عبور از کنار مشتری

بیگ بنگ: مشتری اینجاست! این ویدیوی برجسته که از مدار پریجاو ۱۱ (perijove) ضبط شده سیاره مشتری را نشان می دهد. در واقع این یازدهمین باری است که فضاپیمای جونو ناسا از زمان رسیدنش به مدار مشتری در سال ۲۰۱۶ از نزدیک ِ این غول گازی عبور کرده است.

این ویدیوی تایم‌لپس که از لحاظ رنگی ارتقا پیدا کرده تقریبأ چهار ساعت را پوشش می دهد و با ۳۶ عکسی درست شده که توسط دوربین جونو به ثبت رسیده است. این ویدیو با مشتری آغاز می شود و با نزدیک شدن جونو از سمت شمال به سمت بالا می رود. وقتی جونو به نزدیکترین چشم‌اندازش می رسد – از حدود ۳۵۰۰ کیلومتر بر فراز ابرهای مشتری – این فضاپیما سیارۀ بزرگ مشتری را با جزئیات خارق‌العاده‌ای نشان می دهد. جونو از مناطق روشن و کمربند تاریکِ ابرها که به دور سیاره می چرخد و همچنین طوفان‌های دایره‌ای چرخشی بیشمار عبور می کند که بسیاری از آنها بزرگتر از طوفان‌های سیارۀ زمین هستند. سپس جونو از این مسافت که اکنون ابرهای غیرعادی را در شمال مشتری نشان می دهد، دور می شود. برای استفاده از داده‌های علمی، کاوشگر جونو در آیندۀ نزدیک به حدی به مشتری نزدیک می شود که دستگاه‌هایش بخاطر نزدیکی بیش از حد در معرض اشعه قرار می گرد و از کار می افتند. به همین دلیل، مأموریت جونو طوری برنامه‌ریزی شده تا در میانۀ سال ۲۰۱۸ در مدار پریجاو ۱۴ به اتمام برسد، یعنی در نهایت این فضاپیما به سمت ِ اتمسفر مشتری غوطه‌ور شده و ذوب می شود.

سایت علمی بیگ بنگ/ منبع: apod

1. پوریا گفت:

مرسی که مارو نصف شب دیوونه میکنی !!!! کی با دیدن این فیلم دیگه خواب میاد به چشمش.بهرحال بسیار زیبا بود واقعا ممنون از سایت زیبای بیگ بنگ و نویسنده محترم

2. M hk گفت:

جونو هم رفتنی شد انگار. بینظیر بود این ویدیو.
    ممنون