بیگ بنگ: کتاب « در جست‌ و جوی طبیعت» مقدمه‌ای خواندنی و قابل فهم برای آشنایی با یکی از با استعدادترین دانشمندان جهان، در خصوص کاوش در طبیعت است. 

نام اصلی: In Search of Nature
نوشته: ادوارد ویلسون
ترجمه: کاوه فیض اللهی
ناشر: فرهنگ نشرنو
موضوع: طبیعت، زیست شناسی
سال انتشار: ۱۳۹۷
تعداد صفحه: 270

دانلود خلاصه کتاب

ادوارد ویلسون، شاید بیش از هر دانشمند دیگری در قرن ما، جانوران را در زیستگاه طبیعی‌شان زیر نظر گرفته و قوانین حاکم بر رفتار، سازمان اجتماعی، و روابط‌شان را با محیط دریافته است. اما او نه فقط در پی آنچه این یافته‌ها دربارۀ خودِ این جانوران به ما می‌گویند، بلکه در پی چیزی است که می‌توانند دربارۀ طبیعت انسان و رفتارِ گونۀ ما به ما بگویند. او نتایج جذاب و گاه شگفت‌انگیز بررسی‌هایش را به واسطۀ کتاب‌هایی فوق‌العاده همچون تنوع حیات، طبیعت انسان و زیست‌شناسی اجتماعی، با خوانندۀ عام در میان گذاشته است. نثر جذاب و دقیق او دربارۀ موضوعات پیچیده دو جایزۀ پولیتزر برایش به ارمغان آورده و ستایش دانشمندان و خوانندگان سرتاسر جهان را برانگیخته است.

ادوارد ویلسون، زیست‌شناس و طبیعی‌دان ۸۸ساله امریکایی، یکی از بزرگ‌ترین نظریه‌پردازان تکامل در جهان است و نویسندۀ بیش از 30 کتاب دربارۀ مورچه‌ها، بوم‌‌شناسی و حفاظت، زیست‌شناسی اجتماعی، تنوع زیستی و تکامل است. او استاد بازنشستۀ دانشگاه هاروارد و برندۀ جایزه‌های متعدد است. دوران کودکی ویلسون در جنوب امریکا و جمع‌آوری مارها و حشرات در جنگل‌ها و مرداب‌های این منطقه تأثیری جادوانه بر کار و زندگی‌اش گذاشت.

گزینه ای از کتاب: انسان اگر نباشد اتفاقی نمی‌افتد

«حقیقت این است که ما به بی‌‌مهرگان نیازمندیم اما آن‌ها نیازی به ندارند. اگر انسان همین فردا از صحنه روزگار محو، جهان با کمترین تغییر به راه خود خواهد رفت. گایا یعنی مجموعه حیات بر روی زمین خود را ترمیم خواهد گرد و به شرایط محیزی شکوهمند 100 هزار سال پیش بازخواهد گشت. اما اگر بی‌مهرگان ناپدید شوند بعید است که گونه انسان بتواند بیش از چند ماه دوام بیاورد. بیشتر ماهی‌ها، دوزیستان،پرندگان و پستانداران نیز تقریبا طی همین مدت منقرض خواهد شد.

in search of nature book cover

به دنبال آن‌ها بخش عمده گیاهان گل‌دار از بین خواهند رفت و به همراه  آنها ساختار فیزیکی اکثر جنگل‌ها و سایر زیستگاه‌های خشکی جهان از میان خواهند رفت. خاک خواهد گندید. با روی هم انباشته و خشک‌شدن گیاهان مرده و باریک و بسته شدن مجاری و چرخه‌های مواد غذایی، سایر اشکال پیچیده حیات گیاهی نیز از میان خواهند رفت و با نابودی آن‌ها از آخرین مهره‌داران باقی‌مانده نیز اثری نخواهد ماند.» قسمتی از کتاب در بخش «فراوانی طبیعت» به موجودات کوچکی که جهان را اداره می‌کنند اشاره دارد.

در ستایش کتاب:

در جست‌وجوی طبیعت ویلسون را در تهاجمی‌ترین و خواندنی‌ترین هیئتش به نمایش می‌گذارد؛ جشنواره‌ای از ایده‌ها درباره مورچه‌ها، مارها، کوسه‌ها و طبیعت انسان متعالی و وحشی، و نیاز عمیق ما به وحش.

– ناتالی انجی‌یر، مجلۀ ساینس و نویسندۀ دلبری دیوها

ادوارد ویلسون یکی از جسورترین و تأثیرگذارترین زیست‌شناسان قرن بیستم است. خوشبختانه او اتفاقاً نویسنده‌ای دلپذیر و زبردست هم هست.  در جست‌وجوی طبیعت، لبریز از شگفتی‌های حیات و ایده‌های مهمی است که با ظرافت بیان شده‌اند. این اثر بار دیگر نشان می‌دهد که چرا ما غیردانشمندها باید از داشتن صدای او ممنون باشیم.

– دیوید کوآمن، نویسندۀ آواز دودو و غول خدا

عجب ماجراهایی! ادوارد ویلسون داستان‌های رنگارنگی دربارۀ مارها و کوسه‌ها، مورچه‌ها و کفتارها به هم می‌بافد تا از آنها اصول طبیعت را استخراج کند و به درکی از طبیعت انسان برسد. سپس با چشمی تیزبین و علمی‌نگر، حس شگفتی شاعرانه، و با طنزی افسونگر، نگاهی به آیندۀ علوم تجربی و انسانی می‌اندازد. هرگاه چیزی از ویلسون می‌خوانم، احساس می‌کنم کسی رازهایش را با من در میان می‌گذارد.

-هلن فیشر، نویسندۀ آناتومی عشق و جنس اول

فهرست مطالب کتاب

طبیعت جانوران، طبیعت انسان

1- مار
2-در ستایش کوسه ها
3-همراه با مورچه ها
4-مورچه ها و همکاری

الگوهای طبیعت

5-فداکاری و تهاجم
6-تماشای بشر از فاصله
7-فرهنگ به عنوان فراوارده ای زیستی
8-پرنده بهشتی: شکارچی و شاعر

فراوانی طبیعت

9-موجودات کوچکی که جهان را اداره می کنند
10-رونق دوباره سیستماتیک
11-زیست گرایی و اخلاق محیط زیست
12- آیا بشر خودکُش است؟

خرید کتاب از اینجا

سایت علمی بیگ بنگ: bigbangpage.com

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.