بیگ بنگ: تا کجا می توانید ببینید؟ هرچیزی که اکنون می توانید ببینید – با فرض اینکه چشمانتان می تواند تمام انواع تابش‌های اطراف را تشخیص دهد – جهان قابل مشاهده نامیده می شود.

در نور مرئی، چیزهای دورتری که می توانیم ببینیم از تابش پس زمینه مایکروویو کیهانی ناشی می شوند، یعنی 13.8 میلیارد سال پیش وقتی جهان مات و شبیه مه غلیظ بود. بعضی از نوترینوها و امواج گرانشی که ما را احاطه کرده‌اند حتی از مسافت‌های دورتری آمده‌اند، اما بشر هنوز تکنولوژی لازم برای تشخیص آنها را در اختیار ندارد. این عکس برجسته جهان قابل مشاهده را در یک مقیاس فشرده نشان می دهد که در آن، زمین و خورشید در مرکز منظومه‌شمسی قرار دارند و توسط ستاره‌های نزدیک، کهکشان‌های نزدیک، کهکشان‌های دور، رشته‌های مادۀ اولیه و تابش پس زمینه کیهانی احاطه شده‌اند. کیهان‌شناسان معمولأ فرض می کنند که جهان قابل مشاهدۀ ما بخش نزدیکی از یک ماهیت بزرگتر به نام «کیهان» است که در آن همان فیزیک کاربرد دارد. کیهان‌شناسان چنین استدلال می کنند که حتی جهان ما بخشی از یک چند جهانی بزرگتر است که در آن، ثابت‌های فیزیکی متفاوتی وجود دارند، قوانین فیزیکی مختلفی اعمال می شوند، ابعاد بالاتری وجود دارد که فقط نسخه‌ای تصادفی از جهان استاندارد ما در میان آنها واقع شده است.