بیگ بنگ: “بیل نلسون” مدیر ناسا اعلام کرد که آمریکا به دلیل چالش‌ها و تاخیرهای فنی، بازگشت فضانوردان خود به سطح ماه را از سال 2025 به سال 2026 موکول کرد.

moon

به گزارش بیگ بنگ، آرتمیس که در اساطیر یونانی به نام خواهر آپولو نامگذاری شده است، در سال 2017 به عنوان بخشی از برنامه‌های آژانس فضایی آمریکا اعلام شد تا فضانوردان بتوانند در نزدیکترین همسایه فضایی زمین حضور پیدا کنند و از دروسِ آموخته شده در آنجا برای ماموریت آینده به مریخ استفاده کنند.

اولین ماموریت آن، یک پرواز آزمایشی بدون خدمه به ماه و بازگشت به نام آرتمیس 1، پس از چندین‌بار تعویق سرانجام در سال 2022 انجام شد. “نلسون” به خبرنگاران گفت که ماموریت آرتمیس 2 که شامل خدمه‌ای است که روی سطح ماه فرود نمی‌آیند، از اواخر امسال به سپتامبر 2025 موکول شد.

همچنین آرتمیس 3، که در آن اولین زن و اولین فرد رنگین پوست قرار است روی ماه گام بگذارند، اکنون قرار است در سپتامبر 2026 برگزار شود. “نلسون” گفت: «ایمنی اولویت اصلی ما است و به تیم‌های آرتمیس زمان بیشتری برای حل چالش‌ها می‌دهیم.

همچنین ناسا به دنبال ساخت یک ایستگاه فضایی در ماه به نام دروازه(Gateway) است که در آن فضاپیماها در ماموریت‌های بعدی پهلو می‌گیرند. اسپیس ایکس متعلق به ایلان ماسک برنده‌ی قرارداد سیستم فرود آرتمیس 3 بر اساس نسخه‌ای از نمونه اولیه موشک استارشیپ خود شده که هنوز آماده نشده است. هر دو آزمایش مداری آن به انفجار ختم شده است.

تأخیر در استارشیپ دارای اثرات ثانویه (غیرمستقیم) است، زیرا پیمانکار لباس فضایی باید بداند لباس‌ها چگونه با فضاپیما ارتباط برقرار می‌کنند و شبیه‌سازهایی باید برای فضانوردان ساخته شود تا سیستم‌های آن را یاد بگیرند.

ماموریت آرتمیس 1 با مشکلات فنی مواجه شد، مثلاً سپر حرارتی کپسول خدمه اوریون به طرز غیرمنتظره‌ای فرسوده شد و ساختار زمینی مورد استفاده برای پرتاب موشک غول پیکر SLS بیش از حد انتظار آسیب دید. ناسا از مارس سال 2023 موافقت کرده است که حدود 40 میلیارد دلار به صدها پیمانکار برای پشتیبانی از آرتمیس بپردازد.

یک تفاوت اساسی بین ماموریت‌های آپولو در قرن بیستم و ماموریت‌های آرتمیس، نقش فزاینده‌ی مشارکت‌های تجاری است که بخشی از یک استراتژی گسترده‌تر برای مشارکت شرکت‌های خصوصی در اکتشاف فضا است که هدف آن کاهش هزینه‌ها و دسترسی بیشتر به فضا بوده است.

ترجمه: سحر الله‌وردی/ سایت علمی بیگ بنگ

منبع: sciencealert.com

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

2 دیدگاه

  1. سلام یک پرسش مهم برای من پیش آمده. در خبر بالا نوشته شده: “سپر حرارتی کپسول خدمه اوریون به طرز غیرمنتظره‌ای فرسوده شد و ساختار زمینی مورد استفاده برای پرتاب موشک غول پیکر SLS بیش از حد انتظار آسیب دید”
    ناسا چطور با تکنولوژی بیش از ۵۰ سال قبل در سال ۱۹۶۹ و ابتدای دهه ۷۰ میلادی مجموعه سفرهای آپولو رو بدون “فرسوده شدن” کپسول فضانوردان و آسیب دیدن ساختار زمینی پرتابه اصلی انجام داده است.
    مسلما تمام داده های سفرهای آپولو در بیش از ۵۰ سال قبل در آرشیو دقیق و علمی ناسا ذخیره شده است. چطور با تکنولوژی آن زمان این پروژه چندین بار با موفقیت انجام شده است ولی با تکنولوژی دهه سوم قرن ۲۱ هنوز مشکلاتی وجود دارد.

    قطعا که دانشمندان و مهندسان زمان ما هوش و خلاقیت کمتری از کارمندان دهه ۶۰ و ۷۰ میلادی ناسا ندارند!

    آیا این احتمال وجود داره که پروژه آرتمیس در حقیقت اولین برنامه موفق و ایمن و واقعی پاگذاشتن انسان بر روی قمر سیاره زمین باشد؟

    1. دوست گرامی تکنولوژی قدیمی ماموریت‌های آپولو برای دوران حال حاضر ما کاربری ندارن، از موشک گرفته تا کپسول سرنشین‌دار فضایی، ساخت ایستگاه فضایی به دور ماه، سطح نشین استارشیپ، لباس فضایی پیشرفته و هزاران تجهیزات کاربردی برای تحقیق و پژوهش و ایجاد یک سکونت گاه فضایی در ماه باید با اطمینان ساخته، آزمایش و بررسی بشه. بنابراین در این زمینه داره با تکنولوژی بروز پژوهش و بررسی میشه ولی این دلیلی بر رد ماموریت‌های آپولو نیست، چون سال ها در زمینه سفر سرنشین دار به ماه بودجه‌ای اختصاص داده نشد و روی ماموریت های دیگه سرمایه‌گذاری و پژوهش انجام شد. و در این نقطه‌ی زمانی و پیش از سفر انسان به مریخ، ماموریت های انسان به ماه اختصاص داده شد تا پیش زمینه ای برای سفر انسان به سیاره‌ی سرخ باشه.