بیگ بنگ: کتاب نجوم به زبان ساده تمامی مباحث مقدماتی مورد نیاز یک منجم آماتور را دارا می‌باشد. عددهای به کاربرده شده در این کتاب بیشتر به صورت تقریبی می‌باشد اما از نظر محتوا برای کار آماتوری مناسب است.

نجوم به زبان ساده
نام اصلی: Astronomy Made Simple
نوشته: مایر دگانی ( Meir H. Degani)
ترجمه: محمدرضا خواجه پور
انتشارات گیتاشناسی
موضوع: نجوم، کیهان شناسی
ویراست سوم 1392

هر فصل این کتاب اطلاعات دقیقی درخصوص جهان و تاریخچه آن، طیف نگاری و کاربرد آن در نجوم، ستاره‌ها و کهکشان‌ها و منظومه شمسی را دربر دارد. شیوه یافتن و دیدن ستاره‌ها با روش‌های مختلف ” با تلسکوپ یا بدون تلسکوپ” باتوجه به مکان و موقعیت ستاره‌ها را در آسمان بیان می‌کند. در پایان هرجلد واژه نامه دوزبانه نجومی آمده‌است

دکتر خواجه پور يکي از اساتيد شناخته شده ايران در زمينه نجوم و ستاره شناسي(علاوه بر فيزيک نظري) هستند که کتابهاي زيادي از جمله نجوم به زبان ساده، انبساط جهان،- فيزيك انديشه‌ها و يافته‌ها و آن ستاره دنباله‌دار مي‌آيد را ترجمه کرده اند. درباره ايشان بايد گفت که وي در سال 1320 در ساوجبلاغ کرج به دنيا آمد.

کارشناسي فيزيک را سال 1342 از دانشگاه تهران، کارشناسي ارشد را 1351 از دانشگاه فلوريدا و دکتري فيزيک را در سال 1354 از دانشگاه فلوريدا در امريکا دريافت مي کند. موضوع تز دکتري وي در دوره دکتري پديدهاي بحراني چندگانه در فرومغناطيسهاي ناهمسانگر است. وي پس از بازگشت به ايران ابتداء در دانشگاه شيراز، سپس دانشگاه امير کبير و بعد از آن در مرکز تحصيلات تکميلي زنجان به عنوان استاد فيزيک مشغول به کار مي شود و يکي از دو بنيانگذار اين دانشگاه است. هم چنين از جمله فعاليت هاي فرهنگي ايشان مي توان به عضو دائم انجمن فيزيك آمريكا – عضو دائم انجمن فيزيك ايران – عضو انجمن نجوم ايران و عضو بخش آموزشي اتحاديه بين‌المللي نجوم اشاره کرد.

10_455_b_web-large