بیگ بنگ: این کتاب نگاهی سریع اما عمیق به تحول دانش ستاره شناسی دارد. داستان ستاره شناسی از سپیده دم تاریخ تا امروز، یکی از دلکش ترین و هیجان انگیزترین داستانهایی است که انسان از بدو حضورش بر این سیاره و در تلاش برای شناخت خود و جهانش، روایت کرده؛ داستانی حماسی با قهرمانانی پرشمار.

book

تاریخ ستاره شناسی
—————————–
History of Astronomy
نویسنده: میخاییل هاسکین ( Michael Hoskin )
ترجمه: پوریا ناظمی
انتشارات: بصیرت
موضوع: تاریخ کیهان شناسی
چاپ اول: 1393

انسان از زمانی که گوهر کنجکاوی را در وجود خود کشف کرد در مقابل منظره ای میخکوب کننده و شگفت انگیز قرار داشته است. او طلوع و غروب آفتاب و تغییر شگفت انگیز رنگ های افق را می دیده است، او شاهدی بر تغییر شکل هلال ماه در آسمان و خرامیدن سیارات در میانه پهنه ستاره ها بوده است. او گاهی رنگ های شگفت انگیز شفق های قطبی را در آسمان می دیده، و گاه در برابر چشمان هراسانش خورشید در نیمه روز رخ می پوشانده و باله هایی از نور در اطرافش نمایان می شده اند.

گاه ردّ درخشانی از نور سیاهیِ شب را خراش می داده و گاه دنباله داری ناگاه در آسمان ظهور می کرده است. این مناظر هم ما را شوکه و شگفت زده می کند. اما برای درک سنگینی تأثیر آن باید اندکی در زمان به عقب رفت؛ تا زمانی که نه دانشی از آنها داشتیم و نه مانند امروز با طبیعت بیگانه شده بودیم. در روزگاری که نه نور آلاینده ای وجود داشت و نه شهرهایی که ما را از بدنه طبیعت جدا کند، مناظر آسمان بخشی روزمره و میخکوب کننده در زندگی روزمره نوع انسان بوده است.

آسمان جایگاهی بود که نه تنها انسان دستش به آن نمی رسید، که قدرت دخالتی در آن نداشت و حتی رفتار و ساز و کار آن را درک نمی کرد. آسمان شب و پدیده های آسمانی او را به شگفتی وا می داشت و حتی به هراس می انداخت. به همین سبب به قول میرچا الیاده اسطوره شناس رومانیایی، منظره میخکوب کننده آسمان و احساسی که در بیننده آن به وجود می آورد آنقدر شبیه به تجربه امر قدسی بود که انسان در دوره آغازین تلاشش برای درک جهان، به طور طبیعی، آن را جایگاهی برای قهرمانان و ایزدان خود قرار دهد و تأثیر آن بر سرنوشت خود را بدیهی بشمارد.

کتاب حاضر مقدمه ای بسیار کوتاه بر تاریخ ستاره شناسی از مجموعه مقدمه های بسیار کوتاه انتشارات آکسفورد، مانند دیگر کتاب های این مجموعه، علیرغم حجم اندکش چگالی بالایی از اطلاعات دقیق را در اختیار خواننده می گذارد تا به طور سریع با رشد و تحول ستاره شناسی در جهان، از آغاز تا سپیده دم آغاز عصر اختر فیزیک آشنا شود. میخاییل هاسکین، دانش آموخته کمبریج و از استادان شناخته شده تاریخ علم، در این کتاب روایتی دقیق اما سریع از تحول ستاره شناسی  را در برابر خواننده اش قرار می دهد که می تواند در کنار سایر منابع موجود منبع مناسبی برای شروع مطالعه تاریخ ستاره شناسی باشد.

فهرست مطالب