بیگ بنگ: “خوشه گلوله” از چه چیزی ساخته شده است؟ این خوشه عظیم کهکشانی(1E 0657-558) با اثر همگرایی گرانشی، تصویر کهکشان‌های پس زمینه را دچار دگرگونی می‌کند، اخترشناسان با این شواهد به وجود “ماده تاریک” در درون این خوشه پی‌برده‌اند.

bulletcluster comp f x xالبته تحلیل‌های مختلف نشان می‌دهد که یک گزینۀ نه چندان محبوب – گرانش اصلاح شده – می‌تواند دینامیک این خوشه را بدون “ماده تاریک” توضیح دهد و همچنین یک سناریوی پیشرو محتمل‌تر را نیز ارائه می‌دهد. در حال حاضر، دو فرضیۀ علمی برای توضیح مشاهدات در حال رقابت با یکدیگر هستند: “مادۀ نامرئی” موجود در این خوشه در برابر “گرانشِ اصلاح شده”. این دوئل چشمگیر است، زیرا اگر شواهدی از “ماده تاریک” کشف شود، می‌تواند به سادگی نظریۀ گرانش اصلاح شده را از بین ببرد.

این تصویر ترکیبی از داده‌های تلسکوپ هابل، چاندرا و ماژلان بدست آمده است که رنگ قرمز نشان دهندۀ پرتو ایکس ساطع شده از گازهای داغ است و رنگ آبی توزیع “ماده تاریک” را نمایش می‌دهد. نکته جالب این است که داده‌های این عکس به نت‌های موسیقی تبدیل شده است. تن‌های کوتاه مربوط به “ماده تاریک” است، فرکانس‌های میان‌برد “نور مرئی” و تن‌های بالا هم به پرتو ایکس اختصاص دارد. بحث و گفتگو بر سر مواد ِ درون “خوشۀ کهکشانی گلوله” پس از اتمام مشاهدات، شبیه‌سازی‌های کامپیوتری و تحلیل‌ها، ادامه خواهد یافت.