بیگ بنگ: «آیا ما در کیهان تنها هستیم؟» این پرسش یکی از اساسی‌ترین پرسش‌های بشریت است. پائول دیویس فیزیکدان بریتانیایی در کتاب «سکوت وهم آور» دست به کاوشی کیهانی زده تا بتواند راز این موضوع را کشف کند. وی با پژوهشی گسترده به جستجوی امکان پذیری حیات فرازمینی پرداخته است.

photoنام اصلی: The Eerie Silence : Are We Alone in the Universe
نوشته: پائول دیویس
ترجمه: منصور نقی لو
ویراستار علمی: سمیر الله‌وردی
ناشر: سبزان
موضوع: اخترشناسی، حیات در سیارات
سال انتشار: ۱۳۹۷

خرید پستی این کتاب

به صورت تجربی پیدا کردن کوچک‌ترین اثری از حیات فرازمینی مهم‌ترین کشف تاریخ بشریت خواهد بود و احتمالا به ما کمک می‌کند جواب‌هایی را برای اسرار وجودی علم مثل اینکه « چطور حیات روی زمین به وجود آمد» یا از همه مهم‌تر اینکه « آیا تنها هستیم یا خیر؟» را پیدا کنیم. این کتاب راهنمایی علمی و ساده برای کاوش‌های بشر برای جستجوی هوش فرازمینی می باشد، از تلاش‌‌های دانشمندانی که بیش از 70 سال است با تلسکوپ‌های عظیم خود به کاوش آسمان می پردازند تا بتوانند سرنخی از حیات بیگانه در سیارات دوردست بیابند. سیاراتی که شاید پناه‌گاهی برای موجودات هوشمند فضایی باشند، اما آیا سرنخی خواهیم یافت یا این سکوت وهم آور فضا همیشه همراه بشر خواهد بود. کسی چه می داند باید به جستجوی کیهانی خود ادامه دهیم.

از متن کتاب:

در یک صبح سرد و مه آلود در ماه آوریل 1960، اخترشناس جوانی به نام «فرانک دریک» به آرامی کنترل یک دیش 26 متری را در رصدخانه ملی رادیو اخترشناسی آمریکا واقع در گرین بنک ویرجینیاى غربی به دست گرفت. عده اندکی فهمیدند که این لحظه به نقطه عطفی در علم تبدیل خواهد شد. دریک به آرامی و با قاعده این دستگاه غول‌پیکر را به سمت ستاره خورشيد مانندی موسوم به «تائو ستى» هدایت کرد. او تلسکوپ را روی 1420 مگا هرتز تنظیم کرده و منتظر ماند. تائو ستی یازده سال نوری با زمین فاصله دارد. دریک مشتاقانه امیدوار بود که موجودات فضایی ساکن سیاره‌ای که به دور ستاره تائو ستى می چرخد، سیگنال‌های رادیویی را به سمت ما مخابره می‏کنند؛ و دیش رادیویی قدرتمند او موفق به شناسایی آن سیگنال‌ها می‏شود.

photoاو به نمودار خودکار و جوهر خیره گشته و موارد دریافتی آنتن و فعالیت منقطع آن را به همراه صدای حاصل از دستگاه صوت ضبط میکرد. او پس از گذشت نیم ساعت به این نتیجه رسید که هیچ چیز مهمی از تائو ستى بدست نخواهد آورد و چیزی به جز پارازیت رادیویی معمولی و پس زمینه طبیعی از فضا عایدش نخواهد شد. فرانک با کشیدن نفس عمیقی دیش را با دقت به سمت ستاره دیگری به نام «اپسیلون اريدانى» حرکت داد. ناگهان، یک سری صداهای شگفت‌آور از بلندگو و دستگاه ضبط صوت بلند شد. دریک تعادل خود را از دست داده و تقریبا از صندلی‌اش به زمین افتاد. آنتن یک سیگنال مصنوعی قدرتمند را به روشنی شناسایی کرده بود. اخترشناس جوان آنقدر شوکه شده بود که برای مدتی طولانی توان حرکت از جایش را نداشت. سرانجام وقتی کنترل مغزش را دوباره بدست گرفت، تلسکوپ را قدری از هدف دور کرد. سیگنال با این کار ضعیف شد. اما هنگامی که آنتن را به مسیر قبلی بازگرداند، دیگر خبری از سیگنال نبود. آیا این واقعا مخابره‌ای موقت از جانب موجودات فضایی بوده است؟ دریک خیلی زود به این فکر افتاد که دریافت سیگنال از تمدن موجودات فضایی در تلاش دوم آنقدر خوب است که باورکردنی نیست. این سیگنال می بایست از منبعی ساخت انسان نشأت گرفته باشد. بعدها مشخص شد که سیگنال مورد نظر توسط یک تشکیلات رادار نظامی محرمانه ایجاد شده بود.

این فعالیت‌های ابتدایی که به دلیل سرزمین افسانه‌ای اوز، پروژه « اوزما» نام‏گذاری شده بود، فرانک دریک توانست جاه‌طلبانه‌ترین و احتمالا مهمترین پروژه تحقیقاتی تاریخ را به دست بگیرد. پروژه «جستجوی هوش فرازمینی» که نام سِتی (SETI) را به اختصار برایش انتخاب کرده‌اند، درصدد پاسخ‏گویی به یکی از بزرگترین سوالات جهان می‏باشد: آیا ما در این جهان تنها هستیم؟ اکثر برنامه‌های مؤسسه تحقیقاتی سِتی مبتنی بر مفهوم اصلی فرانک دریک است که با هدف دستیابی به پیامی از ستارگان، با تلسکوپ‌های رادیویی به رصد آسمان می پرداخت…

فهرست کوتاه مطالب:

فصل اول: آیا موجود دیگری در فضا وجود دارد؟
فصل دوم:حیات: نمایشی بی‌اهمیت یا قاعده‌ای کیهانی ؟
فصل سوم: زیست کره سایه
فصل چهارم: چه میزان هوش فرازمینی وجود دارد؟
فصل پنجم: ستی جدید، گسترش دامنه جستجو
فصل ششم: شواهدی در خصوص پراکندگی کیهانی
فصل هفتم: جادوی بیگانه
فصل هشتم: هوش پسازیستی
فصل نهم: تماس اول
فصل دهم: چه کسی از جانب زمین حرف می‌زند؟

خرید پستی این کتاب