بیگ بنگ: این کتاب، داستان نسبیت را از نسبیت خاص آغاز می کند و پس از معرفی و توضیح مفاهیم اصلی آن به نسبیت عام می پردازد و در نهایت از دل نظریهء نسبیت عام سعی می کند توصیفی از جهان ما ارائه دهد.

nesbiyat - big

نسبیت
———————————-
Relativity
نویسنده: راسل استانارد ( russell stannard )
مترجم: پوریا ناظمی
ناشر: بصیرت
موضوع: فیزیک
تاریخ انتشار 1 فروردین 1391
تعداد صفحات 180

این کتاب شما را به ماجراجویی شگفت انگیزی می برد که در آن با زبانی ساده اما مستدل و به دور از تخیل پردازی های رایج،زیرساخت های لازم برای درک نسبیت را در اختیارتان می گذارد.این کتاب با مفاهیم آشنایی که هر روزه با آنها مواجهیم آغاز می شود و در پایان می بینید که در این سفر هیجان انگیز تا چه حد دیدگاهتان نسبت به جهانی که در آن زندگی می کنید تغییر کرده است.برای علاقمندان علم به خصوص مسائل فیزیک و نسبیت خواندن این کتاب کوچک می تواند لذتی بی نظیر همراه داشته باشد.

همه ما دربارهء زمان، فضا و ماده، دیدگاه های بنیادینی داریم که با آنها بزرگ شده ایم. گزاره هایی مانند:

– همه ما در یک فضای سه بعدی واحد زندگی میکنیم.
– زمان برای همه ما یکسان می گذرد.
– اگر به اندازه کافی نیرو داشته باشید می توانید به هر سرعتی برسید.
– ماده نه به وجود می آید و نه از بین می رود.
– مجموع زوایای داخلی یک مثلث 180 درجه است و …

به نظر می رسد این گزاره ها بدیهی تر از بقیه مواردی باشد که درک مشترک ما نسبت به طبیعت را شکل می دهند، اما:”درک های مشترک شامل آن لایه هایی از پیش داوری ها هستند که پیش از قرن 18 میلادی در ذهن های ما رسوب کرده اند.” در حقیقت نظریه نسبیت اینشتین همه گزاره های بالا را به چالش کشیده است. شرایطی وجود دارند که در آنها می توان نشان داد این گزاره ها نادرست هستند. با وجودی که چنین یافته هایی مبهوت کننده و شگفت انگیزاند اما دنبال کردن رد پای انیشتین در مسیری که منجر به کشف آنها شد کار چندان دشواری نیست.

در این کتاب خواهیم دید چگونه از مشاهدات عادی روزمره و ادغام کردن آنها با نتایج آزمایش هایی خاص، می توانیم به صورت منطقی به این نتیجه گیری ها برسیم. در بخش هایی از این کتاب، اندکی ریاضیات مورد استفاده قرار گرفته است اما این استفاده به مواردی مانند گرفتن جذر اعداد یا استفاده از قضیه فیثاغورث محدود می شود. نویسنده این کتاب پروفسور راسل اتانارد فیزیک دان ذرات پر انرژی بوده و در حال حاضر استادی دانشگاه اوپن را به عهده دارد. وی در سال 1998 به پاس تلاش هایش در توسعه فیزیک و عمومی سازی آن توانست عالی ترین نشانه شوالیه گری بریتانیا را از آن خود کند. وی همچنین در سال 1999 مدال و جایزه انیستیتو فیزیک را دریافت کرده است.

اهمیت این چنین کتاب هایی به خصوص آنجا مشخص می شود که بسیاری از علاقمندان علم و به ویزه فیزیک و ستاره شناسی در مواجهه با نسبیت دچار بدفهمی های بسیاری می شوند. در مقدمه مترجم، همچنین داستان آزمایشی که مدعی شکستن سرعت نور و نقض نسبیت را داشت به تفضیل بررسی شده است و نتایج مشاهدات احتمالی در آینده که ممکن است با این نظریه همخوانی نداشته باشند بر آینده نسبیت توضیح داده شده است.

 

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

6 دیدگاه

  1. سلام دوست عزیزم از اطلاعات ارزنده ای که در سایت قرار میدی واقعا استفاده میبرم و خیلی خوشحالم که چنین سایتی رو پیدا کردم..اگر امکانش هست درباره چگالی ماده و انرژی در نسبیت مطالبی قرار بدید ممنون میشم چون این مساله تا حدودی برام گنگه

  2. درود،تو توضیحات کناب اسم مترجم کتاب به فارسی نوشته شده ولی نسخه انگلیسیش موجوده !
    اگه این کتاب واقعا ترجمه شده لطفا تو سایت قرار بدین.
    با سپاس فراوان

  3. سلام
    میشه لطفا فروشگاه آنلاین کتاب معرفی کنید که بتونم این کتاب هارو از اونجا تهیه کنم؟