بیگ بنگ: در ادامه بررسی استدلال‌های طرفداران دروغ بودن سفر انسان به ماه، به یکی از عمومی‌ترین سوالات آنها پاسخ خواهیم داد، این‌که چرا انسان دوباره به ماه برنگشت؟ و به این موضوع می پردازیم که چرا بجای الهام گرفتن از دشوارترین ماموریت تاریخ بشر، همه تلاش خود را به کار گرفته‌اند تا به زعم خود خطاهای موجود در تصاویر را آشکار و آن را توطئه بدانند؟

moon

در قسمت های قبل، بخش عمده‌ای از استدلال‌های اصلی علاقمندان به نظریه توطئه در سفر به ماه توضیح داده شد. در کنار این موارد گاهی سوال‌های دیگری نیز مطرح می‌شود، این‌که ناسا به عمد فضانوردان آپولو-1 را کشت به دلیل اینکه آنها می‌خواستند پرده از این ماجرا بردارند. این اتهامی بی‌پایه است که هیچ سندی از آن پشتیبانی نمی‌کند. آپولو-1 چندین سال قبل از سفر نخستین انسان به ماه صورت گرفت. اگر فضانوردان آپولو – 1 از توطئه خبر داشتند و می‌خواستند آن را افشا کنند، چرا باید سوار بر طبقه آخر موشک ساترن-5 می‌شدند تا به آزمایش‌ها ادامه دهند که ناسا بتواند آن‌ها را بسوزاند.

چرا به ماه برنگشتیم؟

موارد جزیی دیگری نیز در این زمینه مطرح می‌شود. اما یکی از مهم‌ترین سوال‌های عمومی این است که اگر آن موقع به ماه رفتیم، چرا برای بیش از 3 دهه دیگر نتوانستیم به ماه برگردیم. جواب این سوال همان‌طور که در قسمت اول آمد، به شرایط سیاسی، اقتصادی و بین‌المللی آن دوران برمی‌گردد. بودجه ناسا در زمان برنامه آپولو به 5 درصد بودجه فدرال رسید. همه نهادها، دو حزب اصلی و همچنین مردم درباره ضرورت انجام این سفر اشتراک نظر داشتند. پول کافی، عزم ملی و تلاشی شبانه‌روزی و عظیم باعث شد این اتفاق بیفتد و در طول ماموریت‌های آپولو 11 تا آپولو 17 (به جز آپولو 13 که با مشکل روبرو شد)، 12 فضانورد بر سطح ماه قدم بزنند.

اما در حال حاضر شرایط ناسا اصلا قابل مقایسه با آن دوران نیست. بودجه ناسا هم‌اکنون تنها نیم درصد بودجه فدرال است که از این مقدار یک سوم به بخش روباتیک و دو سوم به بخش پروازهای سرنشین‌دار اختصاص دارد. درون ناسا بحث بسیار جدی بر سر اولیت‌بندی این بودجه در جریان است. سفرهای فضایی سرنشین‌دار اگرچه جذابیت و اهمیت طولانی مدت دارد، اما دستاوردهای علمی مستقیم آن‌ها در مقایسه با ماموریت‌های روباتیک چندان بالا نیست. برای مثال تعداد مقالات علمی که تنها از تلسکوپ فضایی هابل به دست آمده، ده‌ها برابر کل داده‌هایی است که از آزمایش‌های انجام شده در ایستگاه فضایی به دست می‌آید. بسیاری در داخل ناسا استدلال می‌کنند زمانی که با بودجه محدود مواجهیم، بهتر است با این بودجه به جای اینکه 3 نفر را به ماه بفرستیم، ده‌ها ماموریت روباتیک مانند کاوش قمرهای مشتری و زحل، ماه، مریخ و سیارک‌ها و دنباله‌دارها را انجام دهیم تا حجم داده‌های ما به طور جدی افزایش پیدا کند.

اکنون حتی درون جامعه علمی، اجماعی برای سفر دوباره به ماه تا زمانی که دلیل مشخصی در این بازگشت باشد، وجود ندارد. ضمن اینکه اگر زمانی قرار باشد دوباره سفر به ماه اتفاق بیفتد، باید بخشی از فناوری‌های مربوط به این سفر دوباره طراحی و ساخته شود، چراکه برخی از فناوری‌های آپولو منقرض شده‌اند! چندی پیش در گفتگویی با مهندس دارا صباحی، مهندس ارشد ماموریت مریخ‌نورد کیوریاسیتی (کنجکاوی) درباره مساله انقراض فناوری پرسیدم. او در این باره توضیح داد که بسیاری از اوقات برای یک ماموریت فناوری‌های ویژه‌ای طراحی می‌شوند و قطعاتی ساخته می‌شوند، اما بعد از چند سال که این ماموریت انجام شد و یا کنار گذاشته شد، نسل مهندسان تغییر می‌کند، کارخانه‌های سازنده خط تولید خود را تغییر می‌دهند و فناوری به راحتی گم می‌شود و طراحی دوباره فناوری جدیدتر و به‌روزتر برای مهندسان بسیار راحت‌تر از احیای فناوری‌های قدیمی است.

Apollo_11_Lunar_Laser_Ranging_Experimentصفحه بازتابنده نصب‌شده در سطح ماه در ماموریت آپولو 11

سخن آخر با مدعیان «دروغ بودن سفر انسان به ماه»

البته این حرف‌ها طرفداران فرضیه توطئه را راضی نمی‌کند. جالب این است که این افراد گاهی از سوی دیگر بام می افتدند. در حالیکه برخی از آن‌ها سفر انسان به ماه را انکار می‌کنند، گروه دیگری معتقدند این سفر پس از آپولو 17 ادامه یافته و ناسا به دلیل شواهدی که در ماه پیدا کرده بود، روی این سفر سرپوش گذاشته است. در سال 2011 طرفداران این نظریه فیلم سینمایی مستندنمایی به نام آپولو – 18 را روانه پرده‌های سینما کردند. این افراد البته هیچ‌گاه به این سوال پاسخ ندادند که چگونه می‌توان موشکی عظیم مانند ساترن – 5 را مخفیانه به فضا فرستاد.

سفر به ماه یکی از مهم‌ترین، بزرگ‌ترین و در عین حال دشوارترین ماموریت‌های انسان در تاریخ بوده است. گاهی باور کردن این‌که انسان می‌تواند در سایه تامین هزینه‌ها، مدیریت مناسب و ایجاد همگرایی در جامعه دست به چنین کاری بزند، دشوار است. دشواری این ماموریت از ابتدا مشخص بود. نه تنها بازتاب آن را در صحبت‌های پرزیدنت کندی و کسانی که این برنامه را پیش بردند می‌توان دید که حتی وارد ضرب‌المثل‌های فارسی نیز شده است. این روزها وقتی با فردی مواجه می‌شویم که درباره کارهایش بزرگ‌نمایی می‌کند، بسیار می‌شنویم که فلانی چنان صحبت می‌کند که گویی می‌خواهد آپولو هوا کند.

بسیاری از افرادی که در دام فرضیه توطئه می‌افتدند، ساعت‌ها و ماه‌ها تصاویر ارسالی فضانوردان از ماه را به دنبال نشانه‌ای از خطا زیر و رو می‌کنند و آن قدر به این مساله حساسیت نشان می‌دهند که فراموش می‌کنند به چه تصاویر خیره‌کننده و الهام‌بخشی می‌نگرند. داستان سفر به ماه حتی از سوی دشمن اصلی آمریکا در آن زمان که چهار چشمی مراقب فضا بود، انکار نشد. این سفر نه برای ناسا که برای بشریت الهام‌بخش و مهم بود.

NASAExplorer-NASANewLROImagesOfferSharperViewsOfApollo1214And17136-831تصویر مدارگرد LRO از محل فرود آپولو 12

طرفداران فرضیه توطئه البته هنوز راضی نیستند. حتی وقتی به آن‌ها گفته می‌شود صفحات بازتاب‌دهندهای که فضانوردان ناسا روی ماه گذاشته‌اند، هنوز آنجا است و حتی منجمان آماتور با ابزار مناسب می‌توانند با تاباندن لیزر و رصد بازگشت آن، فاصله زمین به ماه را اندازه بگیرند ، وقتی تصاویر جدید مدارگرد اکتشافی ماه به آن‌ها نشان داده می‌شود که جای پای فضانوردان، ابزارهای علمی و طبقه پایین ماه‌نشین در آن‌ها مشخص است، وقتی تصاویر مدارگرد ژاپنی ماه به آن‌ها نشان داده می‌شود که از فراز سایت فرود آپولوها گرفته شده (برای مشاهده تصاویر مدارگرد ژاپنی، اینجا را کلیک کنید) و یک به یک مطابق تصاویری است که بیش از 30 سال پیش فضانوردان به زمین آوردند، باز هم قانع نمی‌شوند.

این مجموعه برای کسانی بود که می‌خواهند پاسخ‌هایی برای سوال‌های خود در این زمینه پیدا کنند؛ اما توصیه آخر این‌که هیچ‌گاه وقت بیش از اندازه‌ای برای بحث با حامیان فرضیه توطئه تلف نکنید. اگر با دادن توضیحات ابتدایی احساس کردید آن‌ها کماکان بدون آنکه به شما گوش کنند حرف‌های خود را تکرار می‌کنند، به جای تلف کردن وقت خود از پشت تلسکوپ، دوربین دوچشمی و یا با چشمان غیرمسلح خود به آسمان و به ماه نگاه کنید و بگذارید شکوه ماه و فضا شما رادر بر بگیرد.

پایان

پوریا ناظمی

قسمت اول

قسمت دوم

قسمت سوم

قسمت چهارم

قسمت پنجم

قسمت ششم

مطلب مرتبط:

سفر به ماه از خیال تا واقعیت

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

13 دیدگاه

  1. بزودی آمریکا تا سال 2024 یا شايدم 2025 برای اثبات سفرش به ماه مجددا به ماه با پروژه ارتمیس خواهد رفت
    بی صبرانه منتظر آن زمان هستم
    تا حقیقت بر همگان معلوم شود که آیا انسان به ماه رفته یا میتواند برود یا خیر

  2. از نظر من همه برای اینکه یک حقیقت رو ثابت کنن به اندازه کافی تلاش کردن. دیگه وقتشه اون آدمایی رو که میگن انسان نرفته به ماه رو فراموش کرد چون اولین افرادی که این گفتن همونایی بودن که می گفتن زمین تخته. به نظر اونا تو چند صد سال پیش جا موندن. من نمی دونم چطور از نظر شما اگه نرفتیم ماه می تونیم به سمت ماه لیزر بزنیم و باز تابش رو دریافت کنیم. اون عده ای هم که میگن آدما نرفتن ماه مثلا می خوان بگن که ما خیلی روشن فکریم و ما باید براشون ناراحت باشیم چون هنوز نفهمیدن روشن فکر بودن به معنای داشتن عقاید متفاوت با همه افراد نیست بلکه پذیرش حقیقته.
    با تشکر از سایت علمی و خوب بیگ بنگ

  3. بازم مثل همیشه دو گروه هستن که باهم درگیرن در مورد قضاوت دراین باره باید بگم کسانی که میخان تایید کنن باید اطلاعات علمی زیادی داشته باشن یه چیزی در حدی که بشه باهاش ناسارو شناخت و کسایی هم که میخوان مخالفت کنن باید از ناسا بیشتر بارشون باشه کلا با اطلاعات ناقص و پایین فقط یک ایرانی با تمام وجودش تصمیم میگیره نظر هرکس هم مهمه ولی تحلیلش مهم تر اینکه ما تحلیل گر باشیم خوبه وباعث میشه به حقیقت برسیم

  4. اینگونه افراد همیشه نسبت به همه چیز بدبین هستند و پشت هر رویدادی را دستی نامریی می بینند، مثلا می گویند:واقعه 11سپتامبر وانهدام برج های دوقلو کار خود امریکا بوده، این افراد معمولا اهل مطالعه نیستند و اطلاعات خود را از نشریات زرد یا سایتهای غیر معتبر شبه علمی بدست می آورند. متاسفانه رادیو تلویزیون دولتی هم که باید اخبار علمی را از منابع معتبر پخش کند بعضی مواقع مانند همین افراد مطالب شبه علمی را بجای علم واقعی به خورد بینندگان می دهد!

    1. هر وقت دیدین کسی گفت اینا همش ساختگیه یادتون بیاد آدمای هم هستن که میگن زمین گرد نیست ? یکم درک این آدما رو ساده تر میکنه خدایش دلایل بظاهر علمی هم میارن حالا یه عده فکر میکنن اینا دروغ بوده خب حتی اگه دروغم بود اینقد روش کار میکردن هیچکی نفهمه

  5. خیلی واسم جالبه
    گیریم با آپولو 11 و هزار و یک دستگاه پرتابگر رفتن فضا و از اونجا رفتن ماه
    آقا یکی به من بگه اینا چطوری برگشتن؟؟!!!
    بدون پرتابگر و دستگاه های محافظ
    بابا دروغم حدی داره
    بعله 45 سال وقت داشتن تا جوابی برای کارهاشون دست و پا کنن
    ایشالا تا 10 بیست سال دیگه مشخص میشه که همش دروغ بوده

    1. عزیزم اون ماه نشین رو که مستقیم به سمت ماه پرتابش نکردن که بخواد مستقیم با اون وضع برگرده به جو زمین! بخش انتقال دهنده ی ماه نشین به زمین تو مدار ماه در گردش بوده کافیبود فقط میرسیدن به اون.
      در ضمن ایستگاه فضایی رو برا چی ساختن؟ محض خنده؟

      حالا گیریم که ناسا این عکسهارو با فتوشاپ(!) درست کرده باشه…. یعنی خودشون عقلشون نکشیده تو آسمون ستاره بذارن یا سایه ها رو تیره کنن یا اون پرچمه رو اتو بزنن؟

    2. که چی بشه مثلا؟ شما خوشحال میشید فردا بگن انسان ها همون ۱ صدم در صدم ندارن شدن همون میمون ها؟ من با سوال شما مشکلی ندارم ولی نمی تونم این علاقه شما به رد یکی از بزرگترین جهش های تاریخ علم رو درک کنم…

  6. یعنی به جرات میتونم بگم توی این چند هفته ای که با سایتتون اشنا شدم به اندازه این 11 سالی که توی اینترنتم توی هیچ سایتی اینقدر مطالعه نکردم و درگیر مطالبش نشدم ،طوری شده که ساعت ها مطالب فوق العادتون رو میخونم و از گذر زمان یادم میشه

  7. واقعا هنوز هستن کسایی که باور نمیکنن انسان به کره ماه قدم گذاشته ؟! من که باور نمیکنم این آدما هنوز وجود داشته باشن ! .

    1. ali دوست من اون آدم ها فقط جسم متحرک شون تو این کره خاکی وجود داره وگرنه مغزشون اکبند و بدون استفاده گذاشته شده . تاکی براشون توضیح بدیم و حرف های بدور از علم شون رو بگن اله و اعلم .