کشف یکی از نادرترین بلورهای زمین در شهاب‌سنگ عجیب

بیگ بنگ: فیزیکدانان موفق به کشف نوعی شبه‌بلور در تکه‌ شهاب‌سنگی در روسیه شدند و این سومین باری است که چنین ماده‌ای در طبیعت کشف شده‌ است.

quasicrystal-dec_1024براساس گزارش دیسکاوری،‌ این شبه بلور که از فضا به زمین آمده‌است تنها به دلیل کمیاب‌بودنشان شگفت‌انگیز نیستند، ساختار اتمی آنها به اندازه‌ای عجیب و غریب است که برای چندین دهه وجود آنها غیرممکن تصور می‌شد و اولین دانشمندی که آن را کشف کرد، شغلش را در ازای این کشف از دست داد. این گونه جدید شبه بلور توسط گروهی از دانشمندان دانشگاه فلورانس ایتالیا کشف شده‌ است.

این دانشمندان در حال بررسی ذرات کوچک شهاب‌ سنگی بودند که ۵ سال پیش در منطقه خاتیرکای روسیه به زمین برخورد کرده‌ بود و تکه‌ای از این شبه‌بلور به بزرگی چند میکرومتر درون آنها کشف کردند. این سومین باری است که چنین شبه‌ بلوری درون ذرات این شهاب‌ سنگ کشف می‌شود و نشان می‌دهد نمونه‌های بیشتری از این ماده با ترکیباتی عجیب‌تر در فضا وجود دارند. شبه بلورها از ساختار اتمی منحصر‌ به‌ فردی برخوردارند که ویژگی‌های متقارن بلورها و آشفتگی یک جسم جامد نامتقارن را همزمان در خود دارند.

quasi-structureبلورهای عادی مانند دانه‌های برف،‌الماس، و دانه‌های نمک از ذراتی تشکیل شده‌اند که با تقارنی تقریبا کامل در کنار یکدیگر چیده شده‌اند. این نوع جدید از بلورها اولین‌بار در سال ۱۹۸۲ توسط دانیل شچمان کشف شد و در سال ۲۰۱۱ به خاطر ای کشف نوبل شیمی را دریافت کرد،‌ با این همه تا پیش از این برای ده‌ها سال توسط همکارانش به دلیل کشف عجیب و غریبش مورد تمسخر قرار می‌گرفت. جزئیات بیشتر این پژوهش در Scientific Reports منتشر شده است.