بیگ بنگ: بیش از 4000 سیاره در خارج از منظومه‌شمسی ما قرار دارند. این نقطه عطف از رصد سیارات فراخورشیدی ماه گذشته از مرز چهار هزار عبور کرد و در آرشیو سیارات فراخورشیدی ناسا ثبت شده است. این ویدئوی برجسته این سیارات فراخورشیدی را با صدا و روشنایی خاص خود نشان می دهد و به ترتیب وقوع زمان از اولین کشف تایید شده در سال 1992 آغاز می شود.

به گزارش بیگ بنگ، کل آسمان شب در ابتدا بصورت فشرده با رشتۀ مرکزی کهکشان راه شیری نشان داده شده که یک غول U شکل را بوجود می آورد. سیارات فراخورشیدی که با جنبش‌های خفیفی در رنگ‌های ستارگان والدشان(سرعت شعاعی) کشف شده‌اند به رنگ صورتی ظاهر می شوند، در حالیکه سیارات کشف شده با شیب‌های خفیف در روشنایی ستارگان والدشان(گذار) به رنگ بنفش ظاهر می شوند. همچنین، سیارات فراخورشیدی که مستقیما عکسبرداری شده‌اند به رنگ نارنجی دیده می شوند، در حالیکه سیارات فراخورشیدی که با بزرگنمایی گرانشی نور ستارۀ پس زمینه(اثر میکرولنزینگ) کشف شده‌اند، به رنگ سبز دیده می شوند.

maxresdefault هرچه سیاره سریع‌تر به دور ستارۀ خود بچرخد، تُن آن بیشتر خواهد بود. ماهواره بازنشستۀ کپلر حدود نیمی از این 4000 سیاره فراخورشیدی را فقط در یک منطقۀ خاص از آسمان کشف کرد، در حالیکه ماموریت جدید TESS به دنبال این است که درخشان‌ترین سیارات فراخورشیدی را در سرتاسر آسمان کشف کند که به دور ستارگان نزدیک در گردش هستند. یافتن سیارات فراخورشیدی نه تنها به بشر کمک می کند تا درک بهتری از شیوع حیات در جاهای دیگر جهان بدست آورد، بلکه اطلاعات بیشتری دربارۀ نحوه شکل‌گیری زمین و منظومه‌شمسی ما ارائه می دهد.

ترجمه: سحر  الله‌وردی/ سایت علمی بیگ بنگ

منبع: apod

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

1 دیدگاه

  1. مقاله های شما رو در سایت بیگ بنگ دنبال میکنم خانم الله وردی…دستتون درد نکنه و خسته نباشید