بیگ بنگ: کشف موجودی شبیه میگو با پنج چشم که حدود 518 میلیون سال پیش زندگی می‌کرده، نحوۀ فرگشت ِ بندپایان در سیاره زمین را توضیح دهد.

image e Kylinxia zhangiبه گزارش بیگ بنگ، دیرین‌شناسان در چین فسیل‌های فوق‌العاده حفاظت شده از یک گونه منقرض شدۀ بندپایان به نام Kylinxia zhangi را کشف کردند که بینش مهمی در مورد روابط ِ فرگشتی بندپایان ارائه می‌دهد. بندپایان، از شاه‌میگو و خرچنگ گرفته تا عنکبوت و هزارپا، حدود ۸۰ درصد از کل گونه‌های جانوری زندۀ امروز را تشکیل می‌دهند و مشخصۀ اصلی آنها اسکلت بیرونی سختشان است. موضوع فرگشت این جانوران مدتهاست که بصورت معما باقی مانده؛ زیرا اجداد باستانی آنها دارای ویژگی‌هایی هستند که همتایان مدرنشان آن ویژگی‌ها را ندارند.

گونه‌ی Kylinxia zhangi تقریباً 518 میلیون سال پیش در دریاهای اوایل دورۀ کامبرین می‌زیست. شش نمونه فسیل با قطعات نرم این موجود باستانی که به خوبی حفظ شده در جنوب چین یافت شده است. این نمونه‌ها ترکیبی غیرمنتظره از ویژگی‌های متمایز بندپایان و ویژگی‌های قدیمی‌تر آنها محسوب می‌شود.

Drawings of the head region in Kylinxia and comparison of frontalmost appendages inدر جلوی سر این جاندار دو زائده تیز و برجسته وجود دارد، یک بدنه‌ی بخش‌بندی شده و پاهای مفصلی، همچنین از زائده‌های جلویی برای شکار استفاده می‌کرد. این جاندار دارای پنج چشم مرکب ساقه‌دار بود که دو چشم جلویی، حداقل دو برابر بزرگتر از سه چشم پشتی بودند.

EwQxkgxsPJgeUsDmNUErE
نمایی هنری از گونه‌ی Kylinxia zhangi

به گفته محققان: «این پیکربندی چشم گونه‌ی Kylinxia zhangi یادآور پنج چشم عجیب و غریب موجودی باستانی به نام «اوپابینیا» است. این موجود که مانند بندپایان امروزی پوستۀ سختی داشته، دارای ویژگی‌های منحصربفردی بوده است.»

anomalocaris wikimedia commons nobu tamura
«آنومالوکاریس» از راسته پَره‌دندان‌سانان(Radiodonta) که جد اولیه بندپایان است.

محققان گفتند: « شکارچی بزرگی بنام “آنومالوکاریس” به عنوان اجداد اولیه بندپایان در نظر گرفته می‌شود که جزو راسته پَره‌دندان‌سانان(Radiodonta) است. اما تفاوت‌های ریخت‌شناسی زیادی بین «آنومالوکاریس» و «بندپایان واقعی» وجود دارد. یک شکاف فرگشتی میان آنها باعث شده بود که در عمل دانشمندان نتوانند، آن را بیابند.»

image e Kylinxia zhangiپروفسور “مائویان ژو”، دیرینه‌شناس از موسسه زمین‌شناسی و دیرین‌شناسی نانجینگ گفت: «نتایج ما نشان می‌دهد که جایگاه فرگشتی Kylinxia zhangi درست در بین “آنومالوکاریس” و “بندپایان واقعی”، است. بنابراین یافته‌های ما به ریشه‌ی فرگشتی بندپایان رسیده است.» یعنی محققان اکنون «حلقه مفقوده» در روند فرگشت بندپایان را یافته‌اند که با اتکا به این یافته نظریات داروین می‌تواند روند فرگشت ِ حیات این جانداران را توضیح دهد.

Fig HTML

دکتر “هان زنگ”، نویسنده اصلی از موسسه‌ زمین‌شناسی و دیرین‌شناسی نانجینگ افزود: « Kylinxia zhangi یک فسیل انتقالی مهم است که توسط نظریه‌ تکامل داروین پیش‌بینی شده است. این “گونۀ جانوری” شکاف فرگشتی از “آنومالوکاریس” تا “بندپایان واقعی”، را پر می‌کند و یک حلقه گمشدۀ اصلی در منشأ بندپایان را توضیح می‌دهد.» جزئیات بیشتر این پژوهش در نشریۀ Nature منتشر شد.

ترجمه: سحر الله‌وردی/ سایت علمی بیگ بنگ

منبع: sci-news.com

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

1 دیدگاه

  1. تا الان شک داشتم که فرگش فقط برای انسان هست یا خیر ؟ اما الان با مطالعه ی مقاله ی خوب شما به پاسخ خودم رسیدم