بیگ بنگ: عدد پی یکی از عجیب‌ترین و کاربردی‌ترین ثابت‌های ریاضی است که هر از گاهی توجه دانشمندان را به خود جلب می‌کند. گوگل کلود در اکتبر 2021 فرآیند جدید محاسبه ارقام عدد پی را آغاز کرد و پس از 157 روز توانست عدد پی را تا 100 تریلیون رقم محاسبه کند. این یعنی 37.21 میلیارد رقم جدید به عدد pi اضافه شد.

pi

به گزارش بیگ بنگ، ثابت ریاضی پی (π) نسبت محیط دایره به قطر آن است و تقریباً ۳٫۱۴۱۵۹۲۶۵۳۶ است. فقط با این ده رقم اعشار، می‌توان محیط زمین را با دقت کمتر از یک میلی‌متر محاسبه کرد. مهندسان ناسا با ۱۵ رقم اعشار برای محاسبات مربوط به ارسال فضاپیما استفاده می‌کنند. با ۳۲ رقم اعشار، می‌‌توان محیط کهکشان راه شیری را با دقت عرض یک اتم هیدروژن محاسبه کرد و جالب‌تر این که تنها با ۶۵ رقم اعشار، اندازه جهان قابل مشاهده را در طول پلانک خواهیم دانست. (کوتاه‌ترین فاصله قابل اندازه‌گیری ممکن)

پس 100 تریلیون ارقام دیگر در عدد پی، چه فایده‌ای دارند؟ در حالی که پاسخ کوتاه این است که آنها به هیچ وجه از نظر علمی مفید نیستند، ریاضیدانان و دانشمندان کامپیوتر به دلایل مختلف مشتاقانه منتظر جزئیات این محاسبه عظیم خواهند بود.

چه چیزی پی را اینقدر جذاب می‌کند؟

مفهوم پی برای درک یک دانش‌آموز دبستانی به اندازه کافی ساده است، اما محاسبۀ ارقام آن بسیار دشوار است. عددی مانند ۱/۷ برای نوشتن به بی‌نهایت اعشار نیاز دارد – ۰٫۱۴۲۸۵۷۱۴۲۸۵۷۱… – اما اعداد هر شش مکان تکرار می‌شوند و درک آن را آسان می‌کنند. از سوی دیگر، پی مثالی از یک عدد گنگ است که در آن هیچ الگوی تکراری وجود ندارد. پی نه تنها گنگ است، بلکه ماورایی نیز هست، به این معنی که نمی‌توان آن را از طریق هیچ معادله ساده‌ای که دارای اعداد کامل باشد تعریف کرد.

ریاضیدانان در سراسر جهان از زمان‌های قدیم محاسبه پی را انجام داده‌اند، اما تکنیک‌های انجام این کار پس از قرن هفدهم، با توسعه حساب دیفرانسیل و انتگرال و تکنیک‌های سری‌های بی‌نهایت، به طور چشمگیری تغییر کرد. به عنوان مثال، مجموعه ماداوا (به نام ریاضی‌‌دان هندومادهاوا از سانگاماگراما) می‌‌گوید:

(۱- ۱/۳ + ۱/۵ -۱/۷ + ۱/۹ – ۱/۱۱ + …)  π = ۴

با افزودن عبارات بیشتر و بیشتر، این محاسبات به مقدار واقعی pi نزدیک و نزدیک‌تر می‌شود. اما زمان زیادی طول می‌کشد – طوری که پس از ۵۰۰ هزار عبارت، تنها پنج رقم اعشار صحیح پی را تولید می‌شود!

Untitled

کامپیوترهای گوگل در زمان ثبت رکورد جدید حدود 82 هزار ترابایت داده را پردازش کردند. در حالی که شکستن رکورد ممکن است یکی از محرک‌های کلیدی برای یافتن ارقام جدید پی باشد، دو مزیت مهم دیگر نیز وجود دارد.

اولین مورد توسعه و آزمایش ابر کامپیوترها و الگوریتم‌های ضرب با دقت بالا است. بهینه‌‌سازی محاسبه pi منجر به تولید سخت‌ افزار و نرم‌ افزار کامپیوتری می‌‌شود که برای بسیاری از حوزه‌‌های دیگر در زندگی ما – از پیش‌بینی دقیق آب‌ و هوا گرفته تا توالی‌یابی DNA – مفید و کاربردی خواهد بود.

همچنین این کاوش‌ها به ماهیت عدد pi پی خواهد برد. با وجود قرن‌ها تحقیق، هنوز سؤالات بی ‌پاسخ اساسی در مورد نحوۀ رفتار ارقام آن وجود دارد. به عنوان مثال، ما انتظار داریم که رقم ۳ به اندازۀ رقم ۸ ظاهر شود و رشته رقمی “۱۲۳۴۵” به اندازه “۹۹۹۹۹” ظاهر شود. اما نمی‌دانیم که آیا هر رقم اعشاری بی‌نهایت در عدد پی ظاهر می‌شود یا خیر، چه برسد به اینکه آیا الگوهای پیچیده‌تری در این زمینه وجود دارد یا خیر.

Untitled

یکی از شگفتی‌های عدد پی، «گنگ‌» بودن آن است، یعنی نمی‌توان آن را به‌صورت کسری ساده با اعداد صحیح بیان کرد. دلیلش هم این است که پی طبق توصیف ریاضی‌دانان «اعشار بی‌نهایت» است؛ یعنی ارقام بعد از ممیز تا ابد ادامه خواهند یافت و به هیچ رقمی ختم نمی‌شوند. تنها در یک صورت می‌توانیم «همه ارقام عدد پی را بدانیم» که ناگهان معلوم شود که آنها تمام شده یا تکرار شوند.

این امر نشان می‌دهد که پی یک عدد «گویا» است، که با چندین مورد از اساسی‌ترین مفاهیم پشتیبان که تمام ریاضیات بر اساس آنها ساخته شده‌اند، در تضاد است. به همین دلیل دانشمندان تا 100 تریلیون رقم عدد پی را محاسبه کردند و احتمالا محاسبۀ ارقام پی هرگز به پایان نخواهد رسید– در واقع همیشه چیزهای بیشتری برای یافتن و ثبت رکوردی جدید وجود دارد. اگر به این مبحث علاقه دارید می‌توانید نحوه محاسبۀ اعداد گویا نظیر √۳ (فقط تا ۱۰ میلیارد رقم شناخته شده)، ثابت تربوناچی (۲۰۰۰۰ رقم) یا Twin Prime Constant (1001 رقم) را بررسی کنید. محاسبۀ همه این عددها به اندازه عدد پی جالب و هیجان‌انگیز است.

سایت علمی بیگ بنگ / منابع: geeksforgeeks.org , interestingengineering.com

theconversation.com

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

6 دیدگاه

  1. سوال: وقتی یک دایره می کشیم خط ترسیم شده ی مداد دارای یک ضخامت است. حال محیط دایره منتها الیه داخلی ضخامت ترسیم شده است یا منتها الیه خارجی؟! با گرفتن هر یک ازین دو تا شما عدد pi متفاوتی خواهید داشت.
    در ریاضیات فرض میشه دایره ترسیم شده هیچ ضخامتی نداره یعنی ضخامت صفر. فقط در صورت داشتن ضخامت صفر شما میتونید یک دایره ریاضیاتی داشته باشید که محاسبات عدد pi برای اون انجام میشه. چیزی که ضخامتش صفر باشه نمی تونه وجود داشته باشه؛ و این قراردادی بودن برخی فرضیات اولیه ی هندسه رو نشون میده.

    1. محاسبه عدد پی بر اساس ضخامت خط ترسیمی محیط دایره و ضخامت قطر دایره سنجیده میشه .بلا شک ضخامت قطر دایره در محاسبه محیط دایره باید با ضخامت خط محیط دایره یکسان در نظر گرفته بشه

  2. جواب خیلی معادلات و چیزای دیگه که به صورت اعشار می‌نویسم به صورت گنگ درمیان مثل عدد پی… اعداد اعشار با مخرج ده،صد،هزار و… حساب میشه و تو معادلات معمولا کسر ها رو در صورت امکان به اعشار تبدیل میکنن…
    … ولی به جای اینکه عدد پی رو به اعشار بنویسم نمیشه به صورت کسری با مخرج متفاوت نوشت تا دقیق در بیاد!؟
    درسته که دیگه اعشار نیست ولی با این روش میشه دقیق به دستش آورد

    1. اعداد گنگ کسرندارند چونکه دارای یک شکل تکرار نیستن.اعداد اعشاری متناوب ساده و مرکب خودشون یک کسر مولد دارند که از اون بوجود میان که ما برای پیدا کردن کسر مولدشون فرمولایی داریم که مخرج اعداد رو چندتا9 نشون میده