بیگ بنگ: ستاره شناسان دانشگاه بریتیش کلمبیا راهکار جدیدی برای اندازه گیری فاصله ی کهکشان های دور دست پیشنهاد داده اند که به فرآیند نقشه برداری از توزیع ماده در کیهان کمک می کند.

دانشمندان با ارائه یک روش جدید قصد دارند نقشه ی جهان هستی را تهیه کنند.
دانشمندان با ارائه یک روش جدید قصد دارند نقشه ی جهان هستی را تهیه کنند.

این تکنیک بر انفجارهای پررمز و راز انرژی موسوم به انفجارهای سریع رادیویی تکیه دارد. براساس این گزارش، بارقه های کوتاه و در عین حال متراکم امواج رادیویی تنها در 10 موقعیت جداگانه ثبت شده اند و گرچه محققان عامل بروز آنها را نمی دانند، اما به گفته آنان، از این بارقه ها می توان برای اندازه گیری ابعاد کهکشان های دوردست استفاده کرد.

همزمان با حرکت انفجارهای سریع رادیویی به سمت زمین، امواج رادیویی آنها منتشر می شوند و فرکانس های متفاوتی در زمان های مختلف به زمین می رسند. به گفته پژوهشگران، تفاوت زمان رسیدن فرکانس های مختلف به زمین می تواند سرنخ هایی در زمینه مقدار ماده کیهانی موجود میان منشاء انفجار و زمین، به دانشمندان ارائه دهد. گروهی از محققان سه دانشگاه کانادا برای کشف این سرنخ ها در پروژه ای با نام اختصاری CHIME همکاری دارند و در این راستا از یک تلسکوپ رادیویی استفاده می کنند.

تصویری از تلسکوپ رادیویی CHIME که محققان در این پژوهش استفاده می کنند.
تصویری از تلسکوپ رادیویی CHIME که محققان در این پژوهش استفاده می کنند.

‘کریس سیگوردسون’ استادیار فیزیک و ستاره شناسی دانشگاه بریتیش کلمبیا می گوید: « این پروژه روزانه ظرفیت مشاهده ده ها تا صدها رخداد از این نوع را دارد، بنابراین می توانیم کاتالوگی از رخدادها تهیه کنیم. وی افزود: در صورتی که بارقه ها کیهانی باشند، می توانیم از این اطلاعات برای ساخت کاتالوگ کهکشان ها استفاده کنیم.»

دانشمندان تصور می کنند که روش جدید علاوه بر اندازه گیری فاصله کهکشان ها، نقشه ای سه بعدی از کیهان هم ارائه می دهد و به تلاش دانشمندان برای درک تکامل جهان کمک می کند. محققان معتقدند که با استفاده از این بارقه ها می توان تصویری از چگونگی تکامل کهکشان ها در فضا ارائه داد. این مقاله در مجله Physical Review Letters منتشر شده است.

سایت علمی بیگ بنگ / منبع: UPI

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.