بیگ بنگ: چه در به خاطر آوردن تاریخ تولد نزدیکان مشکل پیدا کرده‌اید، چه می‌خواهید کلاً قدرت و ظرفیت حافظه‌ی خود را تقویت کنید، این کتاب راهنما؛ شیوه‌های هوشمندانه‌ای را به شما خواهد آموخت تا هر آنچه را که دوست دارید به آسانی به یاد آورید و به آسانی‌ از یاد نبرید.

book1نام اصلی: Improving your memory for dummies
تقویت حافظه
نویسنده: دکتر جان بی آردن
ترجمه: حمید پاشایی
انتشارات: آوند دانش
موضوع: روانشناسی
چاپ اول، ۱۳۹۴
تعداد صفحه: 69

جان آردن نویسنده‌ی کتاب، ۲۸ سال در حوزه بهداشت سلامت روان سابقه‌ی کار بالینی و تربیت نیروی انسانی داشته و جز عنوان حاضر چندین کتاب دیگر نیز به رشته‌ی تحریر در آورده است. نویسنده کتاب «تقویت حافظه For Dummies » معتقد است که مطالعه این کتاب باعث تقویت حافظه، رفع مشکل فراموش‌کاری، یادگیری ترفندهایی برای به خاطر سپردن هر چیز و دارای نکاتی برای حفظ رژیم غذایی سالم برای تقویت حافظه است. کتاب در چهار فصل «پرورش مهارت‌های حافظه»، «یادگیری ترفندهایی برای به خاطر سپردن»، «رفع مشکل فراموشی» و «همزمان با بالا رفتن سن، حافظه خود را نیز قوی نگه دارید» به ارائه راهکارهایی برای تقویت حافظه می‌پردازد.

حواس‌پرتی چیست؟

براساس محتوای کتاب، شما هم به احتمال زیاد، گاهی متوجه بعضی فراموشی‌های عادی مثل فراموش کردن کلیدها و اسامی افراد شده‌اید، اما وقتی پرش‌های حافظه به دفعات و شدیدتر اتفاق می‌افتد، مسئله به کلی متفاوت می‌شود. در ادامه همین مبحث در تعریف حواس‌پرتی آمده که حواس‌پرتی یعنی حواس شما در جایی که باید باشد، نیست. پس انتظار نداشته باشید در حالی‌ که حواستان جای دیگری است، یادتان بیاید در حال انجام چه کاری بودید. بیشتر مردم در سن 40 تا 50 سالگی، حواس‌پرتی و سایر مشکلات فرعی حافظه را تجربه می‌کنند که معمولا این موارد طبیعی است و جای نگرانی نیست.

ترفندهایی برای به خاطر سپردن

آردن در فصل دوم با عنوان «یادگیری ترفندهایی برای به خاطر سپردن» راجع به چند تکنیک از رایج‌ترین تکنیک‌های تقویت حافظه صحبت می‌کند تا مخاطب یاد بگیرد، برای وصل شدن به خاطرات چگونه از کلماتی خاص استفاده کند. در این فصل «فنون یادیاری» شامل تکنیک‎‌های ساده‌ای معرفی شده که به شما کمک می‌کنند تا آنچه را می‌خواهید به خاطر بیاورید. برای یادگیری این فنون باید تصمیم بگیرید چه چیزی را می‌خواهید به خاطر بسپارید، چیزی را که می‌خواهید به خاطر بسپارید با نشانه‌‌ای تصویری یا یک واژه هماهنگ کنید و آن نشانه را به زبان آورید تا خاطره مورد نظر یادتان بیاید.

«رفع مشکل فراموشی» عنوان سومین فصل از کتاب است که در آن می‌خوانیم: «وقتی موتور حافظه‌‌تان درست کار می‌کند، خاطرات برای ذخیره شدن در حافظه بلندمدت شما پرورش و کدگذاری می‌شوند و می‌توانید آنها را فرا بخوانید، در این صورت کمتر صدای خود را می‌شنوید که می‌گوید: یادم رفت!»

چرا و چگونه افزایش سن بر مهارت‌های حافظه تأثیر می‌گذارد؟

«جان بی آردن» در فصل چهارم معتقد است که با چند روش ساده می‌توان مشکل فراموشی را حل کرد و مطمئن شد که خاطرات ذخیره شده در حافظه بلندمدت‌، به اراده فرد ظاهر خواهد شد. نویسنده در آخرین فصل از کتاب با عنوان «همزمان با بالا رفتن سن، حافظه خود را نیز قوی نگه دارید» نوشته است: «بیشتر مردم وقتی سن‌شان بالا می‌رود، متوجه افزایش بعضی مشکلات حافظه‌ای می‌شوند، ولی این به این معنی نیست که همه افراد ضعف حافظه را با سرعت یا میزان یکسانی تجربه می‎کنند.» در این فصل مخاطب درمی‌یابد که چرا و چگونه افزایش سن می‌تواند بر مهارت‌های حافظه تأثیر بگذارد و در مورد آن چه باید کرد.

فهرست کتاب:

مقدمه
درباره این کتاب
آنچه لازم نیست بخوانید
نمادهای به کار رفته در این کتاب

فصل ۱: پرورش مهارت‌های حافظه

فکر کردن به پرش‌های حافظه
حواستان به جای پرت بودن، سرجایش باشد
نوک زبان!!!
از سر راه برداشتن مانع
تخلیه فضا از جنجال‌های مسخره و افکار مضحک
تقویت حافظه
آشنایی با مهارت‌های حافظه
مغز خود را به درستی تقویت کنید
پرهیز از غذاها، نوشیدنی‌ها و داروهایی که حافظه را ضعیف می‌کنند
پیرتر شدن و عاقل‌تر شدن
به کار انداختن سیستم حافظه
حواس خود را جمع نگه دارید

فصل ۲: یادگیری ترفندهایی برای به خاطر سپردن

معرفی فنون یادگیری، دستیار حافظه ی شما
آویختن خاطرات به قلاب ها
قرار دادن خاطرات در مکان های آشنا
سر هم کردن یک داستان به منظور پیوند دادن خاطرات
به خاطر سپردن یک فهرست یدو، استفاده از کاغذ و قلم
داستان باقی برای یه یاد آوردن یک فهرست

فصل ۳: رفع مشکل فراموشی

عبور از مه حافظه
واپس زنی حافظه از به خاطر آوردن وقت دندان‌پزشکی
گوش دادن گزینشی
فوت آب شدن از طریق یادگیری زیاد
نظم پیدا کردن
برچسب زدن
بخش‌بندی
درک مفهوم خاطره

فصل ۴: همزمان با بالا رفتن سن، حافظه خود را نیز قوی نگه دارید

حداکثر استفاده از یک مغز نخبه
کاهش استرس، حفظ گردش خون
جبران ضعیف شدن حواس پنج گانه
نرمش ذهنی: حجیم کردن مغزی که در حال آب رفتن است
جلوگیری از آب رفتن سلول‌های عصبی
حفظ خوشی در زندگیتان
تبدیل شدن به فرد پیری که عادات جدیدی را به خاطر می‌سپارد
انجام کارهایی خارج از روال روزمره
آموزش مهارتهای حافظه
ذوق هنری پیدا کردن

سایت علمی بیگ بنگ: bigbangpage.com

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

1 دیدگاه