بیگ بنگ: تیمی از ستاره‌شناسان دانشگاه نیوساوث‌ولز در استرالیا از کشف نزدیکترین سیاره قابل سکونت خبر دادند. این سیاره که در اطراف ستاره کوتوله قرمز Wolf 1061 در صورت‌فلکی مارافسای گردش می‌کند، در فاصله 14 سال نوری از زمین قرار دارد که بسیار نزدیکتر از کاندید قبلی یعنی گلیزه 667Cc’s 22 با فاصله 22 سال نوری است.

تصویری از ستاره کوتوله قرمز Wolf 1061 که در صورت‌فلکی مارافسای قرار دارد.
تصویری از ستاره کوتوله قرمز Wolf 1061 که در صورت‌فلکی مارافسای قرار دارد.

به گزارش بیگ بنگ به نقل از ایسنا، به گفته ستاره‌شناسان، این سیاره با استفاده از ابزار طیف‌نگار HARPS بر روی تلسکوپ 3.6 متری رصدخانه جنوب اروپا در شیلی کشف شده است. محققان با استفاده از روشی جدید به بررسی یک دهه رصد پرداخته‌اند که گفته می‌شود تحلیل‌های تلسکوپ‌های شکارچی سیاره را ارتقا خواهد بخشید.

تصویری از منظومه ستاره ای Wolf 1061 و موقعیت سیاراتش
تصویری از منظومه ستاره ای Wolf 1061 و موقعیت سیاراتش

این سیاره که Wolf 1061c نام گرفته، چهار برابر جرم بیشتری نسبت به زمین داشته و یکی از سه سیاره‌ای است که در اطراف ستاره کوتوله میزبانش گردش می‌کنند. به گفته محققان،‌ جرم این سیارات 1.4، 4.3 و 5.2 برابر بیشتر از زمین بوده و مدار آن‌ها به ترتیب پنج، 18 و 67 روز طول می‌کشد. Wolf 1061c در میان دو سیاره دیگر قرار دارد. در ویدئوی زیر موقعیت این منظومه ی ستاره ای و سیاراتش را مشاهده کنید:

دانلود ویدئو

همه سیارات فراخورشیدی دارای جرم پائینی برای صخره‌ای بودن و برخورداری از سطح جامد هستند و Wolf 1061c در منطقه قابل سکونت یا Goldilocks قرار گرفته که دما در آن برای وجود آب مایع و در نتیجه، حیات احتمالی مناسب است. به گفته محققان، اگرچه سیارات فراخورشیدی نزدیکتری نسبت به Wolf 1061c کشف شده‌اند، اما هیچ کدام از آن‌ها قابل سکونت محسوب نمی‌شوند. جزئیات این کشف در مجله Astrophysical منتشر شده است.

سایت علمی بیگ بنگ / منابع: sciencealert.com , sci-news.com

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

1 دیدگاه