بیگ بنگ: «ایلان ماسک» در اظهارات اخیر خود، طرحی را برای شرکت «xAI» فاش کرد که بر تولید هوش عمومی مصنوعی متمرکز است و می‌تواند به ما کمک کند تا بفهمیم که چرا هنوز بیگانگان را ندیده‌ایم.

daf d b bfe

به گزارش بیگ بنگ به نقل از ایسنا، «ایلان ماسک» مالک شرکت‌های مشهور «اسپیس‌ایکس» و «تسلا»، بار دیگر توجه خود را به یک مسئله چالش‌برانگیز معطوف کرده است. این مسئله موسوم به «پارادوکس فرمی» می‌گوید که چرا ما با وجود اینکه جستجوی فراوانی در کیهان انجام دادیم، چرا هیچ مدرکی دال بر وجود بیگانگان ندیده‌ایم. به گفته این غول فناوری، هوش مصنوعی ممکن است پاسخ‌هایی داشته باشد که بتوانند این راز را برملا کنند.

ماسک در یکی از جلسات مجازی اخیر که در توییتر برگزار شد، طرح خود را برای شرکت «xAI» فاش کرد که بر تولید هوش عمومی مصنوعی متمرکز است. این نوع هوش مصنوعی می‌تواند وظایف فکری را انجام دهد و از هوش انسانی پیشی بگیرد. ماسک معتقد است که با ابداع چنین هوش مصنوعی معتبری می‌توانیم به اسرار کیهان از جمله معماهای پیرامون ماده تاریک، انرژی تاریک و گرانش پی ببریم و در عین حال، پارادوکس فرمی را نیز حل کنیم.

«انریکو فرمی» فیزیکدان آمریکایی ایتالیایی‌الاصل که موضوع پارادوکس فرمی را برای اولین بار مطرح کرد و همین طور ایلان ماسک، مجذوب این اسرار شدند. هر دو نفر زمان زیادی را به تعمق در مورد پارادوکس فرمی و بررسی آنچه می‌تواند این مسئله کیهانی را توضیح دهد، اختصاص داده‌اند.

Breakthrough Listen px

ما مدت‌ها حول یک تفکر گشته‌ایم که شاید تمدن‌های پیشرفته تسلیم فناوری‌هایی شده‌اند که خودشان آنها را ایجاد کرده‌اند اما این امکان وجود دارد که موجودات فضایی در شکل‌ها و مکان‌هایی وجود داشته باشند که ما هنوز به آنها فکر نکرده‌ایم یا اینکه صرفا علاقه‌ای به صحبت کردن با ما موجودات ابتدایی‌ ندارند. حقیقت در کیهان نهفته است و پیدا کردن آن به ما بستگی دارد.

ماسک به دلیل نگرانی خود در مورد این که ممکن است ما تنها زندگی هوشمند در وسعت کیهان باشیم، به پارادوکس فرمی علاقه‌مند است. حمایت او از سکونت در سیارات دیگر و اهمیت اکتشاف فضایی، همیشه موضوعی تکراری در اظهارات عمومی و توییت‌های او بوده است.

اگرچه بسیاری از پژوهشگران فرضیه‌های خود را در مورد پارادوکس فرمی ارائه کرده‌اند اما رویکرد ماسک در مورد xAI، یک جهت جدید را نشان می‌دهد. ماسک امیدوار است با استفاده از پتانسیل هوش مصنوعی، ماهیت واقعی جهان را کشف کند و شاید پاسخی را برای این معمای گیج‌کننده بیابد.

ماسک در حال حاضر جزئیات بیشتری را در مورد xAI یا توسعه آن ارائه نکرده است. با وجود این، چشم‌انداز جاه‌طلبانه ماسک برای این پروژه، تأثیر عمیقی را برجسته می‌کند که هوش مصنوعی می‌تواند بر درک ما پیرامون کیهان و جایگاه ما در آن داشته باشد.

سایت علمی بیگ بنگ / منبع: businessinsider.com