بیگ بنگ: سه دقیقه اول كتابی است درباره كیهان‌شناسی، به ویژه دربارۀ تاریخچۀ عالم آغازین، با روایتی مبتنی بر فیزیك و اختر فیزیك امروزین، این داستانی از بیگ بنگ عالم است، عالم یا جهان در حال انبساط با همۀ افت و خیزهایش.

?????????????سه دقیقه اول: نگاهی نو به آغاز عالم
نام اصلی: The First Three Minutes: a Modern View of the Origin of the Universe
نویسنده: استیون واینبرگ( Steven Weinberg)- برنده ی جایزه ی نوبل فیزیک
ترجمه: محمدرضا خواجه پور
انتشارات فرهنگ معاصر
موضوع: کیهان، کیهان شناسی
چاپ اول ۱۳۹۳
تعداد صفحه: 288

کیهان شناسی در چند دهه ی اخیر هم از جنبه ی رصدی و هم به لحاظ نظری، بسیار پوبا بوده است. یافته های جدید رصدی به راستی حیرت آورند، در این بین دانشمندان با تجهیزات بسیار پیشرفته و با دقت بسیار زیاد در حال کامل کردن پازل کیهانی هستند. استیون واینبرگ در خصوص کتاب سه دقیقه ی اول گفته: « این کتاب را برای کسی نوشته ام که مایل است بر استدلال مفصل تعمق کند، اما با ریاضیات و فیزیک چندان آشنا نیست. اگر چه باید اندیشه های علمیِ به نسبت پیچیده ای را مطرح کنم، ولی در متن کتاب ریاضیاتی بیش از حساب به کار نرفته است.» تسونگ دائولی، فیزیکدان بزرگ و برنده ی جایزه ی نوبل، درباره ی این کتاب که یکی از پر فروش ترین کتاب های کیهان شناسی بوده چنین گفته: « کاری است به راستی شایان توجه که به وضوح تمام و با دقت علمی ارائه شده است. »

استیون واینبرگ فیزیکدانی بسیار فرهیخته است. علاوه بر تعداد زیادی مقاله های تخصصی و پژوهشی، نوشته های متنوعی از او در شرح پیشرفت های فیزیک و کیهان شناسی جدید به زبانی غیر فنی تا توضیح روش شناسی علم و دفاع از تقلیل باوری، و نیز ضرورت رویارویی فکری با جریان های علم ستیز در مجلات علمی و روشنفکری منتشر کرده است. شهرت او بیشتر به خاطر نظریه ی کوانتومی وحدت یافته ی بر هم کنش های ضعیف و الکترومغناطیسی یا نظریه الکترو-ضعیف است که جایزه ی نوبل سال ۱۹۷۹ را مشترکاً نصیب او، محمد عبدالسلام و شلدان گلاشو کرد.

فهرست مطالب:

پیش گفتار
فصل 1: مقدمه: غول و گاو
فصل 2: انبساط عالم
فصل 3: زمینه ی تابش میکروموجی کیهانی
فصل 4: دستور تبخ یک جهان سوزان
فصل 5: سه دقیه ی اول
فصل 6: گریزی به تاریخ
فصل 7: یک صدم ثانیۀ اول
فصل 8: سخن آخر: چشم انداز
موخره: کیهان شناسی از 1977 تاکنون
افزوده ی مترجم

برای خرید اینترنتی کتاب به اینجا مراجعه کنید

سایت علمی بیگ بنگ: bigbangpage.com

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.