معرفی کتاب: فیزیک کوانتومی به زبان ساده

3
8266

بیگ بنگ: مشهور است که فیزیک کوانتومی، موضوعی پیچیده و دشوار است. تصور می‏ شود فهم این رشته، نیازمند تلاش هوشمندانه فراوان و خصوصا آشنایی گسترده و عمیق با ریاضیات است. هدف این کتاب این است که خوانندگان را به درجه ‏ای از درک فیزیک کوانتومی برساند و نه این که فقط گاهی با نتایج چشمگیر، آن‏ها را تحت تاثیر قرار دهد.

book_coverفیزیک کوانتومی به زبان ساده
—————————————
نویسنده: آلیستر ای.ام.رای( Rae, Alastair I.M )
ترجمه: دکتر علی آهنج، محمد حسین پورعباس
انتشارات: سبزان
موضوع: فیزیک ذرات، فیزیک کوانتوم
چاپ اول ۱۳۹۳

با این حال فیزیک کوانتومی نیازمند آن نیست که به پیچیدگی علوم موشکی باشد این امکان وجود دارد تا از ایده دوگانگی موج- ذره استفاده کنیم تا بسیاری از پدیده‏ های کوانتومی مهم را بدون ریاضیات بسیار درک کنیم. بر همین اساس متن اصلی کتاب “فیزیک کوانتومی به زبان ساده”، دارای مباحث ریاضی نیست، هر چند به وسیله جدول‏های ریاضی که به دنبال برخی از بحث ‏ها آمده، موضوع مورد نظر کامل شده است. در جدول‏ های یاد شده ، تنها از ریاضیات پایه که خوانندگان در دوران تحصیل در مدرسه داشته ‏اند استفاده شده است و حتی خواننده می‏ تواند بدون از دست دادن رشته اصلی بحث، آن‏ها را حذف کند.

سال ۲۰۰۵ به دلیل صدمین سال چاپ سه مقاله اینشتین “سال جهانی فیزیک” نامگذاری شد. سه مقاله یاد شده در سال ۱۹۰۵ و طی چند ماه منتشر شد. معروف‏ترین این مقالات، احتمالا همان سومین آن‏هاست که نظریه نسبیت را پی ‏ریزی کرد. مقاله دیگر، شواهد روشنی (ولی در آن زمان بحث انگیزی) را در مورد نظریه شکل‏گیری ماده از اتم‏ها، مطرح کرد. هر دوی این مقالات، تاثیر شگرفی بر توسعه علم فیزیک در طی قرن بیستم و سال‏های بعد از آن گذاشت ، اما همان اولین مقاله اینشتین بود که منجر به پدید آمدن “فیزیک کوانتومی” شد.

در این مقاله اینشتین نشان داد که چگونه برخی از آزمایش‏های اخیر در آن دوران، مشخص می‏کردند که انرژی در پرتو نور و در قالب بسته ‏هایی معروف به کوانتا (مفرد کوانتوم) منتقل می‏شود، هر چند که در بسیاری از مواقع، حرکت نور به صورت موجی شناخته شده است. این تناقض آشکار، منجر به ایده “دوگانگی موج- ذره” و در نهایت معمای گربه معروف شرودینگر گردید. هدف این کتاب این است که خواننده را با گزیده‏ای از موفقیت‏ها و پیروزی‏های فیزیک کوانتومی آشنا کند. برخی از این موارد در زمره معرفی رفتار ماده در مقیاس ‏های اتمی و کوچک‏تر است اما تمرکز اصلی بر تجلی فیزیک کوانتومی در پدیده‏ های روزمره است. غالباً به این موضوع توجه نمی‏شود که بخش زیادی از فناوری‏های عصر ما پایه‏ای اختصاصا کوانتومی دارد. این کاربردها تنها محدود به کارکردهای تراشه‏ های سیلیکونی که کامپیوترهایمان را به کار می‏اندازند نیست، بلکه الکتریسیته‏ ای را که از طریق سیم‏های فلزی و نه نارساناها منتقل می‏شود هم در بر می‏گیرد. در سال‏های اخیر توجه خاصی به تاثیر فناوری بر روی محیط و به طور خاص چگونگی تابش دی اکسید کربن به درون جو زمین و تاثیر آن بر گرمایش کره زمین شده است. این موضوع هنگامی باعث ظهور فیزیک کوانتومی می‏شود که برخی از فناوری‏های سبز به منظور خنثی کردن آن توسعه می‏یابند. این موارد و همچنین کاربرد فیزیک کوانتومی در ابررسانایی‏ ها و در فناوری اطلاعات، در اثر حاضر مورد بحث قرار می‏گیرد. سرانجام در پایان کتاب، به بررسی جنبه‏ های فلسفی تئوری کوانتوم پرداخته می‏شود.

فهرست مطالب:

فصل اول: فیزیک کوانتومی موشک هوا کردن نیست
فصل دوم:امواج و ذرات
فصل سوم: نیروی ناشی از کوانتوم
فصل چهارم: فلزات و نارساناها
فصل پنجم: نیمه رساناهای رایانه ای
فصل ششم: ابررسانایی
فصل هفتم: آموزه های اسپین
فصل هشتم: معنای همه ی این ها چیست؟
فصل نهم: نتیجه گیری ها