بیگ بنگ: «تلسکوپ بسیار بزرگ» واقع در شیلی، عکس‌های خیره‌کننده‌ای از سیاره‌ها ثبت کرده که در اطراف ستاره‌های جوان در حال شکل‌گیری هستند.

Planet forming discs in three clouds of the Milky Way

به گزارش بیگ بنگ به نقل از ایسنا، عکس‌های خیره‌کننده‌ای که با «تلسکوپ بسیار بزرگ»(VLT) در شیلی ثبت شده‌اند، اطلاعات منحصربه‌فردی را از شکل‌گیری سیاره‌ها در اطراف ستاره‌های جوان نشان می‌دهند.

در این عکس‌ها، منظومه‌های سیاره‌ای در حال ظهور بیشتر شبیه به کهکشان‌های مینیاتوری به نظر می‌رسند. شکل‌های موجود در این عکس‌ها، بازوهای مارپیچی را با وضوح مشخص نشان می‌دهند که از گرد و غبار متراکم ناشی می‌شوند. برخی دیگر، ابرهای درخشان را نشان می دهند.

این مشاهدات برای ستاره‌شناسان، یک فرصت منحصربه‌فرد را برای مطالعه کردن چگونگی تولد سیارات فراهم می‌کنند. این مجموعه عکس‌ها، یکی از بزرگترین نمونه‌ها در نوع خود است که بیش از ۸۰ ستاره جوان و قرص‌های تشکیل‌دهنده سیاره آنها را نشان می‌دهد.

«کریستین گینسکی» مدرس «دانشگاه گالوی» در ایرلند و پژوهشگر ارشد این پروژه گفت: این یک تغییر در پژوهش ماست. ما از مطالعه کردن منظومه‌های ستاره‌ای منفرد، به این نمای کلی از مناطق ستاره‌ساز رسیده‌ایم. ستاره‌های جوان و سیاره‌های نوپای آنها از سه منطقه اصلی ستاره‌زایی در کهکشان راه شیری می‌آیند. برخی از آنها در ابرهای گازی در فاصله ۶۰۰ سال نوری از زمین قرار دارند و برخی دیگر در فاصله ۱۶۰۰ سال نوری از زمین قرار گرفته‌اند.

Planet forming discs in the Taurus cloud

پژوهشگران طیف گسترده‌ای را از قرص‌های تشکیل‌دهنده سیاره یافتند که تفاوت‌های قابل‌توجهی را براساس مکان‌هایی که از آن آمده‌اند، نشان می‌دهند. برای مثال، ستاره‌شناسان در فاصله ۱۶۰۰ سال نوری، گروه‌هایی متشکل از دو یا چند ستاره را مشاهده کردند که فقط با قرص‌های ضعیف تشکیل‌دهنده سیاره احاطه شده بودند. برخی از پرجرم‌ترین ستاره‌های این منطقه، قرص‌هایی به شکل عجیب داشتند که نشان‌دهنده وجود سیاره‌های بسیار بزرگ هستند. این سیاره‌ها با کشش گرانشی قابل توجه خود، قرص تشکیل‌دهنده خود را منحرف می‌کنند.

“گینسکی” گفت: برخی از این قرص‌ها، بازوهای مارپیچی بزرگی را نشان می‌دهند که احتمالا توسط حرکات پیچیده سیاره‌های در حال چرخش هدایت می‌شوند. سایر موارد در این مجموعه داده، حلقه‌ها و حفره‌های بزرگی دارند که به احتمال زیاد در اثر تشکیل سیاره‌ها ایجاد شده‌اند. بقیه آنها هنوز صاف و به ظاهر غیر فعال هستند.

پژوهشگران امیدوارند که در آینده بتوانند عکس‌های دقیق‌تری را با تلسکوپ بسیار بزرگ به دست بیاورند و شاید حتی سیاره‌های سنگی کوچک را در مناطق داخلی منظومه‌های سیاره‌ای در حال ظهور شناسایی کنند. جزئیات بیشتر این پژوهش در مجله «Astronomy & Astrophysics» منتشر شده است.

سایت علمی بیگ بنگ / منبع: space.com