بیگ بنگ: نویسندۀ این کتاب اصلی‌ترین هدف تحقیقات بزرگ‌‌اش در طول سالیان متمادی را بر اثبات وجود عمیق‌ترین احساسات، برانگیختگی‌ها و غلیان‌ها در دیگر حیوانات گذاشت که تا پیش‌از‌این همیشه مختص انسان دانسته شده بود. کتاب «آخرین آغوش ماما» به‌ گونه‌ای شگفت‌انگیز روایتی مشاهده‌گرانه و در عین‌حال پژوهشگرانه از ماجرای شورانگیز احساسات حیوانات ارائه می‌دهد.

book

نام اصلی: Mama’s Last Hug: Animal Emotions and What They Tell Us about Ourselves
آخرین آغوش ماما: هیجانات حیوانات و آنچه دربارۀ ما آشکار می‌سازد
نوشته: فرانس دو وال
ترجمه: نازگل عزیزی
ناشر: سایلاو
موضوع: انسان و حیوان، هیجان‌ها در حیوان
سال انتشار: ۱۴۰۰
تعداد صفحه: 423

ویدیوئی از آخرین روزهای زندگی شامپانزه‌‌ای ماده‌ بنام “ماما” در اینترنت دست به دست می‌شود که بسیاری از مردم جهان را بسیار متأثر کرده است. داستان از این قرار است که به دلیل پیوند حسی عمیق‌ میان این شامپانزه‌ی مادر و جان وان هوف، پژوهشگر و زیست‌شناس باغ وحش، آخرین دیدار این دو پیش از مرگ شامپانزه، با شور، اندوه، اشک و سوگواری از سوی دو طرف همراه می‌شود که علاوه بر اشک‌هایی که انسان و میمون می‌ریزند، حاضرین در صحنه و بینندگان ویدئو نیز نمی‌توانند جلوی اشک‌های‌شان را بگیرند.

دو وال در آخرین آغوش ماما با استناد به این ویدئو و ویدئوهایی دیگری از این دست که حامل فوران احساسات دیگری نظیر شادمانی، دوست داشتن، هیجان، خنده، سرخوشی و … بودند و البته مجموعه‌ای عظیم از تحقیقات میدانی و آزمایشگاهی، نشان می‌دهد که چه‌قدر در طول هزاره‌ها و قرن‌ها درباره‌ی حیوانات دیگر دچار اشتباه بوده‌ایم و در فرم‌های مختلف و وضعیت‌های گوناگون آزارشان داده‌ایم و حال وقت آن است که با وجدان خودمان روبرو شویم و تغییری بنیادین در رفتارمان در قبال حیوانات ایجاد کنیم.

آخرین آغوش ماما، کاوشی جذاب در باب هیجانات حیوانات و انسان‌هاست. داستان کتاب با مرگ ماما، شامپانزه مادرسالار و یکی از پیرترین شامپانزه‌های جهان در باغ‌وحش که پیوندی عمیق با زیست‌شناس‌اش برقرار کرده بود آغاز می‌شود. جان وان هوف (استاد فرانس دو وال) در واپسین لحظات زندگی ماما به دیدار او در قفس می‌رود و آن‌ها برای آخرین بار یکدیگر را در آغوش می‌کشند. فیلم صحنه احساسی و غم‌انگیز خداحافظی این دو به سرعت در فضای رسانه‌ای فراگیر می‌شود. میلیون‌ها انسان از صحنه‌ای که ماما پروفسور را در آغوش می‌کشد و در‌حالی که لبخند می‌زند با انگشتان خود گردن او را نوازش می‌کند، متاثر شدند. بسیاری با این صحنه گریستند و برخی شگفت‌زده شدند چرا که می‌پنداشتند احساسات غنی صرفا منحصر به انسان‌هاست.

book

فرانس دو وال دهه‌ها از عمر خود را صرف بررسی دقیق و پژوهش درباره حیوانات کرده است. فرانس دو وال در آخرین آغوش ماما با روایت داستان‌هایی خواندنی و استناد به شواهد علمی نشان می‌دهد انسان‌ها تنها گونه‌ای نیستند که از ظرفیت تجربه احساساتی چون عشق‌، تنفر، ترس، شرم، گناه، شادی و یکدلی برخوردارند. او در کتاب آخرین آغوش ماما نمونه‌های تکان‌دهنده‌ای از میانجی‌گری، فداکاری، دلبستگی، سوگواری و حتی درک قطعیت مرگ را در حیوانات به تصویر می‌کشد. خویشتن‌داری، اراده آزاد، خودآگاهی و معنای ذی شعور بودن از دیگر مفاهیم مورد بحث در این کتاب به شمار می‌آیند.

‌آخرین آغوش ماما نگاهی ژرف‌اندیشانه به ماهیت انسان‌ها به عنوان یک گونه دارد و به هیجاناتی می‌پردازد که ما را به انسان تبدیل می‌کنند تا جایی که یکی از نقدهای مشهور درباره این کتاب نوشته است:‌ با خواندن این کتاب، دیگر نه تنها به خودتان مثل قبل نخواهید نگریست بلکه رفتاری بهتر با حیوانات خواهید داشت و آن‌ها را خواهید ستود.

فهرست کوتاه مطالب:

فصل اول: آخرین آغوش ماما
فصل دوم: دریچه‌ای به روح
فصل سوم: از بدنی به بدن دیگر
فصل چهارم: هیجاناتی که ما را به انسان تبدیل می‌کنند
فصل پنجم: اراده قدرت
فصل ششم: هوش هیجانی
فصل هفتم: ذی شعور بودن
فصل هشتم: نتیجه‌گیری

لینک خرید کتاب

سایت علمی بیگ بنگ: bigbangpage.com

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

3 دیدگاه

  1. به نظرم بسیار باید خواندنی باشد.
    البته نوشته است، شرم. هنوز نخواندم و نظری نمی‌دهم. اما تصورم این است که شرم، مخصوص آدمیان است. قصد خرید دارم و مطالعه. ممنونم برای معرفی.

  2. خیلی ممنون از این پست. بنظرم بشر از دوازده هزار سال پیش که یکجا نشینی رو بر شکار ترجیح داد قرن هاست ظلم بی پایان بر دیگر موجودات خصوصا حیوانات مزرعه روا داشته. علی الخصوص با صنعتی شدن دامپروری. هیچ دردی برای ماده گاو بالاتر این نیست که گوساله محتاج به شیر و نوازش رو ازش جدا کنند و ببرند برای سلاخی و شیرش توسط دستگاه مکیده بشه. بنظرم وقتش رسیده مقداری در این زمینه ها تامل کرد.