بیگ بنگ: هدف اصلی از به نگارش در آمدن کتابچه ی “ذرات بنیادی یا نظریه ی ریسمانها”، فراهم کردن یک منبع کامل و جامع برای فراگیری موضوعات مطرح در نظریه ی ریسمان ها می باشد.

book__1ذرات بنیادی یا نظریه ی ریسمانها
مروری به تاریخچه و شکل گیری نظریه ی ریسمان تا ابعاد پنهان کیهانی
نام: Elementary particle or String theory
نویسنده و گرداورندگان: محمد پرگلی – سمیر  الله وردی
موضوع: کیهان شناسی، نظریه ی ریسمانها
تاریخ انتشار: مرداد 1394
تعداد صفحه: 96
وب‌سایت منتشر کننده: bigbangpage.com
قیمت: 26500 تومان
نسخه PDF

خـرید — دانـلود این کـتاب از لـینک زیـر

بخش های ابتدایی آن به مدل استاندارد ذرات بنیادی، می پردازد که بیشتر به صورت تعریفی و به نوعی شکل آموزشی را به خود گرفته است، زیرا این مدل توضیح ساده یا زیبایی نهفته ای برای فهم چگونگی کارکرد قوانین طبیعت در خود ندارد! اما در بخش های بعدی این کتابچه سعی شده به صورت داستانی روایت شود تا برای خواننده کسل کننده نباشد، در بخشی هم به صورتی خیلی کوتاه به روابط ریاضی نظریه ی ریسمان پرداخته می شود و خواننده می بایستی برای درک آنها به موضوعاتی از قبیل مکانیک کوانتوم، نسبیت عام، هندسه ی دیفرانسیل، جبر تانسورها تسلط کامل داشته باشد، و هدف از آوردن این بخش نه به عنوان یک بخش آموزشی، بلکه بیشتر برای آشنا شدن خواننده با فیزیک ریسمان ها و شکل معادلات توصیف کننده ی آنها می باشد.

امید است که در آینده بتوان کتابی کامل هم در خصوص آموزش تئوری ریسمان ها در سایت بیگ بنگ قرار گیرد، زیرا نظریه ی ریسمان با آنکه هنوز به اثبات علمی نرسیده، اما به صورت گسترده ای، حتی بیشتر از مکانیک کوانتوم، مورد توجه محققان قرار گرفته است! همچنین این نظریه می تواند چارچوبی را برای متحد کردن چهار نیروی بنیادی فراهم کند و به سوالات بی پاسخ فیزیک تاکنون، پاسخ دهد.

خـرید — دانـلود این کـتاب از لـینک زیـر

فهرست مطالب:

بخش اول: ذرات بنیادی یا ریسمان ها؟

مدل استاندارد ذرات بنیادی
اهداف صورت بندی مدل استاندارد

بخش دوم: نظریه ی ریسمان

انگیزه ی شکل گیری نظریه ی ریسمان ها
نگاهی گذرا به تکامل تئوری ریسمان
مدل های ریسمان ها
نظریه ی ریسمان بوزونی
نظریه ی ابرتقارن و ابرریسمان
چالش های نظریه ی ابرریسمان
نظریه ی ام (M)
روابط دوگانی(T-duality، S-duality)
نظریه ی اف(F)

بخش سوم: چرا نظریه ی ریسمان؟

سیاهچاله ها
ماده ی تاریک
ضعیف بودن گرانش
بیگ بنگ
ریسمان های کیهانی
تئوری ریسمان نظریه ای فراگیر

بخش چهارم: مفاهیم پایه ای نظریه ی ریسمان

مدل ونزیانو
روابط ریاضی و مفاهیم فیزیکی در تئوری ریسمان
ریسمان های باز و بسته
شرایط مرزی
کنش ذره ی نقطه ای آزاد
کنش ریسمان نسبیتی
دی-غشا(D-brane)
روابطی برای به دست آوردن طول،زمان و جرم پلانک

بخش پنجم: ابعاد پنهان کیهانی

تجسم ابعاد بالاتر
ابر فضا و ابعاد بالاتر کائنات
ابعاد پنهان و نظریه ریسمان
ابعاد کیهانی
درک ابعاد بالاتر

بخش ششم: نظریه ی ریسمان درست یا توهم ریاضی؟

جدال های بزرگ
آیا نظریه ی ریسمان قابل آزمایش است؟
راه هایی دیگر برای آزمودن نظریه ی ریسمان

دوستان و همراهان گرامی در صورت بروز خطا در دانلود کتاب از طریق صفحه تماس با ما  مراتب را اطلاع دهید، حتما پیگیری می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

33 دیدگاه

  1. درود دوستان گرامی ممنون ازنشر اگاهیهای بی نظیر شما ممنون که نظریه بنده را نیز میپذیرد. هستی از دید گاه من از پنج عنصر اصلی حیاط شکل گرفته.۱-احساس(متافیزیک)2-نور3-هوا4-اب5-خاک،(۴عنصر اخر فیزیک هستی).هریک ازاین عناصر بردیگری قالبند.۱-نور ازنظر حجم،قدرت،سطح ارتفاع بر عنصر پاینترخود قالب هست۲-هواکه براب که عنصرسوم هستی غالبه چون سطح بیشتری دارد نیروی بیشتری به رشد درهستی میدهد وانرژی خورشید را نیز تامین میکند چون هلیم و هیدروژن از زیر مجموعه های هوا هست.۳- اب حجمش از هوا کمتر از خاک بیشتر وبیشتر حجم هوارا میسازد تجزیه اب به اکسیژن ونیتروژن تبدیل میشود وبیشتر سیاری یخی زمین را شکل داده است۴- خاک اخرین عنصر پیدایش هستی که بعداز اینکه سیاره کاملا یخ زده بوده با برخورد شهاب سنگها یخها مذاب میشوندواب را پدید می اورند.شهاب سنگها وقتی به سیار بخورد مکنند به اعماق یخ فرورفته وقارها راشکل داده اند والان بصورت شناور روی سلح اب حرکت میکنند ولی چون از اطراف بخاطر سلح زیاد اب مهار شداند وهمچون که جودسطحی بزرگ دارند حرکت انها کم احساس میشوند.واما عنصر پنجم که متافیزیک هستی هست سرعتی بالاتراز نور داردیعنی بالاتر از۷۷۰۰کیلومتر برثانیه سرعت .سرعت عنصر پنجم سرعت احساس هست نمیشود ان را دیدباید ان رااحساس کرد .چطور باید ان را احساس کرد شما زمانی متوانی ان را حس بکنی که لحظه حال را رویت کنی و لحظه حال بین دم وباز دم هست تقارن بین دم و بازدم که خیلی ریز واحساس کردنی است انهم از طریق مراقبه امکان پذیر هست.ممنونم که توجه میکنید

  2. من پول این کتاب رو پرداخت کردم ولی هنوز هیچ جوابی دریافت نکردم ویک پیام رو هم به شما دریافت کردم هنوز نوشته
    دیدگاه شما درحال بررسی است

    1. دوست عزیز آدرس ایمیلتون رو صحیح بنویسید. چون آدرس ایمیلتون درست نیست، برای همین کتاب به ایمیلتون ارسال نشده.

        1. دوست عزیز دو تا آدرس ایمیل اینجا هست که جفتش اشتباهه، تا آدرس درست ایمیل رو ننویسید کتاب به مقصد نمیرسه.

  3. سلام من کتاب ذرات بنیادی را خریدم. 3500 واریز کردم. ولی دانلود نشد چه کار باید کنم

  4. سلام. من خرید کردم لینک دانلود به نام index اومد با فرمت php. پس خود پی دی اف چی شد؟! میشه ارسال کنید

  5. سلام صدری هستم کتاب نظریه ریسمانها رو خریدم ولی دانلود نشد. لطفا بررسی بفرمایید.

  6. سلام هنرور هستم کتاب ذرات بنیادی راخریدم متاسفانه دانلود نشد لطفا رسیدگی فرماید

  7. با دورود
    خریدی به شماره 44018 انجام دادم اما فایلها را نتونستم دانلود کنم لطفا برایم ایمیل کنید با سپاس

  8. سلام
    من چندی پیش چهار کتاب خریدم که تا کنون «سیاهچاله‌ها از رویا تا واقعیت» و «ذرات بنیادی یا نظریه‌ی ریسمانها» را خوانده‌ام. ضمن تقدیر و تشکر از نویسندگان و پژوهشگران این کتابها چند پرسش داشتم که امیدوارم پاسخهایشان را از نویسندگان محترم دریافت نمایم.
    کتاب «ذرات بنیادی یا نظریه‌ی ریسمانها:
    در انتهای ص ۲۹ آمده: «اما با کشف نظریه‌ی ام مشخص گردید که تمام ساختارهای جهان به ساختاری عظیم، بصورت یک پوسته متصل می‌باشد»
    آیا منظور این است که این «ساختار عظیم» بصورت یک پوسته است و یا اینکه «ساختارهای جهان» بصورت و یا مانند پوسته یا پوسته‌هایی به این ساختار عظیم متصل هستند؟
    با تشکر فراوان
    سیامک طباطبایی

    1. سلام دوست عزیز،تا قبل از نظریه ی ام،پنج نسخه ی متفاوت نظریه ی ریسمانی وجود داشت که اصطلاحا میگفتند نظریه ی ابر ریسمان،ولی این پنج نسخه ی متفاوت همگی تنها از یک رشته یا یک ریسمان یک بعدی را شامل می شدند،یا ریسمان باز بود که فرمیونها(منشا ماده) را می ساختند یا ریسمان بسته بود که بوزونها رو ایجاد میکردند که منشا نیروهایی همچون گرانش و …می شدند….
      اما در دهه ی 1995ادوارد ویتن با مفهوم دوگانی توانست این پنج نسخه از نظریه ی ابر ریسمان را در یک نظریه ی یازده بعدی متحد کند.اما این نظریه ی ام دیگر آن نظریه ای نبود که تنها شامل ریسمان های بنیادی باشد.نظریه ی ام علاوه بر دارا بودن ریسمانهای یک بعدی،پوسته های چند بعدی را هم شامل می شود که غشا نام دارند.بنابراین به جز ریسمانها چیزهای بنیادی دیگری همچون غشاها هم هستند که دنیای ما را به وجود آورده اند.غشاها حداقل سه ویژگی دارند:
      غشاها در ابعاد معینی از صفر تا 9 موجودند
      غشاها می توانند بار الکتریکی داشته باشند
      غشاها نیروی کششی دارند
      همچنین تنها با در نظر گرفتن غشاها می توان اجسامی چون سیاهچاله ها را با استفاده از نظریه ی ریسمان توضیح داد و یا همچنین خمیدگی فضا زمان،اصل هولوگرافی،جهان های موازی و…

  9. من كتاب رو خريدم ولي وقتي روي لينك دانلود مي زنم مي نويسه محدوديت دانلود وجود داره

  10. سلام
    موقع خرید کتاب چاپی ادم کتاب رو ورق میزنه. توی نسخه الکتریکی این قابلیت وجود ندارد ولی میشه فصل اول کتاب رو گذاشت که ادم بخونه و ترغیب بشه کل کتاب رو بخره.
    لطفا فصل اول کتاب رو بگذارید.

  11. سلام اگه میشه کتاب ها رو به صورت چاپی بفروشید . من اینجا بخرم برم چاپ کنم هم هزینه می بره هم وقت گیره ولی اگه یه سری چاپ کنید برا همون بازدید کننده های سایت خیلی خوب میشه