بیگ بنگ: ناسا یک ماموریت علمی در نظر گرفته که در سال 2024 میلادی به اجرا در خواهد آمد. هدف از این ماموریت، نمونه‌برداری، تجزیه و تحلیل و ترسیم ذراتی است که از لبه‌های فضای میان ستاره‌ای به سمت زمین گسیل می شوند.

تصویری هنری از کاوشگر شتاب و ترسیم میان ستاره‌ای که سیگنالهای حاصل از برهمکنش بادهای خورشیدی با بادهای سایر ستارگان را نشان می دهد.

به گزارش بیگ بنگ، عملیات کاوشگر شتاب و ترسیم میان ستاره‌ای(IMAP) به محققان کمک می کند تا مرز هلیوسفر را بهتر درک کنند؛ این مرز نوعی حباب مغناطیسی است که منظومه شمسی ما را احاطه کرده و از آن محافظت می کند. در این منطقه، جریان مداوم ذرات از خورشید که بادهای خورشیدی نامیده می شوند، با مواد حاصل از بقیه قسمت‌های کهکشان برخورد می کند. این برخورد، میزان تابش‌های کیهانی که به هلیوسفر وارد می شوند را محدود می کند. این ماموریت جدید ذراتی را که به درون آن وارد می شوند را جمع‌آوری و تحلیل خواهد کرد.

«دنیس اندرچیک» معاون اجرایی عملیات علمی ناسا در واشنگتن گفت: «این مرز جایی است که خورشیدِ ما نقش بسیار پر رنگی در محافظت از ما و زمین ایفا می کند. یافته‌های این تحقیقات می تواند کمک فزاینده‌ای به دانشمندان بکند، با توجه به اینکه ارسال انسان به فضا در آینده یکی از اولویت‌های اصلی ما خواهد بود.» یکی دیگر از اهداف این عملیات، یادگیری بیشتر درباره تولید پرتوهای کیهانی در هلیوسفر می باشد. پرتوهای کیهانیِ تولید شده به صورت محلی، کهکشان یا فراتر از آن می توانند در کاوشگران انسانی در فضا تاثیر بگذارند و به سیستم‌های فناوری آسیب بزنند.

این فضاپیما تقریبا در فاصله 1.5 میلیون کیلومتر از زمین و در جایی موسوم به نقطه لارانژی قرار خواهد گرفت. این کار به کاوشگر اجازه خواهد داد تا با توان حداکثری به بررسی برهمکنش‌های میان بادهای خورشیدی و واسطۀ میان ستاره‌ای در فضای بیرون منظومه شمسی بپردازد. سرپرست ارشد ماموریت آقای «دیوید مک کوماس» از دانشگاه پرینستون است. آزمایشگاه فیزیک کاربردی دانشگاه جانز هاپکینز در لورل مریلند، مدیریت پروژه را بر عهده خواهد داشت. در این عملیات، 10 ابزار عملی حمل خواهد شد؛ سازمان‌های تحقیقاتی آمریکایی و بین‌المللی و دانشگاه‌ها در تهیه این ابزارها دخیل خواهند بود. عملیات IMAP پس از یک جلسه ارائه مقاله جامع و رقابتی در اواخر سال 2017 برگزیده شد.

این پنجمین ماموریت در برنامه‌های کاوشگر STP ناسا به شمار می رود. از جمله سایر عملیات‌ها می توان به «رصدخانه روابط زمینی خورشیدی» یا همان (STEREO) با همکاری آژانس فضایی اروپا، «عملیات چندمقیاسی مگنتوسفری» یا همان (MMS) که هم اکنون فرایند اساسی بازترکیب مغناطیسی در نزدیکی زمین را بررسی می کند، «عملیات حسگری از راه دور خورشیدی» یا همان (Hinode) اشاره کرد که با همکاری آژانس کاوش‌های هوافضای ژاپن در حال انجام است. عملیات «heliophysics» ناسا تلاش می کند تا خورشید و برهمکنش آن با زمین را مورد بررسی و تحلیل قرار دهد.

منبع: NASA