بیگ بنگ: تنوع بسیار بیشتری در سایز مغز مردان نسبت به سایز مغز زنان وجود دارد. این یافته می‌تواند دلیل شایع بودن بیشتر بیماری‌هایی همچون اوتیسم و اختلال کم توجهی(ADHD) را در بین پسرها توضیح دهد.

به گزارش بیگ بنگ، لارا میرنگا محقق مغز 1234 داده‌ی MRI دانشگاه کالیفرنیا که مربوط به کودکان و جوانان با سن سه تا 21 سال بود را مورد بررسی قرار داد. او تنوع حجم مغز در مردان را با تنوع حجم مغز در زنان مقایسه کرد. او پی برد که این تنوع در مردان بیش از زنان است. بنابراین نسبت به دختران، پسران بیشتری با مغز بسیار کوچک یا بسیار بزرگ وجود داد. این یافته‌ها می‌تواند دلیل شیوع بیشتر بیماری‌های رشدی همچون اوتیسم و اختلال کم توجهی در میان پسران را توضیح دهد.

تفاوت ژنتیکی

مطالعات پیشین در مورد عملکرد مدرسه‌ی کودکان، تنوع بیشتری در پسران نسبت به دختران پیدا کرده بود. ویرنگا می‌گوید: « من می‌خواستم در این باره تحقیق کنم که آیا این تفاوت‌ها را در مغز نیز می‌توان دید. همچنین می‌خواستم ببینم آیا این تفاوت‌ها در همان مراحل اولیه وجود دارند یا در طول زمان به وجود می‌آیند. مشخص شد که تفاوت در تنوع سایز مغز در سن سه سالگی مشخص است و با بزرگ شدن کودک پایدار می‌ماند. این نشان دهنده‌ی یک تاثیر ژنتیکی در مغز است. در این مطالعه ارتباط با عملکرد مدرسه مورد بررسی قرار نگرفت. ما گمان می‌کنیم که فاکتورهای محیطی تفاوت بین پسرها و دخترها در تنوع عملکرد مدرسه را افزایش می‌دهد.»

دلایل احتمالی

ویرنگا می‌گوید که یک توضیح احتمالی برای این تفاوت می‌تواند این باشد که مردان فقط یک کروموزوم ایکس دارند. « اگر این کروموزوم ایکس دارای ژنی باشد که مرتبط با ساختار مغز کوچکتر باشد، آن را در تمام ساختارهای مغز مردان مشاهده خواهید کرد. دو کروموزم ایکس در زنان نشان دهنده‌ی تمایل به متوسط است. از آنجایی که هر کروموزوم ایکس در یک سلول مغزی بیش از کروموزم دیگر فعال است باعث می‌شود که هر کدام دیگری را بالانس کند.»

نتایج نشان می‌دهند اختلالات روانپزشکی مردانه ممکن است با تنوع بیشتر در حجم مغز در مردان و تک کروموزوم ایکس در ارتباط باشد. این مطالعات می‌تواند سبب درک بهتر ما از این بیماری شوند. در حقیقت اینگونه نیست که همه‌ی مردان و همه‌ی زنان از هم متفاوتند و همچنین اینگونه نیز نیست که میان زنان هیچ تفاوتی وجود ندارد. در واقع بین ساختار مغز بیشتر زنان و مردان اختلافی وجود ندارد. اگرچه تعداد مردانی که مغز آنها بسیار کوچک یا بسیار بزرگ است بیشتر است.

ویرنگا می‌گوید: « این مطالعه نشان می‌دهد که می‌توان با مقایسه‌ی تفاوت‌های بین زنان و تفاوت‌های بین مردان مدلهای ژنتیکی را تست کرد. مطالعات بسیار دیگری به میانگین تفاوت‌ها بین گروه‌ها پرداخته است.  در مطالعات کوچک این ریسک وجود دارد که متوسط تفاوتی را بین زنان و مردان به دست بیاورید که در صورت داشتن نمونه‌ی بزرگتر به دست نمی‌آمد.» جزئیات بیشتر این پژوهش در مجله‌ی بین‌المللی Cerebral Cortex منتشر شده است.

ترجمه: معصومه رحیمی/ سایت علمی بیگ بنگ

منبع: medicalxpress.com

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

2 دیدگاه