درون خوشۀ ستاره‌ای ترزان ۵

0
1174

بیگ بنگ: خوشه‌های کروی زمانی فرمانروایان کهکشان راه شیری بودند. در دوران قدیم، وقتی کهکشان ما برای اولین‌بار تشکیل شد، شاید هزاران خوشۀ کروی در کهکشان ِ ما وجود داشتند. اما امروزه، کمتر از ۲۰۰ خوشه کروی باقی مانده است.

با گذشت میلیون‌ها سال، بسیاری از خوشه‌های کروی با برخوردهای مکرر به همدیگر یا در اثر برخورد با مرکز کهکشان از بین رفتند. آثار باقیماندۀ قدیمی‌تر از هر فسیلی بر روی زمین هستند، حتی قدیمی‌تر از هر ساختاری در کهکشان ما، و جهان را در سنِ خامش محدود می کنند. خوشه‌های کروی جوان ِ کمی در کهکشان راه شیری باقی مانده‌اند، چون شرایط برای شکل‌گیری تعداد بیشتری از آنها مهیا نشده است. این ویدئوی برجسته که توسط تلسکوپ فضایی هابل گرفته شده نشان می دهد چگونه می توان از زمین به خوشه کروی ترزان ۵ سفر کرد و با تصویری از این خوشه به پایان می رسد. این خوشه ستاره‌ای نه تنها حاوی ستارگانی است که در دوران ِ اولیۀ کهکشان راه شیری تشکیل شده‌اند، بلکه حاوی ستارگان دیگری است که در یک انفجار جداگانه از تشکیل ستاره حدود ۷ میلیارد سال پیش شکل گرفته‌اند.