بیگ بنگ: خانه ی لوک اسکای در فیلم جنگ ستارگان در صحرای سیاره ی تاتوين(Tatooine) با دو خورشید قرار داشت، زیرا این سیاره به دور دو ستاره می چرخید. دانشمندان سیارات غول پیکر گازی که به دور یک جفت ستاره در حال چرخش میباشند را شناسایی کرده اند. بسیاری از محققان بر این باورند که سیارات سنگی نمی توانند آنجا باشند، حالا محاسبات ریاضیدانان نشان می دهد که سیارات زمین مانندی مثل تاتوين به احتمال زیاد بطور گسترده وجود دارند.

6a00d8341bf7f753ef01bb08126160970d11به گزارش بیگ بنگ، مطالعات اخترفیزیکدان بن براملی از دانشگاه یوتا و اسکات کنیون از رصدخانه اخترفیزیک اسمیتسونیان نشان می دهد غروب سیاره ی تاتوين ممکن است بسیار بیشتر رایج باشد. این محققان معتقدند در خارج از یک ناحیه کوچک در نزدیکی جفت ستاره، یک سیاره سنگی یا گازی می تواند همانند یک سیاره که به دور یک ستاره مجرد می چرخد وجود داشته باشد، در این سناریو سیاره ها در اطراف منظومه های دوتایی می توانند شایع تر باشند و این عنوان مطالعه ای جدید برای یافتن سیارات سنگی به دور ستاره های دوتایی میباشد.

مطالعاتی که محققان ناسا روی سیارات بیرونی منظومه شمسی از جمله سیاره ی کوتوله ی پلوتو و قمر آن شارون انجام شده نشان می دهد که همانند یک منظومۀ دوتایی با چرخش چهار قمر به دور آن عمل می کنند، درست مثل یک دیسک در حال چرخش گاز و غبار به دور ستاره های جوان است که در نهایت سیارات را شکل می دهد. در اطراف یک ستاره تنها سیارات تمایل دارند تا مسیر های دایره ای را دنبال کنند، اگر سیارات به هم نزدیک شوند می توانند به آرامی با هم ادغام شوند؛ اما اگر سیارات به دور مسیر جفت ستاره ها بچرخند مسیر های آنها قاطی می شود و به سوی یکی از ستاره ها کشیده می شوند، در این صورت مسیر آنها درهم می شود و در سرعت های بالا منجر به برخورد مخرب آنها می شود.

تحقیقات قبلی روی مسیر دایره ای سیاره های شکل گرفته در منظومه های دو ستاره ای انجام شد، اما مطالعات جدید نشان می دهد که سیاره ها زمانی که کوچک هستند بطور طبیعی مسیر بیضوی را دنبال می کنند و به مسیر دایره ای نمی روند. اگر سیارات به جای مسیر دایره ای در مسیر بیضوی حرکت کنند به هم برخورد نمی کنند و می توانند در مدارهایی حرکت کنند که به خود شکل دهند. در این مطالعه با محاسبات ریاضی ساده کامپیوتری نشان داده شد که سیارات هم اندازه زمین می توانند به دور منظومه های دو ستاره ای تشکیل شوند. این شبیه سازی نشان داد، چرخش سیارات در مدار بیضوی می تواند بدون تصادف و برخورد برای ده ها و هزاران سال در اطراف ستاره ها ادامه داشته باشد.

براملی می گوید ایجاد یک سیاره زمین مانند در یک منظومه دو ستاره ای آسانتر از ایجاد آن به دور یک ستاره تنها است، بنابراین ما فکر می کنیم سیارات شبیه تاتوين بسیار در جهان متداول باشد. تلسکوپ فضایی کپلر تاکنون بیش از 1000 سیاره در حال چرخش به دور ستاره ها که تعدادی از آنها سیارات سنگی در منطقه قابل سکونت نه سرد و نه گرم نه بسیار دور از سیاره در حال چرخش میباشند، کشف کرده است. همچنین کپلر هفت سیاره را به دور منطقه ی قابل سکونت ستاره های دوتایی کشف کرده است، اما همه آنها سیارات گازی غول پیکر بزرگتر از اورانوس و نپتون هستند، یعنی هیچکدام از آنها شبیه زمین یا تاتوين در جنگ ستارگان نیستند. براملی معتقد است که کپلر هنوز سیارات زمین مانند به دور منظومه های دوتایی را مشاهده نکرده است زیرا آنها در مقایسه با غول های گازی بسیار کوچک هستند و اندازه گیری و مشاهده ی آنها بسیار سخت است.

ترجمه: رامین فخاری/ سایت علمی بیگ بنگ – منبع: dailygalaxy.com