بیگ بنگ: هندسه‌ای عجیب و ناآشنا وجود دارد که با هر چیزی که تا اکنون می‌شناختید، متفاوت است. این هندسه فراکتالی نام دارد. در این هندسه، یک موجود هندسی می‌تواند دارای بُعد کسری باشد و نیز پیچیدگی بی‌نهایت داشته باشد.

IMG

اسرار فراکتال
نویسنده: میلاد اسکندردوست
موضوع: فراکتال، برخال‌ها
تاریخ انتشار: تیر 1402
تعداد صفحه: 173
وب‌سایت منتشر کننده: bigbangpage.com
قیمت: 25500 تومان
نسخه PDF

خـرید — دانـلود این کـتاب از لـینک زیـر

فراکتال یک الگوی بی‌پایان است که خود را در مقیاس‌های مختلف تکرار می‌کند، این ویژگی خود تشابه‌‌ای  (-Self Similarity) نام دارد. فراکتال به‌غایت پیچیده است، می‌توانید به داخل زوم کنید و همان شکل را برای همیشه پیدا کنید. به‌طور شگفت‌انگیز، فراکتال‌ها به‌شدت ساده هستند. فراکتال با تکرار یک فرآیند ساده دوباره و دوباره انجام و ساخته می‌شود.

“بنوئیت مندلبروت” ریاضیدان بزرگ لهستان – فرانسه – آمریکایی بود. بنوئیت مندلبروت در این تفکر بود که علم جدیدی را برای توصیف ناهمواری، بی‌نظمی و چیزهایی که واقعاً غیر اقلیدسی هستند، ایجاد کند. کشف هندسه فراکتال توسط مندلبروت راهی کاملا جدید برای مطالعه و توصیف دنیای طبیعی می‌باشد. این دانش مدرن راهی را نیز برای علوم جدید باز کرده است. فراکتال‌ها از لحاظ زیبایی لذت‌بخش هستند، اغلب زیبایی خیره کننده را در ظریف‌ترین شیوه‌ها نشان می‌دهند. کشف مندلبروت یکی از زیباترین دستاوردهای نوع بشر است.

فراکتال‌ها در بسیاری از ساختارهای طبیعی مثل برف دانه‌ها، کوه‌ها، ابرها، ریشه، تنه و برگ درختان، رویش بلورها در سنگ های آذرین، شبکه آبراه ها و رودخانه ها، رسوبگذاری الکتروشیمیایی، رویش توده باکتری ها و سیستم عروق خونی، DNA و… دیده می‌شوند و با آنها می‌توان پدیده‌های طبیعی بسیاری را تشریح، تفسیر و پیش بینی کرد.

کتاب اسرار فراکتال(Secrets of fractals) با محوریت کشفیات بنوئیت مندلبروت نوشته شده، البته بسیاری از ریاضیدانان در نظریه فراکتال سهیم می‌باشند اما این بنوئیت بود که بیشترین کشف، تأثیر و پژوهش عمیق را در مورد جهان فراکتالی به انجام رسانید. او همچنین کاشف مشهورترین و اعجاب‌انگیز‌ترین فراکتال یعنی مجموعۀ مندلیروت است که تقریبا بنیان و اساس تمام فراکتال‌ها محسوب می‌شود.

فهرست مطالب:

تاریخچه فراکتال و ریاضی‌دانان تاثیرگذار

بنوئیت مندلبروت

تعریف فراکتال 

انواع فراکتال

فراکتال‌های هندسی

فراکتال‌های جبری

فراکتال‌های تصادفی

فراکتال‌های سه‌بعدی

فراکتال‌های طبیعی، فراکتال و طبیعت

فراکتال‌های مصنوعی و مهندسی

فراکتال و کامپیوتر 

نسخه چاپی این کتاب را از اینجا خریداری کنید

سایت علمی بیگ بنگ: bigbangpage.com

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

1 دیدگاه