بیگ بنگ: کتاب «زیست محوری»، پایه‌های مسیرهای جدید تحقیق در فیزیک و کیهان‌شناسی را به هم می‌چسباند. این کتاب، اصول «زیست محوری» را طرح‌ریزی خواهد کرد. همه آنها اصولی است که بر اساس علم مسلم ساخته شده اند، و همه آنهایی که از بازنگری نظریات اخیر ما دربارۀ جهان فیزیکی ناشی می شوند.

imgزیست محوری: خودآگاهی، کلیدی برای درک کیهان
نام اصلی: Biocentrism: How Life and Consciousness are the Keys to Understanding the True Nature of the Universe
نویسندگان: رابرت لانزا – باب برمن
مترجم: دکتر حامد شهابی
موضوع: خودآگاهی، کیهان‌شناسی
تاریخ انتشار: مهر 1398
تعداد صفحه: 255
وب‌سایت منتشر کننده: bigbangpage.com

دانلود کتاب بصورت رایگان

vSVTdQjSLفهم ما از جهان به عنوان یک کل، به بن بست رسیده است. « مفهوم» فیزیک کوانتوم از زمان کشف آن در دهه 1930، مورد بحث بوده است، ولی ما به درک آن نزدیک تر هم نشده‌ایم. «نظریه همه چیز» که وعده دادند در همین حوالی است، دهه‌هاست در ریاضیات انتزاعی تئوری ریسمان، با ادعاهای اثبات نشده و غیرقابل اثبات، گیر افتاده است.

ولی اوضاع بدتر از این است. تا همین اواخر، ما گمان می کردیم که می دانیم جهان از چه چیزی ساخته شده است. ولی حالا معلوم شده که 96 درصد جهان از مادۀ تاریک و انرژی تاریک تشکیل شده است، و ما واقعاً نمی دانیم چیستند. ما بیگ بنگ را پذیرفته‌ایم، علی‌رغم نیاز روز افزون به سر هم کردن آن به شکلی که با مشاهداتمان، مطابق شود. (همانطور که در 1979 یک دورۀ رشد نمایی، به نام «تورم» پذیرفته شد؛ درحالیکه فیزیک آن بطور بنیادین ناشناخته است). حتی معلوم شده است که بیگ بنگ جوابی برای یکی از بزرگترین اسرار جهان ندارد: چرا جهان به این دقت و حساسیت، برای پشتیبانی از حیات، تنظیم شده است؟

درک ما از بنیان‌های جهان، واقعاً به پس چشمانمان عقب رفته است. هرچه بیشتر داده‌ها را جمع‌آوری می کنیم، بیشتر باید نظریاتمان را تردستی کنیم، یا یافته‌ها را نادیده بگیریم، این حقیقتاً، بی‌معنا است. این کتاب، دیدگاه جدیدی را پیشنهاد می دهد: اینکه  نظریات کنونی ما از جهان فیزیکی، ناکار آمد است، و تا وقتی حیات و آگاهی را به حساب نیاورند، نمی توانند کارگشا باشند. این کتاب پیشنهاد می دهد علی‌رغم برون ده ناچیز و دیر موقع حیات، بعد از میلیون‌ها سال فرایندهای فیزیکی فاقد حیات؛ آگاهی و حیات قطعاً برای درک ما از جهان، بنیادین هستند. ما این دورنمای نوین را «زیست محوری» می نامیم.

«در این منظر، حیات، محصول جانبی و اتفاقی قوانین فیزیک نیست همچنین، قوانین طبیعت یا تاریخ جهان، مثل آن بازی رقت انگیز توپ‌های بیلیارد نیست که ما از زمان دبیرستان یاد گرفته‌ایم. از دیدگاه یک زیست‌شناس و یک ستاره‌شناس، ما بالاخره قفس‌هایی که دانش غربی – سهواً- برای محدود ساختن خودش ساخته است را، خواهیم گشود. پیش‌بینی شده که قرن بیست و یکم، قرن زیست شناسی است، یک تغییر موضع نسبت به قرن گذشته که تحت سیطرۀ فیزیک بود.

به نظر وقت آن است که عصر حاضر را با پشت و رو کردن جهان و یگانه‌سازی بنیان‌های علم؛ شروع کنیم. نه با ریسمان‌های خیالی که ابعاد نادیده خیالی را به کار میگیرند. بلکه با ایده‌ای به مراتب ساده‌تر که مملو است از دیدگاه‌های جدید بهت‌آور، بطوریکه ما حتی به دیدن واقعیت از آن منظر بی‌رغبت هستیم.

شاید با دیدگاه پیشین، «زیست محوری» به نظر حرکت تندروانه‌ای برسد و اینگونه نیز هست. ولی دهه‌ها است که اشاراتی در اطراف ما پدیدار شده‌اند، ممکن است برخی نتایج «زیست محوری» را متناظر دیدگاه‌های باورهای شرقی یا برخی فلسفه‌های عصر جدید قلمداد کنند. این توطئه چینی است، ولی آسوده باشید که هیچ چیز«عصر جدیدی» دربارۀ این کتاب وجود ندارد. نتایج «زیست محوری»، بر اساس مسیر اصلی علمی است، و بسطی منطقی است از کارهای برخی از بزرگترین اذهان علمی.

فهرست مطالب:

1) جهان گل آلوده
2) در آغاز…چه بود؟
3) صدای افتادن درخت
4) نور و اکشن !
5) جهان کجاست؟
6) حبابهایی در زمان
7) وقتی فردا پیش از دیروز می آید
8) شگفت‌آورترین آزمایش
9) جهان گلدیلاک
10) زمانی برای از دست دادن نیست
11) فضای خارج
12) مرد پشت پرده
13) چرخش ذهن
14) هبوط در بهشت
15) بلوک‌های سازنده خلقت
16) اینجا کجاست؟
17) افسانه های علمی، واقعی می‌شوند
18) راز آگاهی
19) مرگ و جاودانگی
20) ما از اینجا به کجا خواهیم رفت؟

سایت علمی بیگ بنگ: bigbangpage.com

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

3 دیدگاه

  1. بیوسنتریسم چند پیش فرض داره که اثبات نشدن. مثل تاثیر آگاهی در فروریزش تابع موج و اینکه جهان های چند گانه و تئوری ریسمان تایید شدن که میدانیم نشدن و در حال جایگزینی هستند. پس تا امروز(۲۰۲۱) باید بدونیم که بیوسنتریسم فقط یک فرضیه و نظر شخصی هست که تایید تجربی و منطقی ندارد.

    1. این جهان درواقع توهمی بیش نیست این ساخته ذهن ماست پس یعنی مرگ نمیتونه پایان ما باشه مرگ یک آغاز جدید برای همه ما هستش