بیگ بنگ: طبق اعلام ناسا، مونتاژ و ساخت سفینه “اوریون” به پایان رسیده و هم اکنون آزمایش سیستم‌های دیگری نظیر موتور موشک «سیستم پرتاب فضایی» آغاز شده است. ناسا اعلام کرد چند روز پیش آزمایش موتور موشک‌ جدید ناسا موسوم به «مگاراکت» که با هدف اعزام انسان به کُره ماه طراحی شده، به علت نقص فنی نیمه کاره ماند.

Green Run hot firelarge xآزمایش چهار موتور «سیستم پرتاب فضایی»(اس ال اس) ساعت ۲۲:۳۰ روز شنبه به وقت گرینویچ(۱۷:۳۰ به وقت شرق آمریکا) آغاز شد ولی کمتر از دو دقیقه بعد به دلیل بروز مشکل در یکی از قطعات اساسی موتور شماره ۴ به طور خودکار توسط نرم‌افزار کنترل کننده، متوقف شد. این آزمایش قرار بود ۸ دقیقه به طول بینجامد تا پرتاب موشک به مدار ماه شبیه‌سازی شود.

الکس کاگنولا مهندس ناسا در مورد توقف زودهنگام این تست گفت آنها موتورها را “با موفقیت” آتش کردند و این روند در یک دقیقه اول خوب پیش رفت و اضافه کرد: «حد و مرزهای مشخصی هست که عملیات باید تحت آنها انجام شود… تیم آزمایش شاهد داده‌هایی بود که ممکن است مطلوب نبوده باشد، برای همین موتورها را پیش از موعد اولیه یعنی هشت دقیقه خاموش کردیم.» این اولین‌بار است که کلیه چهار موتور “آر اس-۲۵” با هم در یک تست موسوم به “هاتفایر” روشن می‌شد.

سیستم پرتاب فضایی ناسا(SLS) قرار بود در ۲۰۱۷ به پرواز درآید، اما این پروژه به دلایلی از جمله کمبود بودجه تا کنون به تعویق افتاده است. مگاراکت قرار است فضاپیمای بدون سرنشین «اوریون» را در قالب پروژه «آرتمیس یک» به مدار ماه بفرستد. ناسا قرار است پس از انجام موفقیت‌آمیز این ماموریت، اعزام فضانورد به مدار ماه در سال ۲۰۲۳ انجام می‌شود.

پس از آن، احتمالا در سال ۲۰۲۴ فضانوردان آمریکایی‌ قادر خواهند بود تا برای نخستین‌بار از زمان ماموریت آپولو ۱۷ در سال ۱۹۷۲ بار دیگر بر ماه فرود آیند و بر سطح این قمر گام بگذارند. ناسا ابراز امیدواری کرده که نقص فنی رخ داده در آزمایش روز شنبه که قرار بود هشتمین و آخرین تست در مرحله ارزیابی توسط مهندسان ناسا و بوئینگ باشد، به آسانی رفع شود و مراحل دیگر پروژه طبق برنامه پیش برود.

سیستم پرتاب فضایی در صورت راه‌اندازی موفق توسط ناسا، قدرتمندترین موشکی خواهد بود که انسان تاکنون به فضا پرتاب کرده است. این موشک ۴۷ متر طول دارد و توان موتور آن ۲۲ میلیون اسب بخار است بزرگترین موتور موشک سوخت جامد جهان محسوب می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.