بیگ بنگ: یک تیم بین المللی ستاره شناسان از مرکز تحقیقات نجوم رادیویی (ICRAR) در دانشگاه وسترن استرالیا ، رشته های کوتاهی از کهکشان های کم نور را یافتند که در گذشته تصور میشد بخش بی جرم کیهان را تشکیل داده اند.

CosmicWebVoidشبیه سازی تار های کیهانی خوشه های کهکشانی و حفرات آنها را در مرکز تصویر نشان میدهد.

جهان مملو از مجموعه های بزرگی از کهکشان هاست که در درون تارهای به هم پیوسته ی خوشه ها و گره هایی مرتب شده اند که بوسیله رشته های بلندی به یکدیگر متصل اند. این ساختار سازمان یافته عموما تحت عنوان «تار کیهانی» شناخته میشود. در واقع همانند چهار راه های شلوغی از کهکشان هاست که باعث قابل رویت شدن مفاهیمی مانند فضا و حفره ها ، توسط ما از سطح زمین میشود.

مهمت آلپاسلان ، رهبر این تحقیقات ، معتقد است : ” تصور میشود فضا های درون تار کیهانی به صورت متناوب خالی باشند . آنها ممکن است بر خلاف خوشه های بزرگ که صد ها کهکشان را در بر دارند ، تنها یک یا دو کهکشان را شامل شوند.”فضا های خالی عظیم میان تار های کیهانی برای سالیان دراز ، ستاره شناسان را به آن واداشت تا به شمار کوچکی از کهکشان های درون آن ها دست یابند.

آلپاسلان و همکارانش با استفاده از اطلاعات بدست آمده از پژوهش تیم تحقیقاتی GAMA ،شمار اندکی از کهکشان ها را در کنار این حفره ها یافتند که در مسیر های کیهانی جدیدی مرتب شده بودند و تا به امروز به ثبت نرسیده بودند. وی می گوید : “ما رشته های کوچکی را یافتیم که ترکیبی از تنها چند کهکشان نفوذ کرده به درون حفره هاست ، نوعی ساختار کاملا جدید که ما آن را «پیچک» مینامیم.” تیم تحقیقاتی GAMA برای یافتن «پیچک» ها ، بزرگترین سرشماری کهکشانی که تا کنون انجام شده است را در آسمان جنوب ترتیب دادند که طی آن از مشاهدات تلسکوپ استرالیایی Anglo در نیو ساوت ولز استرالیا بهره بردند.

آرون روبوتام ، از دانشگاه وسترن استرالیا اذعان دارد : ” کاتالوگ جدید ما نگاهی عمیق تر به فضا دارد بطوریکه از هر قسمت از آسمان برای 10 بار نقشه برداری شده است تا حداکثر اطمینان ممکن حاصل شود.” ما مطمئن نیستم هنگام رصد جزئی حفره ها چه چیزی را یافتیم ، اما کشف تعداد زیادی از این «پیچک» ها در مناطقی که در گذشته به عنوان فضای خالی مطرح میشدند ، بسیار جالب است.”

مهمت آلپاسان می گوید : “این بدان معناست که حفره ها ممکن است بسیار کوچک تر از تصور قبلی ما باشند و همچنین تصور ما مبنی بر اینکه کهکشان در درون حفرات هستند نادرست است چرا که آنها تنها میتوانند بخشی از پیچک ها باشند” تیم تحقیقاتی GAMA قصد دارد تا پیچک ها را در نقشه هایی دقیق و مشروح ، جهت استفاده از آنها برای مطالعات بیشتر پیرامون انبساط جهان ، طبقه بندی کند.

منبع : Astronomy

به نقل از : دانشنامه ستاره شناسی سفید مشکی

ترجمه : تیمور خسروی

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.