بیگ بنگ: گزارش ناسا نشان می‌دهد که دمای کره زمین در سال ۲۰۲۳ در مقایسه با دوران پیش از انقلاب صنعتی، معادل ۱/۴۸ درجه سانتیگراد گرم‌تر شده است و در واقع سال ۲۰۲۳ به صورت رسمی گرم‌ترین سال زمین در طی 150 سال گذشته بود.

Untitled

در پس این گرمایش فهرست بلندبالایی از بلایای آب و هوایی نهفته است که انتشار گازهای گلخانه‌ای به آن‌ها دامن می‌زند. آتش‌سوزی‌های گسترده در کانادا، خشکسالی شدید در شاخ آفریقا و خاورمیانه، موج بی‌سابقه گرمای تابستانی در اروپا، ایالات متحده و چین، رکورد گرمای زمستانی در استرالیا یا آمریکای جنوبی، بارش‌های ویرانگر و طوفان‌های شدید از جمله آن‌هاست.

در سال ۲۰۲۳، صدها میلیون نفر در سراسر جهان گرمای شدیدی را تجربه کردند و از ژوئن تا دسامبر، هر ماه با یک رکورد جهانی در این زمینه مواجه بوده‌ایم. جولای به‌عنوان گرم‌ترین ماه سال گذشته ثبت شده است. علاوه بر ناسا، کارشناسان برنامه تغییرات اقلیمی کوپرنیک اتحادیه اروپا (CS۳) نیز هفته گذشته ۲۰۲۳ را به‌عنوان گرم‌ترین ماه ثبت‌شده در تاریخ اعلام کرده بودند.

curves

«گاوین اشمیت»، مدیر مؤسسه مطالعات فضایی گادرد می‌گوید: «گرمای استثنایی که تجربه می‌کنیم، چیزی نیست که قبلاً در تاریخ بشر رخ داده باشد. این اتفاق اساساً از انتشار سوخت‌های فسیلی به‌دست آمده و ما اثرات آن را در امواج گرما، بارندگی شدید و سیل‌های ساحلی می‌بینیم.»

محققان پیش‌بینی کردند اگر انسان به سوزاندن سوخت‌های فسیلی ادامه دهد، این سال تنها سال گرم کره زمین نخواهد بود. این فقط گوشه‌ای از آینده‌ی فاجعه‌باری است که اگر اقدامی برای آن صورت نگیرد، در پیش روی بشر خواهد بود.