بیگ بنگ: کتاب نجوم به زبان ساده تمامی مباحث مقدماتی مورد نیاز یک منجم آماتور را دارا می‌باشد. عددهای به کاربرده شده در این کتاب بیشتر به صورت تقریبی می‌باشد اما از نظر محتوا برای کار آماتوری مناسب است.


نجوم به زبان ساده
نام اصلی: Astronomy Made Simple
نوشته: مایر دگانی ( Meir H. Degani)
ترجمه: محمدرضا خواجه پور
انتشارات گیتاشناسی
موضوع: نجوم، کیهان شناسی
ویراست سوم 1392
تعداد صفحه: 512

هر فصل این کتاب اطلاعات دقیقی درخصوص جهان و تاریخچه آن، طیف نگاری و کاربرد آن در نجوم، ستاره‌ها و کهکشان‌ها و منظومه شمسی را دربر دارد. شیوه یافتن و دیدن ستاره‌ها با روش‌های مختلف ” با تلسکوپ یا بدون تلسکوپ” باتوجه به مکان و موقعیت ستاره‌ها را در آسمان بیان می‌کند. در پایان هرجلد واژه نامه دوزبانه نجومی آمده‌است

دکتر خواجه پور يکي از اساتيد شناخته شده ايران در زمينه نجوم و ستاره شناسي(علاوه بر فيزيک نظري) هستند که کتابهاي زيادي از جمله نجوم به زبان ساده، انبساط جهان،- فيزيك انديشه‌ها و يافته‌ها و آن ستاره دنباله‌دار مي‌آيد را ترجمه کرده اند. درباره ايشان بايد گفت که وي در سال 1320 در ساوجبلاغ کرج به دنيا آمد.

کارشناسي فيزيک را سال 1342 از دانشگاه تهران، کارشناسي ارشد را 1351 از دانشگاه فلوريدا و دکتري فيزيک را در سال 1354 از دانشگاه فلوريدا در امريکا دريافت مي کند. موضوع تز دکتري وي در دوره دکتري پديدهاي بحراني چندگانه در فرومغناطيسهاي ناهمسانگر است. وي پس از بازگشت به ايران ابتداء در دانشگاه شيراز، سپس دانشگاه امير کبير و بعد از آن در مرکز تحصيلات تکميلي زنجان به عنوان استاد فيزيک مشغول به کار مي شود و يکي از دو بنيانگذار اين دانشگاه است. هم چنين از جمله فعاليت هاي فرهنگي ايشان مي توان به عضو دائم انجمن فيزيك آمريكا – عضو دائم انجمن فيزيك ايران – عضو انجمن نجوم ايران و عضو بخش آموزشي اتحاديه بين‌المللي نجوم اشاره کرد.

10_455_b_web-large

فهرست مطالب:

تاریخچه نجوم
فصل اول: جهان (اجزاء تشکیل دهنده آن – نقش جهان)
فصل دوم: رصد ستارگان، بدون تلسکوپ
فصل سوم: اصول پیمایش
فصل چهارم: رصد ستاره‌ها با تلسکوپ‌های کوچک
فصل پنجم: تلسکوپ و کاربردهای آن
فصل ششم: طیف نمایی
فصل هفتم: خواص فیزیکی ستارگان
فصل هشتم: ماده میان-ستاره‌ای و سحابی‌ها
فصل نهم: ستارگان: انرژی و تکامل
فصل دهم: کهکشان‌ها
فصل یازدهم: منظومه شمسی
فصل دوازدهم: سیارات زیرین
فصل سیزدهم: زمین و ماه
فصل چهاردهم: کسوف و خسوف
فصل پانزدهم: سیارات زبرین
فصل شانزدهم: ستاره‌های دنباله دار و شهاب وارها
فصل هفدهم: ماهواره‌ها
فصل هجدهم: پیدایش منظومه شمسی

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

17 دیدگاه

  1. سلام ممنون از توضیحاتتون، من به دلیل علاقه‌ی زیاد به نجوم خیلی دوست داشتم که توی دانشگاه فیزیک بخونم ولی شرایط جوری پیش رفت که الان دانشجوی رشته‌ی مکانیک هستم ولی می‌خوام علاقم رو پیگیری کنم و خوشحالم که امروز با سایت شما اشنا شدم، ممنون

  2. این کتاب رو من جلد و چاپ قدیمش رو دارم و واقعا بینظیره این کتاب /// به زبان ساده و عالی توضیح میده

  3. سلام دکتر خواجه پور استاد کوانتوم بنده هستند
    و یکی از افتخارات زندگیم شاگردی ایشونه..
    مهربانترین استادیه که تا حال دیدم..

  4. سلام من از سایت نیلوشاپ تلسکوپ خریدم خیلی تلسکوپ های ارزون و حرفه ای داره و خوبیش اینه که کاتالوگ فارسی هم همراه محصول میفرستن . تجربه خیلی عالی بود بهتون پیشنهاد میکنم برای شروع خیلی کمکتون میکنه.

  5. سلام آیا این کتابها برای هر سنی خوبه چون من سیزده ساله هستم

    1. بله. برای هر سنی خوبه چون واقعن به زبان ساده هر چیزی رو درباره نجوم توضیح داده.

  6. سلام شمن عرض خسته نباشبد منم از نجوم اطلاعات چندانی ندارم ولی خیلی علاقه مند شدم راهنماییتون رو به دوستمون دیدم ولی میشه لطف کنید بهترین گزینه رو به من معرفی کنید که برای شروع مناسب باشه ؟؟؟ بیشتر دوست دارم درباره شروع هستی اطلاعات داشته باشم اما به این نتیجه رسیدم که بهتره ازپایه شروع کنم
    من استیون هاوکینک رو میشناختم اما اطلاعاتی چندانی ازخدمات و دستاورد هاش نداشتم سایتتون خیلی کمکم کرد

    1. درود
      شما اول بگویید در کدام زمینه نجوم می خواهید اطلاعات کسب کنید؟
      اگر به شاخه مثل ستاره شناسی یا اختر فیزیک علاقه دارید بنده می توانم چند راهنمایی به شما بکنم ولی
      اگر به مباحث فیزیک نظریاتی و درک قوانین پایه کیهان یا نیرو های هستی علاقه دارید بقیه دوستان میتوانند به شما کمک کنند

  7. سلام . خیلی ممنون ازمعرفی کتاب.
    .
    .
    .
    اگه من بخوام نجوم رو از پایه شروع کنم به خوندن و الان چیزی از نجوم نمی دونم ، باید به ترتیب چه کتاب هایی رو مطالعه کنم. لطفا از آسان به سخت معرفی کنید.

    1. درود به شما، می توانید از کتاب نجوم به زبان ساده شروع کنید. سپس می توانید کتاب تاریخچه زمان استیون هاوکینگ و ادامه این کتاب جهان در پوست گردو از همین فیزیکدان را مطالعه بفرمایید. کتاب “شش عدد نیروهای بنیادی که جهان را شکل می دهند” مارتین ریس هم کتاب بسیار خوبی است – کتاب “جهانهای موازی” میچیو کاکو هم از ابتدا ساده شروع میکند و در مورد شکل گیری جهان توضیح میدهد تا به اوائلش که به نظریه بیگ بنگ و نظریه M و ریسمانها و . . . می پردازد و كتاب بسيار جالبي است. کتاب شگفتی های کیهان از برایان کاکس هم کتاب خوبی است و به نسبت جدیدتر از بقیه است. اگر دوست دارید تاریخچه کلی جهان رو با راهنمایی های اضافه مطالعه کنید هم میتونید کتاب “حیات هوشمند در کائنات” نوشته پیتر اولم اشنایدر را مطالعه کنید. کتاب جهانی از عدم نوشته لاورنس کراوس هم کتاب تخصصی و بسیار خوبی است و کتاب چرا E=mc2 نوشته برایان کاکس هم در خصوص نسبیت اینشتین می باشد و کتاب کاملی است؛ کتاب جهان کوانتومی از همین نویسنده هم به مکانیک کوانتوم می پردازد و در صورت علاقه می توانید آن را نیز مطالعه کنید. در اینجا هم کتاب های مفید و جدیدی معرفی کردیم.

    2. به نظر شما کتاب اختر فیزیک اتشارات فاطمی خوب است یا کتاب نجوم به زبان ساده (مایردگارنی)؟لطفا سریع پاسخ بدید ممنون . برای المپیاد کدوم بهتره؟