1-europahaseno

بیگ بنگ: یک مطالعه جدید این موضوع را بررسی می کند که آیا اروپا پتانسیل لازم برای زندگی فتوسنتزی در محیط های فاقد نور را دارد یا خیر. همانطور که می دانید اروپا قمر مشتری دارای اقیانوس زیر سطحی میباشد، حال سوالی که پیش می آید این است که در این اقیانوس زیر سطحی حیات میکروبی می تواند شکل بگیرد؟ در سال گذشته یک نوع موجود زنده در اعماق اقیانوس و دهانه ی آتشفشانی در اطراف منافذ هیدروترمال زمین کشف شد، این مناطق فاقد نور خورشید میباشند. منافذ هيدروترمال در اطراف مناطق زلزله خيز، آتشفشان ها و صفحات تكتونيكي ديده مي‌شوند. آب بسيار گرم و مواد شيميايي خارج اين مناطق يك محيط ايده آل براي زندگي اين جانوران فراهم مي‌كنند.

محققان معتقدند چنين منافذ هيدروترمال در قمر مشتري “اروپا” نيز وجود دارد و نمونه‌اي از آنها زماني بر سطح مريخ نيز وجود داشته است. پیش بینی می شود این موجود که بنام کرم هیدروترمال است نیز ،می تواند در محیط های بیگانه و خارج از زمین مانند “اروپا” قمر مشتری به حیات خود ادامه دهد.

01444
این تصویر از این موجود عجیب با استفاده از یک میکروسکوپ الکترونیکی بدست آمده است. در واقع این تصویر یک کرم هیدروترمال است که 525 بار بزرگنمایی شده است. عرض واقعی از میدان در تصویر 568μm است، و یا 568/1000 از یک میلیمتر است.  این موجود یکی از کوچکترین موجودات زنده شناخته شده میباشد.

در حال حاضر پژوهشی با این عنوان که چگونه چنین موجوداتی می توانند از تولید گازهای گلخانه ای در محیط کم نور از منافذ هیدروترمال در یک دنیای بیگانه به حیات خود ادامه دهند در حال انجام است. چنین منافذی زیر سطح اروپا قمر مشتری که پوشیده از یخ میباشد، نیز است. در اقیانوس ها، منافذ هیدروترمال در نزدیکی آتشفشان های زیر آب قرار دارند ، جایی که صفحات تکتونیکی در حال حرکت هستند. منافذ هیدروترمال مکان مناسبی برای رشد و تغذیه انواع موجودات ذره بینی و باکتری ها میباشد زیرا این مکان عاری از موادی مانند آهن، سولفید هیدروژن و آمونیاک میباشد.

tiny-submarine

حال، دانشمندان به فکر فرستادن یک زیردریایی به این قمر هستند تا به بررسی بیشتری در مورد حیات میکروبی بپردازند. این فکر توسط دانشمندان سوئدی مطرح شده است. زیردریایی که دانشمندان طراحی کرده اند بسیار کوچک است.، اما دانشمندان فکر می کنند ممکن است بتواند برای کشف حیات در این قمر کمک شایانی کند. این جستجوگر حیات که DADU نام دارد، یکی از پروژه های بخش تکنولوژی ریزسیستم های دانشگاه آپسالا است. این زیر دریایی برای این طراحی شده تا به جستجو در دریاچه های زیر یخچال های طبیعی زمین بپردازد.

اما آژانس فضایی اروپا قصد دارد طی ماموریتی در سال ۲۰۳۰ ضخامت یخ سطح اروپا را اندازه گیری کند و ناسا هم در حال برنامه ریزی یک ماموریت در مدار اروپا است، تا با شکافتن یخ های اروپا به چگونگی شکل گیری حیات میکروسکوپی نزدیک تر شود.

سطح اروپا پوشیده از یخ است. لذا دانشمندان فکر می کنند یک ماموریت رباتیک می تواند با سوراخ کاری روی آن، داده های بیشتری را جمع آوری کرده و اطلاعات بیشتری درباره آنچه که در زیر پنهان شده را فاش کند.چنین ابداع کوچکی هزینه کمی در بردارد و می‌توان آن را به زیر سطح ورقه یخی اروپا (قمر سیاره مشتری) جهت کاوش پرتاب کرد. این ایده شامل پرتاب زیردریایی به همراه واحد حفاری به این قمر است. این واحد همچنین داده‌های دریافتی از زیردریایی را ضبط می‌کند.

6a00d8341bf7f753ef01901d1a9634970b-500wi

اروپا نام یکی از شصت و هفت ماهِ سیارهٔ مشتری است. این ماه در سال ۱۶۱۰ میلادی توسط گالیله کشف شد. نقشه‌برداری جهانی از نقش‌های دایروی بر روی اقیانوس یخ‌زده قمر اروپا کمان‌هایی به عرض ۴۰ کیلومتر را نشان می دهد که تا صدها کیلومتر گسترده شده‌ است. این نقش‌ها معمای جدید قمر پیچیده شده در لفافه یخ هستند. فراز و نشیب‌هایی به اندازه ۵۰۰ متر در اروپا مشاهده شده‌است. دره‌های عمیق تا زمانیکه پوسته یخی به اندازه کافی ضخیم و محکم نشده باشد ناپایدار خواهند بود. مدل‌های حرارتی و مطالعات صورت گرفته تخمین می‌زنند که ضخامت لایه یخ بین ۱۰ تا ۲۰ کیلومتر باشد، هر چند که تعیین ضخامت و عمق واقعی این اقیانوس از وظایف آتی مدارگرد اروپا می‌باشد.
اروپا ششمین قمر نزدیک به مشتری بسیار بیشتر از مریخ احتمال دارد که محور تمرکز اکتشافات اخیر ناسا باشد. اقیانوس موجود در این قمر، پوسته نازک یخ و حضور اکسیدان ها، اروپا را بیشتر از سیاره سرخ مریخ به مکانی قابل سکونت تبدیل می کند.

Read More : http://www.dailygalaxy.com/my_weblog/2013/06/nasa-the-search-for-alien-life-in-infrared-light-habitats.html

http://en.wikipedia.org/wiki/Europa_%28moon%29

http://venturebeat.com/2013/06/14/tiny-submarine-on-europa

 

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

5 دیدگاه

  1. فتوسنتز در محیط بدون نور که نمیشه… احیانا منظور شیمیوسنتز نیست؟

  2. دوست من اونجا آب نیست یخ هست هرجا که آب باشه حیات هم هست اون یخ که میگن منظور اینه که به علت دوری از خورشید گازهای کهکشانی از نیتروژن تا دی اکسید کربن منجمد شدن

    1. اتفاقا، آبه. زیر یخ های اروپا اقیانوس زیر سطحی وجود داره از همین آب خودمون؛ H2O!
      به نظرت ناسا متوجه فرق آب و گاز منجمد نمیشه؟ بیکاره بره دنبال باکتری و حیات اونجا؟😂

  3. حالا آب هست مساله دماست!
    دیگه همه اونجا اسکیمو میشن!
    مثلا انسان اونجا زندگی کنه سالی چند بار خسوف و کسوف میبینه!؟؟؟
    *:)*

    1. مسئله رفتن انسان به اروپا نیست. مسئله اینه که حیات فرازمینی وجود داره یا نه.
      مگه زمین چند میلیون سال پیش که فقط باکتری روش بود خیلی جای قشنگی واسه انسان بود؟
      تغییر کرد.
      و ممکنه سیارات و اقمار دیگه هم این ظرفیت رو داشته باشن و بتونن سااااال های دیگه حیات رو پشتیبانی کنن.