شوند. دانشمندان دریافته‌اند که تاردیگریدها میتوانند پس از 10 سال یا بیشتر از این حالت در آمده و به زندگی عادی‌شان ادامه دهند. بعبارت دیگر، شاید تنها موجودی که میتواند از سانحه سرنگونی کاوشگر در ماه جان سالم به در ببرد، آن موجود «تاردیگرید» است. اینکه آیا تاردیگریدها از این سانحه فضایی جان سالم به در برده و ساکن ماه شده‌اند یا خیر، مسئله‌ای است که به زمان نیاز دارد.

ترجمه: منصور نقی‌لو/ سایت علمی بیگ بنگ

منبع: livescience.com

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

3 دیدگاه

  1. بیخیالللللل تاردیگرید با این چیزا نمی میره.! ای خدا چی آفریدی. البته هیچی تو مخلوقات خدا به انسان نمیرسه هااااا(: تازه این تاردیگرید کشف شده هزار تا چیز دیگه هست که کشف نشده از این بد تر! ولی خلاصه این تاردیگرید ما همیشه زنده میمونه هیچوقت پیر نمیشه.