بیگ بنگ: ناسا در تلاش برای خلق سردترین دمای جهان، قصد دارد ابزاری را به ایستکاه فضایی بین‌المللی ارسال کند که می‌تواند نقطه ای ۱۰ میلیارد برابر سردتر از دمای خلاء در فضا را ایجاد کند.

به گزارش بیگ بنگ به نقل از همشهری، اين دستگاه لابراتوار اتم سرد نام دارد، محموله‌اي به اندازه يك يخدان كه به همراه راكت سيگنوس به ايستگاه فضايي منتقل خواهد شد و به دانشمندان كمك خواهد كرد تا ويژگي‌هاي غريب كوانتومي اتم‌هاي فوق سرد را مشاهده كنند. در اين دستگاه از تركيبي از ليزرها و آهن‌رباهاي قدرتمند براي سرد كردن و كند كردن ابري از اتم‌ها به اندازه ذره‌اي بالاتر از دماي صفر مطلق استفاده خواهد شد. صفر مطلق كه به صفر كلوين نيز مشهور است دمايي برابر منفي 273.15 درجه سانتيگراد است.

صفر مطلق سرد‌ترين دما در جهان هستي است كه دسترسي به آن نيز غيرممكن است زيرا در اين دما اتم از حركت باز مي‌ايستد. اما سيستم لابراتوار اتم سرد يا CAL مي‌تواند ابرهايي از اتم‌ها را به اندازه يك دهم از يك ميليارد درجه بالاي صفر مطلق سرد كند، دمايي كه باعث حركت كردن اتم‌ها با سرعتي به شدت پايين مي‌شود و دراين شرايط پديده‌هاي كوانتومي خود را نمايان مي‌كنند. اين ابرهاي سرد چگالش بوز-اينشتين ناميده مي‌شوند و مي‌توان آنها را در زمين نيز ايجاد كرد،‌ به شرطي كه خبري از جاذبه نباشد. جاذبه اتم‌ها را به سرعت به پايين مي‌كشاند از اين رو تنها در كسري از ثانيه امكان مشاهده آنها وجود خواهد داشت.

در محيط بدون جاذبه ايستگاه فضايي بين‌المللي، اين مشكل بزرگ وجود ندارد و دانشمندان از روي زمين مي‌توانند اين سيستم را كنترل كرده و اتم‌هاي سرد شده را براي 10 ثانيه مشاهده كنند. اين طولاني‌ترين مدتي است كه امكان مشاهده چگالش بوز-اينشتين به وجود آمده‌است. اين قابليت چندين فايده علمي دارد. چگالش بوز-اينشتين پديده‌اي است كه به عنوان ابرسيال نيز شناخته مي‌شود،‌يعني سيالي كه ميزان چسبندگي در آن صفر است و دانشمندان با مشاهده آن درك دقيق‌تري از اين پديده به دست خواهند آورد. اين سيستم و مطالعه روي ابرهاي فوق‌سرد اتمي كه ايجاد خواهد كرد همچنين مي‌تواند به پيشبرد فناوري ابررسانايي نيز كمك كند و در رديابي و درك بهتر انرژي تاريك نيز تاثيرگذار باشد.

سایت علمی بیگ بنگ / منبع: sciencealert.com

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

2 دیدگاه