بیگ بنگ: تاب «نظریه‌ی کوانتومی» نوشته‌ی جان پاکینگ هرن توسط حسین معصومی همدانی به فارسی برگردانده شده است. این کتاب مفاهیم بنیادی فیزیک کوانتوم را در اختیار مخاطبان قرار می‌دهد. نظریه‌ی کوانتومی یکی از بزرگ‌ترین دستاوردهای قرن بیستم و کشف آن انقلابی راستین در درک انسان از فرایندهای فیزیکی است.

نام اصلی: Quantum theory: a very short introduction
نظریه کوانتومی
نوشته: جان پاکینگ هرن
ترجمه: حسین معصومی همدانی
ناشر : فرهنگ و معاصر
موضوع: فیزیک، کوانتوم
چاپ چهارم 1394
تعداد صفحه: 160

بخشی از متن کتاب: «کشف نظریه کوانتومی جدید در اواسط دهه ۱۹۲۰ باعث بزرگترین تجدیدنظری شد که از زمان آیزاک نیوتن تاکنون در شیوه تفکر ما درباره جهان فیزیکی رخ داده است، زیرا این کشف نشان داد که چیزی که تا آن زمان عرصه فرایندهای روشن و متعین تصور می‌شد، در ریشه‌های زیراتمی خود رفتاری مبهم و دمدمی دارد. در مقایسه با این دگرگونی انقلابی، دو کشف بزرگی که نسبیت خاص و عام نام دارند، تنها دستکاری‌های جالب توجهی در مفاهیم کلاسیک به نظر می‌آیند. در حقیقت نظریه کوانتومی جدید چنان عجیب بود به مذاق آلبرت اینشتین، پدر نظریه نسبیت، ناخوشایند بود که تا پایان عمر سرسختانه با آن مخالفت می‌کرد. پس اگر نظریه کوانتومی را یکی از بزرگترین دستاوردهای قرن بیستم و کشف آن را انقلابی راستین در درک ما از فرایندهای فیزیکی بدانیم گزافه‌گویی نکرده‌ایم.

بنابراین انصاف نیست که بهره بردن از مفاهیم کوانتومی منحصر به فیزیکدانان نظری بماند. هرچند برای بیان کامل این نظریه باید از زبان طبیعی آن که ریاضیات است استفاده کرد، اما بسیاری از مفاهیم بنیادی آن را می‌توان در دسترس عموم خوانندگانی قرار داد که می‌توانند اندکی زحمت را بر خود هموار و داستان این کشف‌های مهم را دنبال کنند. این کتاب کوچک برای چنین خوانندگانی نوشته شده است. در متن اصلی آن هیچ معادله ریاضی وجود ندارد اما پیوست کوتاه کتاب شامل چند نکته ساده ریاضی است که ذهن کسانی را که می‌توانند مطالب سنگین‌تر را هضم کنند روشن‌تر خواهد کرد.

نظریه کوانتومی، در این سال هایی که از کشف و بهره‌برداری از آن می‌گذرد، ثمرات حیرت‌آوری به بار آورده است. در حال حاضر، از این نظریه با موفقیت و اطمینان در بحث درباره کوارک‌ها و گلوئون‌ها (که امروز نامزد مقام اجزای سازنده اصلی ماده هسته‌ای‌اند) استفاده می‌شود، هرچند این موجودات دست‌کم ۱۰۰ میلیون بار از اتم‌ها، که رفتارشان مشغله خاطر پیشگامان این نظریه بود، کوچکترند.»

فهرست مطالب:

فصل اول: رخنه‌هایی در بنای فیزیک کلاسیک

فصل دوم: خورشید می‌دمد

فصل سوم: ابرهای تیره‌ی سردرگمی

فصل چهارم: تحولات دیگر

فصل پنجم: با هم بودن

فصل ششم: درس‌ها و معنی‌ها

پیوست ریاضی

خرید پستی این کتاب

سایت علمی بیگ بنگ: bigbangpage.com

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.