بیگ بنگ: میچیو کاکو در مقدمه کتاب نوشته، آرزو دارم در این کتاب دیدگاهی نو از کارها و تحقیقات پیشتازانه‌ی اینشتین ارائه دهم؛ همچنین قصد دارم تصویری دقیق‌تر از میراث گرانبها و با دوام او از دیدگاهی متناسب با تصورات فیزیکی ساده همانطور که خود اینشتین باور داشت، ارائه کنم.

نام اصلی: Einstein’s Cosmos: How Albert Einstein’s Vision Transformed Our Understanding of Space and Time
دنیای اینشتین: چگونه دیدگاه اینشتین درک ما را از فضا و زمان تغییر داد
نوشته: میچیو کاکو
ترجمه: سروش آتشی
ویراستار: سمیر الله‌وردی
ناشر: مازیار
موضوع: فیزیک، نسبیت
سال انتشار: ۱۳۹۶
تعداد صفحه: 176
قیمت: 14000 تومان

دانلود بخش کوتاهی از کتاب

مرد قرن و یکی از صد انسان تأثیرگذار هزاره. پدر نسبیت. هم‌رده نیوتون. بسیاری از دانشمندان با استفاده از پیش‌بینی‌های اینشتین با کاوش از لایه‌های بیرونی کیهان گرفته تا لایه‌های درونی اتم، برنده جایزه نوبل شدند. پیش‌بینی‌های اینشتین همگی از امواج گرانشی، چگالش بوز- اینشتین، سیاه‌چاله‌ها گرفته تا ثابت کیهان‌شناسی مورد تأیید قرار گرفته است. همچنین فرمول معروف E = mc2 او، باعث دگرگونی‌های بسیار بزرگی در علم و فناوری شده است. بینش‌های اینشتین، منبع سوخت‌رسان آزمایش‌های انقلابی نسل حاضر در فضای خارجی و در آزمایشگاه‌های پیشرفته فیزیک است و …

کتاب جذاب “دنیای اینشتین” اثر میچیو کاکو از طرف وب‌سایت بیگ‌بنگ‌ به پیشنهاد سمیر الله‌وردی توسط سروش آتشی ترجمه و از انتشارات مازیار منتشر شده است. امید است با خرید این کتاب هم به دانش خود افزوده و هم ما را در ادامه‌ی این امر و ترجمه و تألیف کتاب‌های بیشتر یاری دهید.

پروفسوری نابغه ولی حواس پرت. پدر نسبیت. چهرۀ اسرار آمیز آلبرت اینشتین در حالی که یک پلیور بزرگتر از اندازه پوشیده، جوراب به پا ندارد، به پیپش پُک می زند، و نسبت به اطرافش بی تفاوت است در ذهن همه ی ما حک شده است. چهره‌ای که به اندازۀ الویس پرسلی یا مرلین منرو معروف است و به طرز مرموزی به  عکس‌های خود که روی مجلات، تی‌شرت‌ها و کارت پستال‌ها چاپ شده است نگاه می کند. او به قدری معروف است که حتی یکبار یک مغازه در بورلی هیلز لس‌آنجلس از عکسش در تبلیغات تلویزیونی خود استفاده کرد ولی تاریخ‌دانی به نام دنیس برایان می گوید: او از همۀ اینها متنفر بود. اینشتین یکی از بهترین دانشمندان تاریخ است، چهره‌ای سرآمد که به خاطر خدمت‌هایش به علم همیشه هم ردۀ آیزاک نیوتن طبقه‌بندی شده پس تعجبی ندارد وقتی روزنامه تایمز او را به عنوان مرد قرن معرفی می کند و بسیاری از مورخان او را در لیست صد انسان تاثیر گذار هزار سال اخیر قرار می دهند.

با توجه به نقشش در تاریخ بشر، دلایل زیادی وجود دارد تا نگاهی نو به زندگی او داشته باشیم. در آغاز، نظریه‌های او آنقدر عمیق و ژرف هستند که پیش‌بینی‌هایی که دهه‌ها پیش انجام داده هنوز هم در سرفصل تیترها و مقاله‌ها می درخشند پس این برای ما بسیار ضروری است تا اصول و بنیان نظریه‌هایش را بفهمیم. دانشمندان با استفاده از ابزاری که حتی تصور آنها در دهه ی 1920 غیر ممکن بود( مانند لیزرها، نانوتکنولوژی، ابرکامپیوترها، ماهوراه‌ها و آشکارسازان امواج گرانشی) توانسته‌اند از لایه‌های بیرونی کیهان تا لایه‌های درونی اتم را کاوش کنند و با استفاده از پیش‌بینی‌های اینشتین برنده جایزه نوبل شوند. برای مثال جایزه نوبل فیزیک سال 1993 به دو فیزیکدان تعلق گرفت که توانسته بودند با مطالعه یک منظومۀ دوتایی ستاره‌های نوترونی، وجود امواج گرانشی را که اینشتین در سال 1916 پیش بینی کرده بود، به صورت غیر مستقیم تایید کنند.

همینطور جایزه نوبل سال 2003 به سه فیزیکدان تعلق گرفت که توانسته بودند وجود چگالش بوز-اینشتین که حالت جدیدی از ماده است که در نزدیکی صفر مطلق به وجود می آید را ثابت کنند. اینشتین پیشتر در سال 1924 وجود این حالت ماده را پیش بینی کرده بود. بعضی از پیش‌بینی‌های او نیز به تازگی تایید شده و رنگ حقیقت به خود گرفته‌اند. سیاهچاله‌ها که پیشتر از آنها به عنوان بخش عجیب و مرموزی از نظریه نسبیت اینشتین یاد می شد، امروزه توسط تلسکوپ هابل و تلسکوپ‌های زمینی مشاهده شده‌اند. همچنین  نه نتها صحت حلقه‌های اینشتین و لنزهای اینشتین تایید شده، بلکه دانشمندان برای اندازه‌گیری اجسام نامرئی و بسیار دور فضای بیرون از آنها به عنوان ابزاری بسیار مهم استفاده می کنند.

حتی از اشتباهات اینشتین نیز به عنوان کمکی بزرگ به دانش ما در باره کیهان یاد می شوند؛ در سال 2001 دانشمندان نتایج قانع کننده ای پیدا کردند که نشان می داد ثابت کیهان شناسی، که به عنوان بزرگترین اشتباه اینشتین شناخته می شد، در واقع بزرگترین منبع انرژی در جهان است و می تواند آیندۀ کیهان را رقم بزند. شواهد نشان داده‌اند که با افزونی شواهد مبنی بر درست بودن نظریه‌های اینشتین، میراث او دچار یک رنسانس شده است.

در وهلۀ دوم، فیزیکدانان در تلاشند تا میراث و به خصوص طرز تفکر اینشتین را باز-ارزیابی کنند. در حالی که مورخان زندگی خصوصی اینشتین را برای پیدا کردن شواهدی از منبع تئوری هایش به دقت زیر ذره بین قرار داده اند، فیزیکدانان  فهمیده اند که تئوری های اینشتین اصلا براساس ریاضیات پیشرفته و دشوار نیستند بلکه بیشتر بر اساس تصورات ساده و زیبای فیزیکی هستند. اینشتین همیشه این نکته را متذکر می شد که اگر یک نظریه به حدی ساده نباشد که حتی یک کودک هم بتواند آنرا بفهمد، به احتمال زیاد بی ارزش است.

فهرست مطالب:

بخش اول:
1-فیزیک قبل از اینشتین
2-سال های آغازین
3-نسبیت خاص و سال اعجازانگیز

بخش دوم:
4-نسبیت عام و زیباترین فکر زندگی من
5-کوپرنیک جدید
6-مهبانگ و سیاهچاله‌ها

بخش سوم:
7-متحدسازی و چالش کوانتومی
8-جنگ، صلح و E=mc^2
9-میراث اینشتین

سایت علمی بیگ بنگ: bigbangpage.com

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

2 دیدگاه