بیگ بنگ: تاریخ روانپزشکی آکنده است از نظریه‌های خیال‌پردازانه و درمان‌های غریب، در عین حال مملو از روانپزشکان و دانشمندانی است که مجدانه به‌دنبال تسکین و درمان مؤثر اختلالات روانی بوده‌اند.

book

نام اصلی: the Untold story of psychiatry
نوشته: جفری لیبرمن
ترجمه: ماندانا فرهادیان
ناشر: فرهنگ نشر نو
موضوع: روان پزشکی
چاپ اول: 1400
تعداد صفحه: 376

دانلود خلاصه کتاب

روانپزشکی از روزگاری که مبتلایان به اختلالات روانی را در زنجیر می‌کردند، راهی طولانی و پرفراز و نشیب پیموده است. کتاب «دکترهای اعصاب» روایتی شگفت‌انگیز عرضه می‌کند از این تحول؛ روایتی که شرح موارد واقعی از بیماری‌ها را با اندیشه‌ها و تأملات نظری همراه می‌کند. “جفری لیبرمن”، رئیس پیشین انجمن روانپزشکی امریکا و استاد روانپزشکی در دانشگاه کلمبیا، در این کتاب تاریخ روانپزشکی را در چشم‌اندازی مدرن قرار می‌دهد تا دریافتی عمیق از سرگذشت آن به‌دست دهد. او جهان پشت صحنۀ روانپزشکی و اشتباهات تاریخی آن را می‌کاود و دنیای نوین این علم و قلمرو و مرزهایش را پیش چشم خواننده می‌نهد.

به گزارش «مؤسسۀ ملی سلامت روان» از هر چهار نفر یک نفر دچار بیماری روانی است، و احتمال اینکه افراد به خدمات روانپزشکی نیاز پیدا کنند بیش از هر تخصص پزشکی دیگری است. با این حال شمار بسیار زیادی از مردم آگاهانه از همان درمان‌هایی اجتناب می‌کنند که اکنون ثابت شده است علائم بیماری را از بین می‌برند. ساموئل گلدوین می‌گوید: «هر کس پیش روانپزشک می‌رود، حتماً مغزش عیب پیدا کرده است.» بی‌دلیل نیست که خیلی‌ها هرچه از دستشان برمی‌آید می‌کنند تا به روانپزشک مراجعه نکنند. حقیقت این است که روزگاری بیشتر مؤسسات روانپزشکی زیر سایۀ ایدئولوژی و علم غیر قابل اعتماد مورد سوء‌ظن بودند و گرفتار دورنمایی از شبه‌پزشکی بودند که در آن فداییان زیگموند فروید تمام موقعیت‌های قدرت را قبضه کرده بودند.

اکنون روانپزشکی، برای اولین‌بار در تاریخ طولانی و بدنامش، می‌تواند درمان‌هایی علمی، انسانی، و مؤثر به کسانی ارائه دهد که از بیماری‌های روانی رنج می‌برند. امروز روانپزشکی پس از انزوای علمی طولانی بالاخره جایگاه سزاوارش را در جامعۀ پزشکی کسب کرده است. البته تنها راهی که روانپزشکان می‌توانند ثابت کنند که خود را از این ظلمات بیرون کشیده‌اند این است که ابتدا به سابقۀ طولانی قدم‌های اشتباهی که برداشته‌اند اقرار کنند و داستان چگونگی غلبه بر گذشتۀ شبه‌انگیز خود را بدون هیچ سانسوری به اشتراگ بگذارند. اما تمامی داستان روانپزشکی صرفاً کمدی تلخ و تاریکی پر از لغزش‌های عجیب و غریب نیست؛ داستانی کارآگاهی هم هست که با سه پرسش عمیق جلو رفته است، پرسش‌هایی که نسل اندر نسل روانپزشکان را درگیر کرده و به خود خوانده: بیماری روانی چیست؟ منشأ آن چیست؟ و، از همه ضروری‌تر برای هر رشتۀ پزشکی سرسپرده به قسم بقراط، اینکه چگونه می‌توانیم بیماری‌های روانی را درمان کنیم؟

فهرست مطالب کتاب:

مقدمه: النا چه مشکلی دارد؟
بخش اول: داستان تشخیص‌ها
1- فرزنده خواندۀ پزشکی: مسمریست‌ها، ایلینیست‌ها و روانکاوان
2- در مسیر گمراهی: ظهور دکتر اعصاب
3- بیماری روانی چیست؟ ملغمه‌ای از تشخیص‌ها
4- نابود کردن اثار رامبراند، گویا، ون گوگ: ضد فرویدی‌ها…
بخش دوم: سرگذشت درمان
5-تلاش‌های مذبوحانه: تب درمانی، اغما درمانی و لوبوتومی
6-وردست کوچولوی مامان: بالاخره دارو
بخش سوم: تولد دوبارۀ روانپزشکی
7- خروج از برهوت: انقلاب مغز
8-قلب سرباز: اسرار ضربۀ روحی
9-پیروزی کثرت گرایی: DSM-5
10- پایان لکۀ ننگ: آیندۀ روانپزشکی

لینک خرید کتاب

سایت علمی بیگ بنگ: bigbangpage.com

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.