article-2303466-1910BCB2000005DC-588_634x421
دانشمندان می‌گویند: آشكار ساز اشعه كیهانی كه در ایستگاه بین المللی فضایی قرار دارد موفق به كشف اثری از ماده تاریک شده است. ماده تاریک، ماده اسرار آمیزی است كه گفته می‌شود باعث منسجم نگاه داشتن كیهان شده است اما هرگز به طور مستقیم مشاهده نشده است.

اما اولین نتایج بدست آمده از طیف سنج مغناطیسی آلفا كه به AMS معروف است تقریبا به اندازه خود ماده تاریک معمایی است.

دانشمندان آزمایشگاه فیزیك ذرات اروپا واقع در نزدیكی ژنو اعلام كردند: این نتایج اثراتی از پدیده فیزیكی جدیدی را نشان می‌دهند كه می‌تواند ماده تاریک عجیب و ناشناخته باشد و یا انرژی باشد كه از تپ اخترها نشات می‌گیرد. نتایج حاصل از این طیف سنج حائز اهمیت هستند چرا كه تصور می‌شود ماده تاریک حدود یك چهارم تمامی مواد موجود در كیهان را تشكیل می‌دهد. پرده برداشتن از رمز و راز ماده تاریک می‌تواند به دانشمندان كمك كند تا تركیب جهان ما و به ویژه عاملی كه موجب نگاه داشتن كهكشان‌ها می شود را بهتر بشناسند.
article-2303466-1910F72E000005DC-235_634x422
«ساموئل تینگ» برنده جایزه نوبل فیزیك كه ریاست این محققان را بر عهده دارد به همكارانش در سازمان اروپایی تحقیقات هسته‌ای معروف به «سرن» گفت: انتظار دارد كه در عرض چند ماه یك پاسخ قطعی در مورد این پدیده غیرمنتظره جدید بدست آورد.

این طیف سنج هفت تنی كه دو میلیارد دلار هزینه ساخت آن شده است دو سال پیش به فضا فرستاده شد و دارای یك حلقه آهن ربا 91.0 متری در مركز خود است كه از طریق آن اطلاعات را برای تجزیه و تحلیل به سرن ارسال می‌كند.

Read More : http://www.dailymail.co.uk

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

2 دیدگاه

  1. با سلام
    ماده ی تاریک حدود سه چهارم مواد تشکیل دهنده ی جهان را تشکیل می دهد نه یک جهارم

    1. درود به شما، ماده ی تاریک حدود 26.8 درصد از محتویات کیهان را تشکیل می دهد، مقاله ی زیر را مطالعه و به منابعش مراجعه کنید. اینفوگراف این خبر را هم نگاه کنید»»» ماده تاریک چیست؟