تولد ستارگان در کهکشان مسیه ۹۴

بیگ بنگ : تصویر جدید تلسکوپ فضایی هابل کهکشان ستاره فشان* یا انفجاری مسیه ۹۴ را نشان می دهد که تقریبا ۱۶ میلیون سال نوری از زمین فاصله دارد و در شمال ِ صورت فلکی تازی ها نهفته است.

تصویری از کهکشان ستاره فشان مسیه 94 که تلسکوپ هابل ثبت کرده است.

تصویری از کهکشان ستاره فشان مسیه ۹۴ که تلسکوپ هابل ثبت کرده است.

به گزارش بیگ بنگ، در حلقه ی روشن اطراف کهکشان مسیه ۹۴ ستاره های جدید و جوان با سرعت زیاد در حال شکل گیری هستند، در واقع این حلقه ویژگی ستارگان انفجاری است. علت شکل گیری این ستارگان عجیب در این منطقه به احتمال زیاد بدلیل موج پر فشاری است که از مرکز کهکشان گاز و گرد و غبار فشرده را به اطراف پخش می کند. فشرده سازی مواد به این معنی است که گاز شروع به سقوط به داخل ابرهای متراکم می کند؛ در داخل این ابرهای متراکم، گرانش گاز و گرد و غبار را به هم جذب می کند تا حرارت و فشار به اندازه کافی بالا روند تا ستاره های جدید متولد شوند.

*کهکشان ستاره فشان (Starburst galaxy) کهکشانی است که در مقایسه با نرخ تشکیل متعارف ستارگان در بیشتر کهکشان‌ها نرخ بالایی از فرایند تشکیل ستارگان را دارد.

سایت علمی بیگ بنگ / منبع: scitechdaily.com

آرین خوشرنگ

نویسنده این مطلب: آرین خوشرنگ - دانشجوی رشته مکانیک - علاقمند به هوافضا، نجوم و فیزیک میباشد و در زمینه نگارش مقاله با وب سایت بیگ بنگ همکاری می کند.