بیگ بنگ: دانشمندان با استفاده از مشاهدات تلسکوپ جیمز وب، دیسک‌های تشکیل سیاره را در سحابی خرچنگ مطالعه کردند و دریافتند که سیارات سنگی ممکن است در محیط تشعشعات شدید تشکیل شوند.

Artist’s impression of protoplanetary disc

به گزارش بیگ بنگ به نقل از ایسنا، تلسکوپ فضایی جیمز وب، اولین رصد را از ناحیه داخلی و آغشته به تشعشعات یک دیسک سیاره‌ای که در آن سیارات سنگی شکل می‌گیرند، انجام داد. جیمز وب به طور قابل‌توجهی وجود آب و مولکول‌های متنوع در این منطقه را شناسایی کرد که نشان‌دهندۀ پتانسیل تشکیل سیارات زمین‌مانند در چنین محیط‌های خشنی است.

یک گروه چند ملیتی از دانشمندان، دیسک‌های تشکیل‌ سیاره را در سحابی خرچنگ که با نام NGC ۶۳۵۷ نیز شناخته می‌شود، تجزیه و تحلیل کردند. منطقه‌ای که حدود ۵۵۰۰ سال نوری با زمین فاصله دارد. “ماریا کلودیا رامیرز-تانوس” سرپرست این تیم از موسسه نجوم ماکس پلانک در آلمان در یک بیانیه رسمی گفت: «جیمز وب تنها تلسکوپ با وضوح و حساسیت فضایی برای مطالعه قرص‌های تشکیل سیاره در مناطق عظیم ستاره‌ساز است.»

تشخیص مولکول‌های مختلف با وجود تشعشعات شدید

ابزار فروسرخ میانی وب(MIRI) توسط ستاره شناسان برای مطالعه دیسک پیش‌سیاره‌ای XUE ۱ در خوشه ستاره‌ای Pismis ۲۴ مورد استفاده قرار گرفت. این ابزار برای به دست آوردن اطلاعات در مورد خواص فیزیکی و ترکیب شیمیایی این دیسک بسیار مهم بود.

“آرجان بیک” از دانشگاه استکهلم در سوئد می‌گوید: «تنها محدوده طول موج MIRI و وضوح طیفی به ما امکان می‌دهد تا موجودی مولکولی و شرایط فیزیکی گاز و غبار گرم را که در آن سیارات سنگی تشکیل می‌شوند، بررسی کنیم.»

image e XUE

پژوهشگران در طول مشاهدات از دیسک XUE ۱ انتظار داشتند که به دلیل وجود چندین ستاره پرجرم در NGC ۶۳۵۷، آن را در تابش فرابنفش غرق کند. با این حال، آنها انواع مولکول‌ها که برای ساخت سیارات سنگی اساسی هستند کشف کردند. این یک کشف شگفت‌انگیز است.

“رنس واترز” عضو این تیم پژوهشی از دانشگاه رادبود در هلند گفت: «ما متوجه شدیم که دیسک داخلی اطراف XUE ۱ به طور قابل توجهی شبیه به دیسک‌های موجود در مناطق ستاره‌ساز نزدیک است. ما آب و مولکول‌های دیگر مانند مونوکسید کربن، دی اکسید کربن، سیانید هیدروژن و استیلن را شناسایی کرده‌ایم. با این حال، انتشار یافت شده ضعیف‌تر از پیش‌بینی برخی مدل‌ها بود. این ممکن است بر شعاع دیسک بیرونی کوچکی دلالت داشته باشد.»

Protoplanetary disc XUE (MIRI emission spectrum: .–. m

“لارس کویپرز” از دانشگاه رادبود افزود: «ما شگفت‌زده و هیجان‌زده شدیم، زیرا این اولین‌بار است که این مولکول‌ها در این شرایط خشن شناسایی می‌شوند. این مطالعه جدید، نظریه‌های قبلی را به چالش می‌کشد و پیشنهاد می‌کند که شرایط مساعد برای تولد سیارات زمینی ممکن است متنوع‌تر از تصور قبلی باشد.»

این مطالعه بخشی از برنامه محیط‌های فرابنفش شدید تلسکوپ فضایی جیمز وب بود که به کاوش دیسک‌های تشکیل سیاره در مناطق بزرگ ستاره‌ساز اختصاص داده شده است. جزئیات بیشتر این پژوهش نیز در مجله Astrophysical منتشر شده است.

سایت علمی بیگ بنگ / منابع: sci.news , esawebb.org