بیگ بنگ: «ماده تاریک و دایناسورها» کتابی است که ابتدا به مدل‌های متفاوتی می‌پردازد که از سوی دانشمندان درباره ماده تاریک بیان شده است و خوانندگان با هر سطح اطلاعاتی می‌توانند بدانند که دانشمندان فیزیک نظری امروزه دربارۀ چه چیزی بحث می‌کنند. طرف دیگر ِ این داستان در این کتاب “دایناسورها” هستند همه ما می‌دانیم که 66 میلیون سال پیش جرمی فضایی به بزرگی10 کیلومتر با زمین برخورد می‌کند و موجب انقراض این موجودات عظیم‌ می‌شود. سوال اینجاست آیا ماده تاریک تاثیری در برخورد این جرم 10 کیلومتری داشته یا خیر؟

Made tarik va dinasorha copyنام اصلی: Dark Matter and the Dinosaurs : The Astounding Interconnectedness of the Universe
ماده تاریک و دایناسورها: پیوندی نهان در گیتی
نوشته: لیزا رندال
ترجمه: یاشار مجتهدزاده، امیرنظام امیری
ناشر: سبزان
موضوع: کیهان‌شناسی
چاپ اول: 1397
تعداد صفحه:456

ماده تاریک و دایناسورها کلماتی هستند که به ندرت آنها را کنار یکدیگر دیده‌اید، مگر در بازی‌های خیالی و بیا در فیلم های اسپیلبرگ. ماده تاریک، ماده‌ای است پنهان در گیتی که مانند ماده معمولی از طریق برهمکنش گرانشی شناخته می شود، با این تفاوت که نور را جذب یا گسیل نمی کند. اخترشناسان اثرات گرانشی این ماده را شناسایی کرده‌اند، ولی هنوز قادر به مشاهده مستقیم آن نیستند. و اما دایناسورها، نیازی به معرفی ندارند. آنها مهره دارانی بودند که از ۲۳۱ تا ۶۶ میلیون سال پیش روی زمین می زیستند.

گرچه هم ماده تاریک و هم دایناسورها هر کدام به طور جداگانه موضوعاتی جالب برای بحث هستند، ممکن است تصور کنید این ماده فیزیکی غیرقابل مشاهده و آن جمعیت مشهور بیولوژیکی، هیچ ارتباطی با هم ندارند. این نکته اصلی در این کتاب است. ولی گیتی در واقع یک کل واحد است و تمام اجزای آن با هم مرتبط اند. در این کتاب به همراه همکارانم، بحثی را مطرح می کنم که طبق آن، ماده تاریک می تواند در نهایت (و غیر مستقیم) عامل اصلی انقراض دایناسورها باشد.

کتاب ماده تاریک و دایناسورها دانسته‌های حال حاضر ما را دربارۀ کیهان، کهکشان راه شیری، همچنین آنچه زمین را به یک منطقه قابل سکونت و دارای حیات تبدیل کرده توضیح می دهد. نویسنده در این کتاب به توصیف ماده تاریک و جهان هستی می پردازد. درباره دنباله دارها، سیارک ها، ظهور و انقراض حیات سخن می گوید و درباره جرمی که با برخورد به زمین باعث انقراض دایناسورها و بسیاری از موجودات زنده دیگر شد نیز مطالبی ارائه می دهد.

نویسنده کتاب پروفسور لیزا رندال استاد فیزیک نظری دانشگاه هاروارد و یکی از بزرگترین فیزیکدانان عصر حاضر است. زمینه اصلی تحقیقاتی وی فیزیک ذرات و کیهان‌شناسی است که شامل مطالعه ذرات بنیادی، سرشت نیروهای حاکم بر طبیعت و ابعاد اضافی فضا است. پروفسور رندال کارهای بسیار شایان اهمیتی را در درک و دانش ما از مدل استاندارد، ابر تقارن، ماده تاریک، تورم کیهانی، باریوجنسیس و مسئله سلسله مراتب داشته است.

در بررسی ابعاد اضافی مدل رندال-ساندرام که حاصل کار مشترک ایشان و رامان ساندرام بوده است، یکی از مهم‌ترین مدل‌ها برای فیزیکدانان این حوزه است. پروفسور لیزا رندال مقالات بسیار عمیق و گسترده‌ای را در درک بهتر فیزیک از خود به جای گذاشته است. همچنین لیزا رندال نویسنده‌ای چیره‌دست نیز به‌شمار می‌آید و آثار متعددی به صورت کتاب از خود به جای گذاشته است. به خاطر اهمیت تحقیقاتی که وی در فیزیک نظری کرده است جوایز بسیار زیادی در این بستر به وی عطا شده است. کتاب “ماده تاریک و دایناسورها” حاصل کار و بینش تحقیقاتی ایشان در سال ۲۰۱۴ میلادی و همکارانش در این موضوع است. این کتاب توسط انتشارات سبزان منتشر شده است.

فهرست کوتاه مطالب:

بخش 1: گسترش کیهان

فصل 1: ماده تاریک پنهان
فصل 2: کشف ماده تاریک