بیگ بنگ: در «فراسوی مرزهای استدلال» چیزهایی را مطالعه می‌کنیم که علم، ریاضیات و خِرد به ما می‌گویند فاش شدنی نیستند. چه چیزی را نمی‌توان پیش‌بینی کرد یا شناخت؟ چه چیزی را هیچ وقت نمی‌توان درک کرد؟ محدودیت‌های رایانه‌ها، فیزیک، منطق و فرایندهای فکری‌مان چیست؟ در فراسوی کران‌های خِرد چه چیزهایی قرار دارد؟

نام اصلی: The outer limits of reason
فراسوی مرزهای استدلال: چه چیزهایی را علم، منطق و ریاضیات نمی‌توانند به ما بگویند
نوشته: نوسان اس یانوفسکی
ترجمه: امیرحسین سلیمان میگونی
ناشر: سبزان
موضوع: فلسفه، دانستنی علم
سال انتشار: 1400
تعداد صفحه: 504

هدف این کتاب پاسخ به برخی از این پرسش‌ها است و پر از ایده‌هایی است که باورهای ژرف نهاده‌مان راجع به جهان، عقلانیتمان و خودمان را به مبارزه می‌طلبد. این کتاب خلاصۀ تمام مثال های متنوعی نیست که در آنها محدودیت های خِرد پیدا می شود؛ بلکه هدفمان درک این موضوع است که چرا این محدودیت‌ها به وجود می‌آیند و چرا نمی‌توان خِرد را به فراسوی آنها بسط داد. در هر حوزه، چندین مثال انتخاب شده و با جزئیات بسیار، درباره‌شان بحث شده است.

به جای ایجاد فهرستی از محدودیت‌ها، هدف در اینجا تبیین آنها یا دست کم فراهم سازیِ شهودی است که توضیح دهد چرا حوزه‌ای بخصوص در فراسوی خِرد قرار دارد. خیلی مهم است که بدانیم این کتاب نه قرار است گمانه‌زنی کند یا گرایشی عصر جدیدانه داشته باشد و نه کتابی تاریخی است که در آن به شرح معنای ایده‌ها بپردازیم تا روی پیشرفت‌های گاه نگارانه‌شان متمرکز شویم. این کتابِ علمیِ عامه پسندی است که ایده‌های مطرح شده را به تدریج و به وضوح توضیح خواهد داد.

لینک خرید کتاب

سایت علمی بیگ بنگ: bigbangpage.com

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.