بیگ بنگ: ژنوم ، نقشه‌ي سحرآساي DNA ماست كه همچون يك فنر در هسته هر سلول بدن‌تان حلقه زده است. اگر DNA فقط يك سلول، كه به پهناي فقط يك مولكول است، از هم باز شود، طول آن به يك متر و هشتاد سانت مي‌رسد. اطلاعات ذخيره‌شده در ساختمان مارپيچ دوگانه آن به اندازه سه ميليارد بيت مي‌باشد.

book_

به ژنوم خوش آمديد
راهنماي گذشته، حال و آينده‌ ژنتيك
————————–
Welcome To The Genome
A User’s Guide To The Genetic Past, Present And Future (2005)

نويسنده: راب دوسال(Rob DeSalle)

ترجمه: دكتر محمدرضا توكلي صابري
انتشارات: مازيار
موضوع: زيست‌شناسي – علوم مهندسي ژنتيك – ژنوم انساني
تعداد صفحه: 264

با اين حال شگفت‌انگيزتر از اين اطلاعات، تأثيري است كه مطالعه‌ي ژنوميك بر روي زمينه‌هاي مختلف زندگي ما داشته است. از نويد ارائه داروهاي اختصاصي و ژن‌درماني گرفته تا بحث در مورد غذاهايي كه ژنتيك آنها تغيير يافته است. شكي باقي نمي‌گذارد كه ما در ميانه‌ي انقلاب ژنوميك هستيم. پس چگونه‌ همه‌ي اين‌ها را درك كنيم؟
به ژنوم خوش‌ آمديد، سفري آموزنده و شگفت‌انگيز در عملي است كه به‌طور فزاينده‌اي منشأ ما را آشكار مي‌كند و نويد آينده بهتر را مي‌دهد. كتابي است عالي براي علاقمندانی كه در هر سني مي‌خواهند در مورد قدرت و امكانات DNA بيشتر ياد بگيرند.

به ژنوم خوش آمديد، شما را به عمق پيشرفته‌ترين علم امروزي و پي‌آمدهاي گسترده آن مي‌برد. راب دوسال‌، كه نمايشگاه بسيار موفقيت‌آميز انقلاب ژنوميك را در موزه‌ي تاريخ طبيعي آمريكا در نيويورك برگزار كرد و مايكل يودل،‌ استاديار بهداشت عمومي در دانشگاه دركسل، كتابي را نوشته‌اند كه داستان كنوني كوشش‌هاي ما را براي فهم اسرار سنگ روزتاي زيست‌شناسي به‌وضوح شرح مي‌دهد. اين كتاب آسان فهم با شيوه‌اي فهميدني و تصاوير رنگي چشم‌گير ديدگاهي واقعي را در مورد اين دانش پيچيده فراهم مي‌آورد. اين كتاب اكتشافاتي را كه منجر به رديف‌يابي ژنوم انسان شد، بررسي مي‌كند. چالش‌هايي را كه به‌طور كلي در برابر دانشمندان، فرهنگ و جامعه امروزي است به نمايش مي‌گذارد و امكانات آينده دوران رو به رشد ژنوم را مورد ملاحظه قرار مي‌دهد. مسايل اجتماعي، به‌ويژه مسأله اخلاقيات، توجه ويژه‌اي را به خود اختصاص مي‌دهد و بخش مهمي را كه تشكيل داده غالباً تحت‌الشعاع علم و تكنولوژي قرار مي‌گيرد.

اگر ژنوم واقعاً كتاب حيات است. پس ما اولين صفحه از صفحات بي‌شمار آن را باز كرده‌ايم. آن‌هايي پيروزمندانه ادعا مي‌كنند كه DNA سرنوشت انسان است، ممكن است كمي زود به اظهارنظر پرداخته باشند. بسيار محتمل است كه اكتشافات امروزين به بصيرت‌هايي منتهي شود كه تصورش را نكرده‌ايم. يك مقدمه هيجان‌انگيز و آگاهي‌دهنده بر اين داستان علمي هنوز در حال نوشتن است. به ژنوم خوش‌ آمديد، راهنماي اساسي براي فهم و شركت در اكتشافات باورنكردنيف بحث‌ها و درك انقلاب ژنوميك است.

فهرست مطالب:
پيش‌گفتار
مقدمه

بخش 1: كشف
1) از مندل تا مولكول
2) واحدهاي ساختماني رديف‌يابي ژن‌ها
3) رديف‌يابي ژنوم

بخش 2: اطلاعات
4) پيش‌گيري از امكان سوء استفاده از ژنوم
5) 99/9 درصد
6) درخت حيات

بخش 3: پيشرفت
7) دنياي آينده: پزشكي
8) دنياي آينده: كشاورزي

نتيجه
9) احتياط: خوش‌آمدگويي به ژنوم

ضميمه‌ي 1: ديدن DNA خودتان
واژه‌نامه
منابع
نمايه

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

2 دیدگاه

  1. سلام
    طی چه مکانیسم یا ساز و کاری یک ژن خاص سلول را وادار به تولید یک آمینو و یا پروتئین خاص در بدن می کند؟ آیا خود DNA وارد واکنش شیمیایی می شود؟ منظورم این است که ساز و کار خوانش یک ژن به چه شکل است؟