بیگ بنگ: انسان خداگونه در پروژه‌ها و آرزوها و کابوس‌هایی کاوش می‌کند که قرن بیست‌ویکم را شکل می‌بخشند ــ از غلبه بر مرگ تا خلق زیست مصنوعی. از اینجا به کجا می‌رویم؟ و این جهان شکنندۀ کنونی را چگونه در برابر توانایی‌های نابودگرمان محافظت می‌کنیم؟

cنام اصلی: Homo Deus: A Brief History of Tomorrow
انسان خداگونه: تاریخ مختصر آینده
نوشته: یووال نوح هراری
ترجمه: زهرا عالی
نشر نو
موضوع: انسان شناسی، آینده انسان
سال انتشار: 1397
تعداد صفحه: 552

دانلود خلاصه کتاب

دکتر یووال نوح هراری از دانشگاه آکسفورد دکترای تاریخ دارد و در دانشگاه بیت ‌المقدس تاریخ جهان تدریس می‌کند. بیش از ۶۵۰۰۰ نفر در دورۀ اینترنتی تدریس تاریخ مختصر بشر او ثبت‌نام کرده‌اند. کتاب انسان خردمند ‌او که در سال ۲۰۱۴ انتشار یافت به یک پدیدۀ بین‌المللی تبدیل شد و آن را به ۴۰ زبان ترجمه کرده‌اند. اثر انگشت انسان که محور مفهومی طراحی جلد در کتاب انسان خردمند بود، در کتاب انسان خداگونه به اثر انگشت دیجیتال تبدیل شده است.

نویسنده در این کتاب نیز کمابیش همان آرایی را پی می‌گیرد که در کتاب پیشین مطرح کرده است. تاریخ را از منظری کلان می‌نگرد، دوران‌های تاریخی را می‌کاود و سه انقلاب کلی را در تاریخ بشر مشخص می‌کند. انسان در طول تاریخ به موفقیت‌های زیادی دست یافته و از عهده بسیاری از مسائل برآمده است. مواردی که باعث شد انسان خوارک‌جو به انسان خردمند ارتقاء پیدا کند. اما تبدیل شدن به انسان خردمند پایان کار نیست و ما انسان‌های خردمند، اکنون وارد مرحله تازه‌ای شده‌ایم. مرحله‌ای که در آن قصد داریم به انسان خداگونه تبدیل شویم. موفقیت‌های که تا به امروز کسب کرده‌ایم، فقط باعث جاه‌طلبی‌ بیشتر شده و دستاوردهای اخیر، بشر را برای به دست آوردن بسیاری از موارد دیگر جسورتر کرده است. اکنون انسان اهدافی مانند، نامیرایی، خوشبختی و خداگونگی را دنبال می‌کند.

انسانی که از مرگ‌ومیرِ ناشی از گرسنگی و بیماری و خشونت کاسته است اکنون هدفش غلبه بر سالخوردگی و حتی خودِ مرگ است. انسانی که از چنگ بدبختی و فلاکتِ نکبت‌بار نجات یافته است اکنون هدفش رسیدن به خوشبختیِ کامل است. و انسانی که از سطح امر حیوانیِ تنازع بقا فراتر رفته است اکنون هدفش تبدیلِ «انسان خردمند» به «انسان خداگونه» است.

به شکل کلی، یووال نوح هراری، در کتاب انسان خداگونه به ما می‌گوید که در حال حاضر در تاریخ چه جایگاهی داریم، با چه مسائلی روبه‌رو هستیم و با چه مسائلی روبه‌رو خواهیم بود. در مورد اینکه چه جایگاهی داریم و با چه مسائلی روبه‌رو هستیم با دلیل و مدرک بسیار صحبت می‌کند و بارها و بارها از منابع و تحقیقات مختلف استفاده می‌کند و در مورد اینکه با چه مسائلی روبه‌رو هستیم از تمامی شواهدی که در دست داریم بهره برده تا به ما نشان دهد که آینده چقدر می‌تواند متفاوت باشد. هراری در این کتاب در مورد هیچ‌چیزی با قطعیت صحبت نمی‌کند و تنها علاقه دارد دید مخاطب را گسترده‌تر کند و او را به فکر کردن تشویق می‌کند. در آخر کتاب نیز، با وجود بررسی‌های بسیار زیاد، باز هم سه سوال کلیدی را مطرح می‌کند و امیدوار است خواننده کتاب تا مدت‌ها به آن‌ها فکر کند.

cفهرست مطالب:

1-دستورکار نوین انسان

بخش اول: انسان خردمند جهان را تسخیر می کند

2-عصر سلطۀ انسان

3-جوهر انسان

بخش دوم: انسان خردمند به جهان معنا می بخشد

4-داستان بافان

5-زوج عجیب

6-قرارداد جدید

7-انقلاب اومانیستی

بخش سوم: انسان خردمند سلطه‌اش را از دست می دهد

8-بمب ساعتی در آزمایشگاه

9-جداسازی بزرگ

10-اقیانوس شعور/ آگاهی

11-کیش اطلاعات

خرید پستی این کتاب

سایت علمی بیگ بنگ: bigbangpage.com

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

2 دیدگاه

  1. سلام جناب الله وردی بنده بینهایت شما و سایتتون و مطالبتون رو دنبال میکنم و لذت میبرم و یه جورایی زندگی میکنم راستش تو سازمانی که من کار میکنم محدودیت استفاده از اینترنت وجود داره ولی بنده مدیر ای تی صحبت کردم و تنها ازشون خواهش کردم برای بنده سایت شما رو باز بگذارند که بتونم مطالعه کنم
    در مورد این کتاب که در بالا فرمودین بنده نزدیک 4 ساعت نقد از سوی یکی از اساتید دانشگاه و فعالین و مدرسین دیرینه شناسی از این کتاب راجع به شخصیت هراری و همچنین طرز تفکر جاری در این کتاب به صورت مغرضانه و همچنین نواقصی علمی به صورت فاحش در نوشتار ایشان وجود داره گوش دادم
    از داشتن شما خرسندم فقط نکته ای بود که گفتم خدمتتون گفته باشم

  2. مدتی هست که خواندن کتاب را تمام کرده ام بیشنهاد میکنم حتما بخوانید مثل کتاب انسان خردمند عالی بود البته بیشنهد میکنم هر دو کتاب را بخوانید